|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۱۲۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
این مرجع تقلید روز چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه و اصول خود با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: ایشان فرمودند اگر دوست داری از قساوت قلب رها و حاجت‌روا شوی، به یتیمان رحم کن.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید،با اشاره به سخنان برخی مفتیان وهابی مبنی بر اینکه ایرانی‌ها مسلمان نیستند گفت: اگر منظور آنان از اسلام، اسلام آل‌سعود و محمدبن عبدالوهاب است درست می‌گویند زیرا اسلام آنان، کشتار و خون‌ریزی و ویران کردن زندگی مسلمین است.

 این مرجع تقلید روز چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه و اصول خود با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: ایشان فرمودند اگر دوست داری از قساوت قلب رها و حاجت‌روا شوی، به یتیمان رحم کن.

وی ادامه داد: یعنی دست به سر یتیم بکش و از غذایی که خودت می‌خوری با دست خودت به یتیم بده در این صورت هم قلبت نرم و هم به حاجتت می‌رسی، زیرا قساوت یکی از حالات بد قلب انسان است مانند داعش و امثال آنها و وهابیون به صورت کلی که هیچ رحم و عاطفه‌ای ندارند.

این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن کریم افراد قسی‌القلب را به سنگ تشبیه کرده است افزود: قرآن نیز می‌فرماید قلب اینها از سنگ هم سخت‌تر شده، در حالی که گاهی سنگ می‌شکافد و چشمه‌های آب از آن جاری می‌شود؛ ولی این افراد هیچ رحم و عاطفه‌ای ندارند و این مسئله نشان می‌دهد که جمادات نیز شعور دارند و اگر آیات مرتبط جمع شود به نتایج جالبی می‌رسیم.

این مرجع تقلید تصریح کرد: یتیم هم غذای جسم و هم غذای روح لازم دارد؛ اینکه به یتیم خدمت می‌کنیم خدمت دوجانبه به او و هم به خودمان است، زیرا باعث لطافت و نرمی قلب می‌شود و خاصیت همه کارهای خیر این طور است.

وی با اشاره به آیه شریفه «مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»(۲۶۱ بقره) بیان کرد: فرموده کسانی که اموال‌شان را در راه خدا می‌دهند خودشان را پرورش می‌دهند، زیرا فرموده که منفقین، مانند حبه هستند و نفرموده که انفاق‌شان مانند حبه است؛ علاوه بر اینکه آثار خاصی بر انفاق‌شان هم متربت است.

ما اسلام وهابی را اسلام نمی‌دانیم

این مفسر قرآن در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخن برخی مفتیان وهابی مبنی بر اینکه ایرانی‌ها اصلا مسلمان نیستند بیان کرد: برخی پاسخ داده‌اند که حرف درستی است، زیرا ما اسلام محمدبن عبدالوهاب را اسلام نمی‌دانیم که به آن پایبند باشیم؛ ما معتقد به اسلامی هستیم که پیامبر(ص) آورده است.

این مرجع تقلید با اشاره به تفاوت میان اسلام محمدی و اسلام وهابی گفت: اسلام پیامبر(ص) اسلام محبت و رحمانیت و عاطفه است، اما اسلام وهابیت کشتار و خونریزی است و در عید قربان مسلمین را همانند گوسفند سر بریدند و زندگی آنان را آتش زدند و ویران کردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: ما معتقدیم همه کسانی که شهادتین بگویند مسلمان و برادر هستند، ولی شما می‌گویید همه غیر از پیروان عبدالوهاب کافرند و سومین فرق این دو نوع اسلام هم این است که ما باید حتی به پیروان غیر اسلام هم که با ما سر جنگ ندارند محبت کنیم و برخورد انسانی با آنان داشته باشیم.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین