کد خبر: ۱۲۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۶
همچنين يكي ديگر از اهداف اين مشاركت‌ها بومي‌سازي است كه در اين بين بحث تعميق ساخت داخل وجود دارد. ايران در شرايط همكاري و مشاركت ميزان تعميق ساخت داخل را در نظر دارد.
مراودات خودرويي ايران و اروپايي‌ها بعد از اجرايي شدن برجام روز به روز با افزايش روبه‌رو شده است. در همين زمينه هيات بلندپايه‌يي از رنو در راه ايران است. هياتي كه با افزايش تبادلات دوجانبه با خود تكنولوژي و منابع مالي به كشور خواهد آورد. اما در اين بين بايد سه بحث را در موضوعات جوينت ونچر در نظر داشت. انتقال دانش و تكنولوژي، انتقال سرمايه و ورود سرمايه خارجي و سومين عامل كه مهم‌ترين بحث نيز به شمار مي‌رود، ايجاد بازار صادراتي است. ايران در هر مراوده بين‌المللي و در هر مشاركتي سعي دارد كه اين سه سرفصل را در مباحث جوينت ونچر در نظر بگيرد.

حال اگر به سوابق رنو در قالب سي‌بي‌يو و سي‌كي‌دي نگاهي انداخته شود، مي‌توان چشم‌انداز روشني براي صنعت خودرو ايران ترسيم كرد. در بخش سي‌بي‌يو كه صرفا مختص به بخش واردات است، يكي از برندهايي كه ظرف سه‌سال گذشته رشد بسيار سريعي داشته و تقريبا از اواسط جدول به رتبه‌هاي بالاي جدول ارتقا پيدا كرده، برند رنو بوده است. اين آمارها حاكي از آن است كه سهم بازار رنو رو به افزايش است.

اما در قسمت سي‌كي‌دي تنوع محصولاتي كه رنو در ايران دارد، بسيار مناسب و كاملا قابل دفاع است. اين موضوع نشان مي‌دهد كه رنو چه از نظر ظاهري، چه از نظر تكنولوژي روز و چه از نظر كيفيت تاكنون پاسخگوي نياز مشتريان ايراني بوده است و توانسته در بازار داخل هم روند رو به رشدي را تجربه كند و حرف‌هايي براي گفتن داشته باشد.

از سوي ديگر برند رنو به خوبي ارزش بازار ايران را مي‌داند، چرا كه هم در حوزه خودروهاي وارداتي و هم در حوزه توليد در ايران فضاي خوبي براي مانور دارد و جايگاه آن در كشور هر روز رو به افزايش است و لازم است كه بازار ايران را جدي بگيرد. كمااينكه رنو از محدود برندهايي بود كه در زمان تحريم‌ها ما را تنها نگذاشت و در ايران حضور هميشگي داشت. طبيعتا در اين شرايط اگر بخواهيم، مراوده‌يي با اين برند داشته باشيم به هيچ عنوان جاي نگراني وجود نخواهد داشت چرا كه در يك ارتباط تجاري برد-برد آنها مي‌توانند از مزيت حضورشان در بازار ايران استفاده كنند و ما هم در سه حوزه كه درخصوص آن توضيحاتي دادم روي منافعمان تمركز داشته باشيم. هرچند تا جايي كه اطلاع دارم، سياست دولت اين است كه صرفا تمركز همكاري با يك شركت صورت گيرد.

همچنين يكي ديگر از اهداف اين مشاركت‌ها بومي‌سازي است كه در اين بين بحث تعميق ساخت داخل وجود دارد. ايران در شرايط همكاري و مشاركت ميزان تعميق ساخت داخل را در نظر دارد. تعميق ساخت داخل يكي از مواردي است كه به عنوان مشوق‌هاي توليدي در نظر گرفته مي‌شود و درصورتي كه رنو درصد مشخصي ميزان توليد داشته باشد و قطعات ساخت داخل باشد، مي‌تواند از مزيت كاهش تعرفه استفاده و قطعات را با قيمت كمتري وارد كند. علاوه بر آن در زمينه قطعاتي كه توليد مي‌شود، مزيت رقابتي دارد و از طرفي ايران در اين زمينه مي‌تواند، هاب منطقه شود. خود خودرو چه در تامين قطعات و چه در تامين قطعات يدكي مي‌تواند منجر به انتقال تكنولوژي شود. افراد در اين بخش با ساخت قطعات و توليدات آن با فناوري روز آشنا مي‌شوند و از سوي ديگر در توليد قطعات داخلي كه يكي از مشوق‌هاي اصلي نيز به شمار مي‌رود، جذاب است و آنها روي اين موضوع سرمايه‌گذاري خواهند كرد. بنابراين در اين شرايط انتقال دانش به صورت مستقيم صورت مي‌گيرد.

فرهاد احتشام‌زاد رييس فدراسيون واردات ايران

منبع: تعادل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین