|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵
گفت‌وگو با سمیه حیدری که نایب‌قهرمان کشتی جهان شد
کد خبر: ۱۲۰۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۷
در این دوسالی که از فعالیت کشتی آلیش می‌گذرد، اتفاقات خوبی افتاده است. مهم‌ترین آنها این بود که ما توانستیم تمرینات خوبی را پشت ‌سر بگذاریم. مدیریت خوب آقای خادم خیلی به ما کمک کرد؛ برنامه‌هایی که برای آقایان درنظر گرفته بودند، برای ما هم ایجاد کردند و توانستیم مزد زحمات‌مان را بگیریم.
تیم‌ملی کشتی بانوان (آلیش) ایران برای نخستین‌بار توانست به مقام نایب قهرمانی مسابقات جهانی دست پیدا کند. نکته قابل توجه درباره کشتی بانوان این است که این رشته تنها دو‌سال از تأسیسش می‌گذرد و زیر نظر فدراسیون کشتی اداره می‌شود. سمیه حیدری یکی از کشتی‌گیران تیم‌ملی است که توانسته در وزن ٦٠کیلوگرم مدال نقره جهان را کسب کند. او اعتقاد دارد کشتی بانوان ایران یک شگفتی است و در آینده نه‌چندان دور می‌تواند به قهرمانی بازی‌های جهانی دست پیدا کند. کشتی‌گیر جوان ایرانی از نگاه مسئولان به این رشته انتقاد می‌کند و معتقد است باید توجه بیشتری به این رشته شود. سمیه حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند»‌ صحبت‌هایی را درباره نایب‌قهرمانی کشتی بانوان در رقابت‌های جهانی، توجهات به این رشته و برخی مسائل دیگر صحبت‌هایی را انجام داد که در ادامه می‌خوانید: 



 در کمال ناباوری، مدال نقره مسابقات جهانی کشتی بانوان را کسب کردید.

ابتدا باید بگویم سطح مسابقات جهانی بالا بود. همه تیم‌ها با تمام قدرت در این بازی‌ها ظاهر شدند. تیم ما هم از لحاظ فنی و فیزیکی درشرایط خوبی به ‌سر می‌برد و توانستیم برای نخستین‌بار به مقام دومی جهان دست پیدا کنیم. کشتی آلیش ایران پیشرفت زیادی کرده و در آینده بیش از این تیم خواهید شنید.

 پتانسیل کسب عنوان قهرمانی در مسابقات آینده وجود دارد؟

حتما این اتفاق خواهد افتاد. تیم اول مسابقات اخیر کشور ترکمنستان بود. این کشور نزدیک به ١٥‌سال است که در کشتی آلیش زنان فعالیت می‌کند و رقیبی ندارد. ترکمنستان صاحب سبک است اما ما بعد از گذشت ٢‌سال توانستیم نایب قهرمان جهان شویم. فکر می‌کنم در نخستین حضور نتیجه خوبی را کسب کردیم؛ البته ما نیاز به زمان داریم و کسب عنوان قهرمانی در مسابقات آینده برایمان قطعی است.

 خودتان فکر می‌کردید این‌قدر زود در دنیا مقام کسب کنید؟

در این دوسالی که از فعالیت کشتی آلیش می‌گذرد، اتفاقات خوبی افتاده است. مهم‌ترین آنها این بود که ما توانستیم تمرینات خوبی را پشت ‌سر بگذاریم. مدیریت خوب آقای خادم خیلی به ما کمک کرد؛ برنامه‌هایی که برای آقایان درنظر گرفته بودند، برای ما هم ایجاد کردند و توانستیم مزد زحمات‌مان را بگیریم.

 قطعا کسب مدال نقره یک افتخار است.آیا فکر می‌کنید از این به بعد به شما توجه بیشتری شود؟
فدراسیون کشتی تمام کارهایی که باید انجام می‌داد را به خوبی اعمال کرد. یعنی ما را به‌ حدی رساند که از لحاظ حرفه‌ای در جایگاه خوبی قرار بگیریم. بانوان کشتی‌گیر هم به خوبی جواب زحمات فدراسیون و خادم را دادند اما باید عرض کنم کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش آن گونه که باید به ما توجه نکردند. شاید اصلا دوستان در وزارت ورزش نمی‌دانند که چنین رشته‌ای هم وجود دارد. بد نیست به ما هم رسیدگی شود؛ ما دو‌سال است که در اردوی تیم‌ملی حضور داریم و شب و روزمان همین جا معنی پیدا می‌کند. بسیاری از ما از لحاظ مالی دچار مشکل هستیم، زیرا نه منبع درآمد داریم ونه می‌توانیم  داشته باشیم.

 شایعاتی پیرامون کشتی آلیش بانوان وجود داشت، مبنی بر این‌که بعضی از مسئولان اصلا موافق حضور بانوان ما در مسابقات کشتی زنان نیستند. این موضوع صحت دارد؟

بله، ما هم این موضوع را شنیده‌ایم و به هیچ عنوان آن را درک نکردیم. قطعا ما هم قبل از شروع این بازی‌ها چنین موضعی را انتظار داشتیم و از بابت چنین نگاهی شوکه نشدیم. معتقد بودیم که باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم تا موفق باشیم و نتیجه مورد نظرمان را کسب کنیم. اصلا مسئولان ما از اجرا و چگونگی برگزاری مسابقات این رشته اطلاعی ندارند و اگر بدانند چگونه و با چه پوششی برگزار می‌شود، قطعا نظرشان تغییر خواهد کرد. رسانه‌ها نیز باید کمی به رشته ما توجه و این رشته را به همه معرفی کنند.

 امکاناتی که فدراسیون برای شما فراهم کرد، در مقایسه با کشتی‌گیران مرد یکسان بود؟ آیا تبعیضی در این میان وجود داشت؟

شرایط برای ما بد نبود و امکانات خوبی را برای ما به وجود آوردند اما درمقایسه با کشتی‌گیران المپیکی قابل قیاس نبود. طبیعی هم است. مردان کشتی‌گیر قرار بود در میدان بزرگی به نام المپیک حضور یابند و همین موضوع کافی بود تا به آنها بیش از ما توجه شود. با این حال به ما هم توجه کردند و به مرحله‌ای رسیدیم که توانستیم به مقام دوم بازی‌های قهرمانی جهان دست پیدا کنیم.
 مهم‌ترین حریفت در وزن ٦٠ کیلوگرم یک بانوی ترکمن است؛ برنامه‌ای داری که برای سال‌های آینده شکستش دهی؟

این خانم ترکمن بسیار حرفه‌ای است. قبل از این در دسته ٦٥کیلوگرم کشتی می‌گرفت اما وزن کم کرد و به دسته ٦٠کیلوگرم اضافه شد. قطعا تمریناتم را بیشتر می‌کنم و دفعه بعد قطعا شکستش خواهم داد. ترکمن‌ها عالی کار کرده بودند، از روز اول شروع به کسب مدال‌های طلا کردند و موفق بودند. قطعا در آینده نه‌چندان دور مدال طلای بازی‌های جهانی را کسب خواهم کرد. اگر ما قبل از این بازی‌ها می‌توانستیم در مسابقات آسیایی حضور پیدا کنیم، قطعا شرایط بهتری را در بازی‌های جهانی دنبال می‌کردیم. کمی کم‌تجربه بودیم اما در کل خوب کار کردیم.

منبع: شهروند

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین