|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۱۲۰۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
معاون اول رئیس جمهور آئین ­نامه تشکل‏‌های مردم ­نهاد را برای اجرا به وزارت کشور، وزارت تعاون، وزارت ورزش، وزارت دادگستری، سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ابلاغ کرد.
معاون اول رئیس جمهور آئین ­نامه تشکل‏‌های مردم ­نهاد را برای اجرا به وزارت کشور، وزارت تعاون، وزارت ورزش، وزارت دادگستری، سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آئین ­نامه تشکل‏‌های مردم ­نهاد را برای اجرا به وزارت کشور، وزارت تعاون، وزارت ورزش، وزارت دادگستری، سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ابلاغ کرد.

هیئت وزیران در جلسه ‌های 2/12/1394، 11/1/1395 و 27/5/1395 به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین­ نامه تشکل­‌های مردم نهاد را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین ­نامه تشکل‏‌های مردم ­نهاد

ماده 1- نهاد مدنی نهادی غیردولتی است که به منظور فعالیت در راستای توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایجاد شده یا می­‌شود.

تبصره – منظور از غیردولتی، عدم وابستگی به دولت و نهادهای حاکمیتی، عدم دخالت دولت و نهادهای حاکمیتی در تاسیس، اداره و استمرار و همچنین عدم فعالیت مقامات و مسئولان و کارکنان دولتی و نهادهای حاکمیتی با استفاده از جایگاه حقوقی خود، به عنوان موسس یا عضو است.

ماده 2- تشکل­ مردم ­نهاد که در این آیین­‌نامه «تشکل» نامیده می‌شود، نهاد غیرسیاسی و غیرانتفاعی بوده و با رویکردی اجتماعی توسط جمعی از اشخاص حقیقی به‏ شکل داوطلبانه و با رعایت مفاد این آیین­نامه‌ در موضوع مشخص پروانه فعالیت دریافت کرده و به ثبت می‌­رسد.

تبصره 1- منظور از غیرسیاسی، نداشتن فعالیت سیاسی موضوع قانون فعالیت احزاب، جمعیت‏ها و انجمن‏‌های سیاسی و صنفی و انجمن‏های اسلامی یا اقلیت‏‌های دینی شناخته‏شده - مصوب 1360- و منظور از غیرانتفاعی، عدم برداشت مستقیم یا غیرمستقیم سود و سایر منافع اقتصادی حاصل از انجام فعالیت‏‏‏‌ها به نفع اعضا، ‌موسسان، مدیران و کارکنان یا افراد وابسته آنان است.

تبصره 2- شبکه موضوع ماده (4) با داشتن سایر شرایط، از حکم لزوم تاسیس تشکل توسط جمعی از اشخاص‏ حقیقی و تشکل محلی موضوع ماده (21) با داشتن سایر شرایط از حکم لزوم دریافت پروانه فعالیت و ثبت تشکل مستثنی هستند.

تبصره 3- نهادهای عمومی ‏غیردولتی، اتاق­‌ها و تشکل­های اقتصادی، تعاونی‌ها، سازمان‌های صنفی و حرفه‏‌ای، احزاب و تشکل‌‏های ‏سیاسی،‌ کانون‏ها و سازمان‌های ‏دانشجویی و دانش‌‏آموزی،
سازمان‏‌های کارگری و کارفرمایی فعال در دانشگاه‌‏ها، مدارس و کارخانجات، انجمن‌های علمی،‌ مؤسسات فرهنگی، هنری و ادبی، هیئت‌های مذهبی،‌ باشگاه‌های ورزشی،‌ مراکز ترک اعتیاد،
مؤسسات تجاری و انتفاعی و موسسات موضوع بندهای (1) تا (12) ماده (26) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 1380- مصداق تشکل نبوده و از شمول این آیین‌­نامه خارج هستند.

ماده 3- محدوده جغرافیایی فعالیت هر تشکل،‏ یکی از سطوح ملی، منطقه‏‌ای، استانی، شهرستانی یا بین‏المللی است.

تبصره 1- سطح‏ منطقه‌‏ای حداقل‏ دو و حداکثر پنج استان است و سطح بین‏المللی به ‏خارج از مرزهای ‏ایران گسترش‏ دارد.

تبصره 2- محدوده جغرافیایی فعالیت تشکل محلی موضوع ماده (21) یک روستا یا محله شهری است.

ماده 4- تشکل‏‌هایی‏ که موضوع فعالیت آنها مشترک است درصورت وجود شرایط‏ زیر می‏‌توانند تقاضای تشکیل شبکه در سطوح‏ ملی ‏یا استانی کنند:

الف- حداقل پنج تشکل باشند.

ب- حداقل دو سال از تاریخ ثبت آنها گذشته باشد.

پ- به وظیفه مندرج در ماده (31) عمل کرده باشند.

تبصره- تشکل‌هایی که در سطح بین‏‌المللی فعالیت می‏‌کنند نمی‏‌توانند تقاضای تشکیل شبکه کنند.

ماده 5- نهادهای مدنی خارجی که در یکی از کشورهای جهان رسماً به ثبت رسیده‏ و ماهیت اجتماعی دارند می‏‌توانند درصورت داشتن شرایط مربوط و اخذ پروانه فعالیت با رعایت این آیین‌­نامه و به خصوص مواد (23) و (24) در ایران فعالیت کنند.

ماده 6- شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل‏‌ها به ‏عنوان مرجع اصلی سیاست‏گذاری و توسعه تشکل‏‌ها در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی تشکیل و دبیرخانه آن به ‏ترتیب در وزارت کشور، استانداری‏‌ها و فرمانداری‏‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط دایر می‏‌شود.

ماده 7- شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل‏‌ها که در این آیین‌­نامه «شورای ملی» نامیده می‏‌شود، مرکب از معاون اجتماعی وزیر کشور به‏ عنوان رئیس، نمایندگان وزارتخانه‌‏های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان و دادگستری و سازمان‏‌های حفاظت محیط زیست و
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونت‏‌های امور زنان و خانواده و حقوقی رییس‏ جمهور و حسب مورد دستگاه یا دستگاه‌های اجرایی ذی‏ربط و چهار نماینده منتخب از تشکل‌‏های ملی و منطقه‌‏ای است.

تبصره- نحوه انتخاب و مدت عضویت نمایندگان تشکل‏‌های عضو شورای ملی بر اساس
دستورالعمل اجرایی این آیین‌‏نامه تعیین می‏‌شود.

ماده 8- وظایف و اختیارات شورای ملی به شرح زیر است:

الف- تعیین سیاست‏‌های‏ ترویجی، تشویقی و فرهنگ‏سازی برای تعمیق، ارتقا و نهادینه کردن مشارکت اجتماعی مردم از طریق تشکل‏‌ها.

ب- هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی به منظور ظرفیت‏‌سازی، ساماندهی و توانمندسازی برای توسعه تشکل‏ها و نظارت بر آنها.

پ- رسیدگی به اعتراضات تشکل‏‏‌ها از شوراهای استانی و شهرستانی و دستگاه‏های اجرایی ذی‏ربط.

ت- نظارت ‏بر فعالیت‌ها و عملکرد تشکل‏های ‏ملی و منطقه‌‏ای و بررسی و اعلام ‏نظر در مورد تخلف‏ها و گزارش‌های رسیده از عملکرد تشکل‌ها.

ث- اعلام نظر و تصمیم‏گیری در مورد صدور پروانه فعالیت برای تشکل‌های ملی و منطقه‏ای و شبکه‏‌های موضوع ماده (4).

ج- نظارت بر حسن اجرای مفاد این آیین­نامه در سطح کشور.

تبصره- مصوبات شورای ملی با تایید وزیر کشور در حدود وظایف موضوع این ماده و رعایت قوانین و مقررات مربوط ابلاغ می‌شود و دبیر شورای ملی، مسئولیت ابلاغ، پیگیری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات و ارائه گزارش به شورای ملی را برعهده دارد.

ماده 9- شورای ‏استانی توسعه و حمایت از تشکل‏‌ها که در این آیین­نامه "شورای استانی"
نامیده ‏می‏شود، مرکب‏ از معاون ذی­ربط استاندار به‏ عنوان رییس، نمایندگان ادارات ‏کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، حفاظت ‏محیط‌‏زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و دستگاه یا دستگاه‏‌های تخصصی استانی حسب مورد و دو نماینده منتخب از تشکل‏‌های استانی است.

ماده 10- وظایف و اختیارات شورای استانی به شرح زیر است:

الف- اجرای مفاد این آیین­‌نامه در سطح استان.

ب- اجرای مصوبات ابلاغی از سوی شورای ملی.

پ- نظارت‏ بر عملکرد و هماهنگی میان دستگاه‌‏های اجرایی استانی به‏ منظور اجرای این آیین­نامه و مصوبات شورای‏ ملی.

ت- حمایت از مشارکت تشکل‏‌های استانی در فرآیند توسعه پایدار استان.

ث- اعلام نظر و تصمیم‌‏گیری در مورد صدور پروانه فعالیت برای تشکل‏‌های استانی.

ج- بررسی و تصمیم‏گیری در مورد گزارش‌های ارایه‏ شده از سوی دبیرخانه شورای ‏استانی درباره عملکرد یا تخلفات تشکل‏های استانی.

چ- تعامل با دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه نحوه واگذاری امور اجتماعی قابل واگذاری استان.

ح- تعیین سیاست‏‌های حمایتی برای توان‏افزایی و توسعه کمی و کیفی تشکل‏‌های استانی.

خ- ارائه گزارش موردی و سالانه از وضعیت کمی وکیفی توسعه تشکل‏‌های استانی، شهرستانی و محلی به شورای ‏ملی.

ماده 11- شورای شهرستانی توسعه و حمایت از ‏تشک‌ل‏ها ک ‏ در این آیین‌نامه شورای شهرستانی نامیده ‏می‏‌شود، مرکب ‏از فرماندار به‏عنوان رئیس، نمایندگان ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، حفاظت‏ محیط‏ زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان و دستگاه یا دستگاه‌‏های تخصصی شهرستانی حسب مورد و دو نماینده منتخب از تشکل‏‌های شهرستانی است.

ماده 12- وظایف و اختیارات شورای شهرستانی به شرح زیر است:

الف- اجرای مفاد این آیین­نامه در سطح شهرستان.

ب- اجرای مصوبات ابلاغی از سوی شورای‏ ملی و شورای‏ استانی ‏مربوط.

پ- نظارت بر عملکرد و هماهنگی میان دستگاه‏‌های اجرایی شهرستانی به ‏منظور اجرای اینآیین‌­نامه و مصوبات شورای ملی و شورای استانی مربوط.

ت- حمایت از مشارکت تشکل‏‌های شهرستانی در فرآیند توسعه پایدار شهرستان.

ث- اعلام نظر و تصمیم‏‌گیری در مورد صدور پروانه فعالیت برای تشکل‏های شهرستانی.

ج- بررسی و تصمیم‏‌گیری در مورد گزارش‌های ارایه ‏شده از سوی دبیرخانه شورای شهرستانی در باره عملکرد یا تخلفات تشکل‏‌های شهرستانی.

چ- تعامل با دستگاه‌های اجرایی شهرستان در زمینه نحوه واگذاری امور اجتماعی قابل واگذاری شهرستان.

ح- تعیین سیاست‏‌های حمایتی برای توان‏افزایی و توسعه کمی و کیفی تشکل‏های شهرستانی.

خ- ارایه گزارش موردی و سالانه از وضعیت کمی و کیفی توسعه تشکل‌‏های شهرستانی و محلی به شورای ملی و شورای استانی مربوط.

ماده 13- انتخاب نمایندگان تشکل‏‌ها برای عضویت در شوراهای استانی و شهرستانی، بر اساس دستورالعمل مصوب شورای ملی صورت می‏گیرد.

ماده 14- درخواست تاسیس تشکل‏‌ها متناسب با محدوده مورد نظر برای فعالیت به
دبیرخانه شورای ذی‏ربط ارایه می‌‏شود و دبیرخانه شوراهای ملی، استانی و شهرستانی موظفند ظرف یک ماه از تاریخ دریافت درخواست تاسیس تشکل، نسبت به بررسی درخواست اقدام و در صورتی که درخواست ارایه‏شده مغایرتی با شرایط تاسیس تشکل در چارچوب مفاد این آیین­نامه، نداشته باشد اجازه تاسیس تشکل را صادر کنند.

تبصره 1- اجازه تاسیس صرفاً به معنای موافقت اولیه و موقت با درخواست صدور پروانه تشکل و طی مراحل دریافت پروانه فعالیت است و پروانه فعالیت محسوب نمی‏‌شود.

تبصره 2- جوانان متقاضی تاسیس تشکل می‏توانند درخواست خود را برای بررسی و صدور اجازه تاسیس تشکل با رعایت ترتیبات مقرر در این ماده به وزارت ورزش و جوانان ارایه کنند.

ماده 15- پس از صدور اجازه تاسیس تشکل، هیئت موسس آن باید ظرف یک ماه مطابق اساسنامه خود نسبت به استقرار ارکان تشکل اقدام و اساسنامه و صورتجلسه مربوط به استقرار ارکان را تنظیم و برای تایید به دبیرخانه شورای ذی‏ربط ارائه کند.

ماده 16- اساسنامه تشکل باید دارای موارد زیر باشد:

الف- نام و عنوان و درصورت داشتن، عنوان اختصاری.

تبصره- عناوینی مانند سازمان که اختصاص به تشکیلات و ساختار دولتی و نهادهای حاکمیتی داشته‏ باشد، نمی‌تواند در نامگذاری تشکل به‏ کار گرفته شود.

ب-  اهداف.

پ- موضوع فعالیت.

ت- مدت فعالیت.

ث- محدوده جغرافیایی و مرکز اصلی فعالیت.

ج- نحوه ایجاد شعب و دفاتر نمایندگی.

چ- ارکان و تشکیلات، نحوه انتخاب، شرح وظایف و اختیارات و مسئولیت‏های آنها.

ح- نحوه تعیین صاحبان امضای مجاز.

خ- نحوه تغییر و تجدید نظر در مواد اساسنامه.

د- نحوه ارائه گزارش مالی و اجرایی به مراجع ذی‌‌ربط و ذی‌نفعان.

ذ- نحوه اداره تشکل.

ر- میزان سرمایه اولیه.

ز- دوره‏ زمانی تشکیل جلسات شورای‏ عمومی و شورای ‏مرکزی ‏تشکل.

س- نحوه تامین منابع مالی تشکل.

ش- نحوه انحلال.

ص- مشخص ساختن وضعیت دارایی‏ها پس از انحلال.

ماده 17- هیئت موسس،‌ شورای مرکزی، دبیر یا عناوین معادل طبق اساسنامه تشکل، باید دارای شرایط عمومی زیر باشند:

الف- داشتن حداقل هجده سال سن تمام.

ب- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

پ- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

ت- عدم وابستگی به احزاب، سازمان‏ها وگروه‏های غیرقانونی.

ث- نداشتن محرومیت از حقوق اجتماعی به موجب حکم دادگاه.

تبصره - هیئت موسس تشکل باید دارای حداقل پنج عضو باشد.

ماده 18- دبیرخانه شورای ذی‏ربط موظف است اقدامات اجرایی لازم را در زمان معین و
در چارچوب این آیین­‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن انجام دهد.

ماده 19- پروانه فعالیت تشکل‏هایی که درخواست فعالیت در سطح ملی یا منطقه‏ای دارند در صورتی که اهداف و موضوع فعالیت‏شان به تشخیص شورای ملی از ماهیت ملی یا منطقه‏‌ای برخوردار باشد و توانایی آنها برای فعالیت در سطح مورد درخواست برای شورا احراز شود به طور موقت برای مدت دو سال صادر می‏شود و در صورتی که طی این مدت تشکل‏های ملی در بیش از پنج استان و تشکل‏های منطقه‌‏ای در بیش از یک استان فعالیت داشته باشند پروانه آنها به صورت چهارساله صادر شده و در غیر این صورت به تشکل استانی تبدیل می‌شوند.

ماده 20- از تاریخ لازم‌‏الاجرا شدن این آیین­نامه، پروانه فعالیت تشکل‏ها در دبیرخانه شوراهای ملی، استانی و شهرستانی صادر و عیناً جهت ثبت رسمی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال می‌شود.

تبصره - روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از اعلام دبیرخانه شوراهای ملی، استانی و شهرستانی، در زمینه انتشار آگهی ثبت و تغییرات تشکل‌‏ها اقدام کند.

ماده 21- تقاضای ایجاد تشکل‏‌های محلی که توسط حداقل سه نفر از اهالی بالای هجده سال ارایه می‌شود برای ثبت اطلاعات به بخشداری محل فعالیت ارائه می‏‌شود.

ماده 22– بخشداری‏‌ها موظفند پس از دریافت تقاضای ایجاد تشکل محلی نسبت به ثبت مشخصات فردی اعضا، ‌موضوع فعالیت و نشانی محل فعالیت اقدام و پس از ثبت اطلاعات، تشکل ­یادشده می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

ماده 23- به ‏منظور تصمیم‏‌گیری و نظارت بر فعالیت تشکل‌های بین‌‏المللی موضوع ماده (3)
و نهادهای مدنی خارجی موضوع ماده (5) کارگروهی مرکب از معاون وزارت کشور (رییس) و نمایندگان‏ وزارت‏ امور خارجه، وزارت‏ اطلاعات و حسب ‏مورد دستگاه‏ تخصصی‏ مربوط تشکیل ‏می‌شود.

ماده 24- وظایف ‏کارگروه‏ موضوع ‏ماده (23) به‏ شرح زیر است:

الف- بررسی ‏و تصمیم‌‏گیری در مورد صدور پروانه ‏فعالیت برای ‏انجمن‌های دوستی که تقاضای فعالیت برای توسعه روابط دوستانه بین ملت ایران با یک کشور خارجی در چارچوب دیپلماسی عمومی را دارند، اجازه و نحوه فعالیت سایر تشکل‏های ‏بین‌‏المللی موضوع ماده (3) و فعالیت تشکل‌های متقاضی فعالیت در حوزه اتباع ‏بیگانه.

ب- بررسی و صدور مجوز درخصوص فعالیت مشترک تشکل‏ها با دولت‌ها، سفارت‌خانه‌ها یا نهادهای مدنی خارجی موضوع ماده (5)، دریافت هرگونه کمک یا عقد قرارداد با دولت‌ها، سفارتخانه‌ها و نهادهای ‏مدنی خارجی موضوع ماده (5) و سایر نهادهای ‏بین‌المللی و دایر کردن شعبه و دفتر نمایندگی در خارج از کشور.

پ- بررسی و صدور مجوز در زمینه فعالیت نهادهای مدنی خارجی موضوع ماده (5).

ت- نظارت ‏بر فعالیت تشکل‏‌ها و نهادهای موضوع ماده (23) و اعلام نظر در مورد تخلفات و گزارش‏‌های رسیده از عملکرد آنها.

تبصره 1- انجمن‌های دوستی موضوع این ماده تنها می‌توانند در یک کشور فعالیت کنند و اعضای آنها نیز تنها می‌توانند در یک انجمن، مسئولیت اصلی و رسمی داشته باشند.

تبصره 2- تشکل‏های بین‏‌المللی موضوع ماده (3) و همچنین سایر تشکل‏هایی که خواستار فعالیت موردی در سطح بین‏‌المللی هستند برای انجام اقدامات موضوع بند (ب) این ماده باید پس‏ از ارائه درخواست و دریافت مجوز مربوط اقدام‏ کنند.

ماده 25- نحوه حضور و عضویت تشکل­ها در مجامع بین­المللی، برقراری ارتباط با سفارتخانه­ها یا آژانس‌­های وابسته به سازمان ملل متحد، فعالیت با آژانس­های وابسته به سازمان ملل متحد با دعوت ازشخصیت­های خارجی و چگونگی اطلاع­‌رسانی در این موارد به مراجع مربوط، در دستورالعمل اجرایی این آیین‌­نامه تعیین می­شود.

ماده 26- درصورت تخلف تشکل‏های موضوع ماده (23) از انجام تکالیف مربوط به اطلاع‏رسانی و دریافت مجوز از کارگروه ‏موضوع‏ ماده (23) یا انجام فعالیت در یک کشور بدون دریافت مجوز، کارگروه مذکور رسیدگی کرده و پس‏ از استماع دفاعیه تشکل، حسب‏ اقتضا و متناسب با تخلف، به‏ ‏شرح‏ زیر صدور رای می‌‏کند:

1- تذکر کتبی ‏و درج در پرونده با تعیین ‏مهلت برای ‏اصلاح ‏وضعیت ‏تشکل.

2- تعلیق موقت پروانه فعالیت تشکل حداکثر به مدت سه ماه.

3- درخواست انحلال تشکل متخلف از دادگاه صالح.

تبصره – کارگروه ‏مذکور موظف‏ است در زمان ‏رسیدگی، ازتشکل ذی‏نفع برای‏حضور درجلسه و ارایه دفاعیات دعوت‏کند.

ماده 27- نهاد‏های مدنی خارجی موضوع ماده (5) برای فعالیت در ایران باید مدارک زیر را به کارگروه ‏موضوع‏ ماده (23) ارایه و موافقت کارگروه مذکور را تحصیل کنند:

الف- درخواست کتبی با تعیین محدوده زمانی و مکانی حضور و فعالیت در ایران.

ب- اساسنامه و آگهی ثبت و ترجمه رسمی آن.

پ- موضوع فعالیت مورد نظر.

ماده 28- کارگروه ‏موضوع‏ ماده (23) پس‏ از دریافت مدارک موضوع ماده (27) نسبت ‏به بررسی درخواست اقدام و ضمن احراز غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی بودن درخواست‏دهنده و عدم مغایرت فعالیت‌ اعلام‏شده با قوانین و مقررات ایران تصمیم‏گیری می‏کند.

ماده 29- تشکل‏ها پس از دریافت پروانه فعالیت و ثبت آن، از حقوق زیر برخوردار می‏شوند:

الف- مشاوره، اظهارنظر و ارایه پیشنهاد راهکارها به دستگاه‏های اجرایی متناسب با تخصص و موضوع فعالیت تشکل.

ب- دیده‏بانی و نظارت بر عملکرد سایر بخش‏های جامعه در زمینه فعالیت تخصصی خود.

پ- ارائه خدمات اجتماعی حسب تخصص و حوزه فعالیت.

ت- مشارکت در اجرای برنامه‏ها و پروژه‏های دستگاه‏های اجرایی، بخش خصوصی و
سازمان‏‌های بین‌‏المللی مورد تایید کارگروه ‏موضوع‏ ماده (23) و سایر دستگاه‏های ذی‏ربط از طریق تفاهم یا عقد قرارداد با آنها.

ث- عقد تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم ‏از دولتی و غیردولتی داخل ‏و خارج مطابق قوانین و مقررات‏ جاری‏ کشور.

ج- برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‏‌ها در جهت تحقق اهداف تشکل پس از کسب مجوز از مراجع قانونی مربوط.

چ- ارایه خدمات آموزشی و انتشار نشریه و ایجاد پایگاه اینترنتی و استفاده از سایر ابزارهای اطلاع‌‏رسانی و محصولات فرهنگی، آموزشی و پژوهشی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ح- دادخواهی در مراجع قضایی، مطابق قانون آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین مربوط.

ماده 30- تشکل موظف است منابع تامین هزینه‌های خود را با رعایت ضوابط این آیین­نامه در اساسنامه تعیین کند.

ماده 31- تشکل موظف است دریافت‌‏ها و پرداخت‌‏های خود را از طریق حساب بانکی صورت دهد و عملکرد مالی خود را در دفاتر مالی مربوط ثبت کند.

ماده 32- تقسیم اموال و مازاد درآمد تشکل در میان مؤسسان، اعضا و مدیران قبل از انحلال ممنوع است.

ماده 33- تشکل موظف است امکان دسترسی بازرسان دبیرخانه شورای ذی‏ربط را به اطلاعات و اسناد خود در حضور نماینده تشکل و صرفاً در محل دفتر تشکل فراهم کند.

ماده 34- در صورتی ‏که دبیرخانه شوراهای ملی، استانی و یا شهرستانی راسأ یا از طریق دستگاه‏های اجرایی تخصصی، تخلفات و یا خروج از شرایط تاسیس تشکل را احراز کند گزارش مستند مربوط را به شورای ذی‏ربط ارایه می‌کند و این شورا پس از بررسی مدارک و مستندات ارایه‏شده و پس از استماع دفاعیه تشکل، حسب اقتضا و متناسب با تخلف، به شرح زیر صدور رای می‌کند:

1- تذکر کتبی و درج در پرونده با تعیین مهلت برای اصلاح وضعیت تشکل.

2- تعلیق موقت پروانه فعالیت تشکل حداکثر به مدت سه ماه.

3- درخواست انحلال تشکل متخلف توسط شورای ملی از دادگاه صالح.

تبصره 1- تشکل‏ها می‌توانند مراتب اعتراض خود را از تصمیم شورای شهرستان به شورای استان و از تصمیم شورای استان به شورای ملی ارایه کنند.

تبصره 2- دبیرخانه شورای ذی‏ربط موظف است در زمان رسیدگی به گزارش تخلف یا شکایت، از تشکل ذی‏نفع برای حضور در جلسه و ارایه دفاعیات دعوت به عمل آورد.

ماده 35- دستگاه‌های‏ اجرایی موظفند به ‏منظور تحقق اهداف این آیین­نامه و کمک به توسعه مشارکت ‏تشکل‏‌ها در امور اجتماعی، نسبت به شناسایی و واگذاری تصدی‌ها و فعالیت‏های اجتماعی قابل واگذاری دستگاه متبوع به تشکل‏ها مطابق قوانین و مقررات مربوط اقدام کنند.

ماده 36- انحلال تشکل به دو شکل زیر صورت می‏‌پذیرد:

الف- انحلال اختیاری طبق شرایط مقرر در اساسنامه.

ب - انحلال اجباری در صورت رأی دادگاه صالح یا عدم امکان تطبیق وضعیت تشکل موضوع ماده (39).

ماده 37- تمام تشکل‏‌هایی که قبل از لازم‌‏الاجراشدن این آیین­ نامه تاسیس شده‌اند، ظرف دو سال از تاریخ لازم‌‏الاجراشدن این آیین ­نامه باید نسبت به تطبیق وضعیت خود با این آیین ­نامه اقدام کنند.

ماده 38- از تاریخ لازم‌‏الاجرا شدن این آیین‌­نامه، تشکل‏هایی که به‏‏عنوان موسسات موضوع بند (13) ماده (26) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت قصد فعالیت در زمینه‏‌های تصریح ‏شده در ماده واحده لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور - مصوب 1359- دارند در چارچوب احکام این آیین­نامه از سازمان بهزیستی کشور پروانه فعالیت دریافت می‏‌کنند و به ثبت می‏‌رسند.

معاون اول رئیس جمهوری آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات را ابلاغ کرد.

هیات وزیران در جلسه های 20/4/1395، 17/5/1395و 3/6/1395 به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (47) قانون مطبوعات – مصوب 1364 – با اصلاحات بعدی، آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات را به شرح زیر تصویب کرد:

**آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات
فصل اول- تعاریف و مشخصات
ماده 1 – منظور از مطبوعات و رسانه در این آیین­نامه، کلیه رسانه­ های چاپی (مطبوعات) و الکترونیکی شامل برخط (خبرگزاری و پایگاه­های خبری) و غیر برخط (انواع حامل­های داده) است.
ماده 2 – رسانه­ های چاپی (مطبوعات) و رسانه ­های الکترونیکی غیر برخط به لحاظ زمان انتشار منظم می­توانند با یکی از فواصل زمانی روزی یکبار (روزنامه)، هفته­ ای یکبار (هفته نامه)، ماهی یکبار (ماهنامه)، سه ماه یکبار (فصلنامه)، شش ماه یکبار و سالی یکبار (سالنامه) منتشر شوند.
تبصره 1 - انتشار فوق­العاده (چاپ دوم، سوم و ...)، ویژه ­نامه و هرگونه ضمیمه با همان نام رسانه و منطبق بر مشخصات مندرج در پروانه انتشار و با همان تاریخ و شماره مسلسل و رعایت سایر ضوابط قانون مطبوعات مجاز است.
تبصره 2 – ویژه­ نامه و ضمیمه باید به همراه رسانه توزیع شود و انتشار و توزیع جداگانه آن مجاز نیست.
تبصره 3 - توزیع هرگونه ضمیمه به همراه رسانه از قبیل فرآورده ­های چاپی، لوح فشرده، راهنمای تبلیغاتی و مانند اینها که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به غیر از مسئولان رسانه تهیه شده است، منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
تبصره 4 - چاپ و انتشار ویژه ­نامه ­های محلی توسط رسانه ­های مکتوب سراسری به طور جداگانه از رسانه اصلی ممنوع است و در صورتی که به همراه رسانه اصلی توزیع شود، حجم آگهی­های آن از (30) درصد صفحات ویژه ­نامه نباید بیشتر باشد.
ماده 3 – رسانه الکترونیکی به رسانه­ای اطلاق می­شود که:
الف – با همان صورت، شرایط و ظواهر یک رسانه چاپی و طی فرآیند مرسوم روزنامه ­نگاری و تحریریه ­ای تولید و به طور منظم و با نام ثابت و تاریخ و شماره و ردیف معیّن در یک یا چند زمینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و نظایر اینها در محیط رقومی (دیجیتال) به صورت دوره­ای مندرج در ماده (1) این آیین­نامه منتشر ­شود.
ب – محتوای آن در محیط رقومی و طی فرآیند مرسوم روزنامه­ نگاری و تحریریه­ ای، تولید و به طور منظم و با نام ثابت در یک یا چند زمینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و نظایر اینها منتشر می­شود مانند خبرگزاری­ها، پایگاه­های خبری اینترنتی و رسانه ­های برخط. تولید و انتشار محتوا در این گونه رسانه­ ها به صورت لحظه­ ای و بدون توقف است. (بر خط)
پ- به عنوان سامانه، اخبار و اطلاعات را به صورت مستمر برای بیش از (500) گیرنده در (24) ساعت از طریق پیامک یا شبکه­ های پیام ­رسان و به صورت انبوه برای دارندگان تلفن همراه، رایانه و مانند آن ارسال کند.
تبصره - نسخه دیجیتال رسانه­ های چاپی دارای مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات که مفاد آن عیناً همان مفاد رسانه چاپی است و همچنین اعمال موضوع بند (پ) این ماده توسط رسانه­ های چاپی، خبرگزاری­ها و نشریات الکترونیکی دارای مجوّز، مشروط به ذکر نام رسانه و بازنشر مطالبی که عیناً در این رسانه­ها درج شده است، مجاز است و نیاز به اخذ مجوز جداگانه ندارد.
ماده 4 – مؤسسه خبری مؤسسه­ای است که با ایجاد دفاتر نمایندگی در سطح کشور و یا گسترش آن در دیگر کشورها با فراهم نمودن امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات فنّی مورد نیاز به طور منظم، مستمر و با نام ثابت در محیط رقومی (دیجیتال) و یا غیر آن اقدام به تولید، جمع­ آوری و انتشار محتوا می­کند.
ماده 5 - در هر شماره از رسانه­ های موضوع این آیین ­نامه باید نام صاحب امتیاز، مدیر مسئول، نشانی دفتر، تلفن و کارپوشه ملی ایرانیان یا پست الکترونیکی ملی و نیز زمینه انتشار در صفحه معیّن و محلّی ثابت با عنوان «شناسنامه» یا «درباره ما» درج گردد.
تبصره 1 – رسانه­ های چاپی علاوه بر رعایت مفاد این مادّه، باید ترتیب و تاریخ انتشار، شماره مسلسل، تعداد صفحات، شماره هر صفحه، قیمت و نیز نام و نشانی چاپخانه ­ای را که رسانه در آن چاپ می­شود، در شناسنامه اعلام کنند.
تبصره 2 – رسانه­ های الکترونیکی برخط موظفند نام و نشانی مراکزی که خدمات میزبانی و پشتیبانی خود را از آنها دریافت می­کنند در 'شناسنامه' یا 'درباره ما' اعلام کنند.
تبصره 3 - درج زمان دقیق انتشار در هرگونه مطلب نوشتاری، صدا و تصویر توسط رسانه­های موضوع بندهای (ب) و (پ) ماده (3) این آیین نامه به صورت مستمر و لحظه­ ای، الزامی است.
ماده 6- رسانه اجاره ­ای رسانه ­ای است که صاحب امتیاز آن با درخواست کتبی از هیأت نظارت بر مطبوعات و با تصویب آن هیئت و به موجب سند رسمی اختیارات و وظایف قانونی خود را به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار می­نماید. اجاره­ کننده رسانه تا زمانی که رسانه در اجاره اوست، دارای حقوق، اختیارات و مسئولیت­های صاحب امتیاز بوده و پاسخگوی تکالیف قانونی اوست.
تبصره- اجاره کننده باید شرایط مندرج در ماده (9) قانون مطبوعات را دارا باشد.
ماده 7 - در نامگذاری رسانه اعم از چاپی و الکترونیکی باید از کلماتی استفاده شود که با رسانه­ های موجود و یا با رسانه ­هایی که به طور موقت یا دائم تعطیل شده اند، اشتباه نشود و موجب تداعی نام آنها نگردد. همچنین نام رسانه نباید از کلمات نامأنوس باشد و یا ایجاد شبهه وابستگی به سازمانهای دولتی کند. مرجع تشخیص این امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
تبصره - اضافه کردن هر گونه کلمه یا عبارت به نام یا نشان (آرم) رسانه و یا عدم رعایت تناسب در اجزای آن که مطابق با مفاد مندرج در پروانه رسانه نیست، ممنوع می­باشد.
ماده 8 - ترجمه تمام یا قسمتی از مطالب اختصاصی رسانه­ های داخلی دارای پروانه و انتشار آن به صورت نشریه مستقل بدون اخذ موافقت آن رسانه ممنوع است.
ماده 9 - تکثیر رسانه­ های موجود از طریق چاپ افست یا عکسبرداری یا طرق مشابه بدون اجازه صاحب پروانه ممنوع است.
ماده 10 - مطالب رسانه باید مطابق و متناسب با زمینه ­های مندرج در پروانه انتشار باشد و رسانه مجاز به درج مطالب و محتوای خارج از زمینه­ های مذکور که بر خط مشی کلی رسانه تأثیر بگذارد، نمی­باشد.
ماده 11- به منظور بالا بردن سطح آگاهی­های مردم مناطق مختلف کشور، رسانه­ های محلی، استانی یا منطقه­ای موظفند ضمن رعایت ماده (2) قانون مطبوعات در زمینه مصوب، حداقل (50) درصد مطالب خود را مرتبط با گستره توزیع مندرج در پروانه انتشار خود درج نمایند.
ماده 12- نقل مطالب از رسانه­ ها و احزاب و گروه­های منحرف و مخالف اسلام (داخلی و خارجی) به منظور بررسی، تحقیق، نقد و رد مطالب بلامانع است.
تبصره – صرف نقل آن قسمت از اخبار، مطالب یا تصاویر رسانه ها که موجب توقیف، لغو پروانه و یا پالایش (فیلتر) آنها گردیده است، ممنوع است.
ماده 13 - تغییر در مشخصات مندرج در پروانه رسانه بدون اطلاع و تصویب هیئت نظارت بر مطبوعات ممنوع است. تغییر در سایر موارد جز در امور مصرح در قانون و آنچه که در حوزه اختیارات و مسئولیت­های هیئت نظارت بر مطبوعات باشد، با تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلامانع است.
تبصره - هیئت نظارت بر مطبوعات باید حداکثر ظرف سه ماه به تقاضای تغییر وضعیت رسیدگی و اعلام نظر کند.
فصل دوم - شرایط صدور پروانه انتشار رسانه
ماده 14 - متقاضیان پروانه انتشار رسانه باید درخواست خود را به همراه پرسشنامه­ای که حاوی مشخصات فردی، سوابق اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و شغلی و تعهدات قانونی است، به انضمام مدارک زیر از طریق سامانه الکترونیکی ذی ربط، بارگذاری و شماره (کد) رهگیری دریافت کنند:
الف - عکس پرسنلی
ب - تصویر شناسنامه از تمام صفحات
پ - تصویر کارت ملّی
ت- تصویر آخرین مدرک تحصیلی که به تأیید مراکز ذی صلاح رسیده باشد.
ث - تصویر آگهی تأسیس شخص حقوقی در روزنامه رسمی (برای اشخاص حقوقی)
تبصره - تشخیص صلاحیت متقاضیان به عهده هیأت نظارت بر مطبوعات است.
ماده 15 - چنانچه متقاضی پروانه انتشار رسانه، شخص حقوقی باشد، تقاضای صدور پروانه همراه با معرفی فرد واجد شرایط به عنوان مدیر مسئول باید با معرفی کتبی بالاترین مقام شخص حقوقی باشد.
تبصره 1 - بالاترین مقام درخواست ­کننده پروانه باید واجد کلیه شرایط مندرج در ماده (9) قانون مطبوعات باشد.
تبصره 2 – ادامه فعالیت رسانه در صورت تغییر بالاترین مقام شخص حقوقی و هرگونه تغییر در زمینه فعالیت و محدوده جغرافیایی فعالیت شخص حقوقی باید با تصویب هیئت نظارت بر مطبوعات باشد.
تبصره 3- ادامه انتشار رسانه در صورت انحلال شخص حقوقی مجاز نیست.
ماده 16- احزاب، سازمان­ها و جمعیت­های سیاسی در صورتی می­توانند تقاضای صدور پروانه انتشار رسانه نمایند که اجازه فعالیت قانونی را از طرف وزارت کشور دارا بوده و مرجع صلاحیت­دار قضایی رأی به انحلال آنها نداده باشد.
ماده 17- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور پروانه انتشار رسانه سازمان­های غیردولتی غیر ایرانی در چارچوب مقررات مربوط به خارجیان مقیم ایران با کسب موافقت وزارت امورخارجه، استعلام از مراکز ذی­ربط و دریافت مدارک مورد نیاز بررسی و اقدام لازم را به عمل می­آورد.
ماده 18- انتشار رسانه داخلی یک سازمان، مؤسسه و شرکت دولتی یا خصوصی منوط به کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با رعایت ضوابط زیر است:
الف - درخواست انتشار رسانه و معرفی مدیر مسؤول پیشنهادی از سوی بالاترین مقام مسؤول آن مرکز باشد.
ب - مطالب و اخبار عمدتاً در ارتباط با اهداف و شرح وظایف مرکز درخواست کننده و فقط برای استفاده کارکنان باشد.
پ - فاقد هر گونه آگهی بازرگانی و تبلیغاتی به جز آگهی­های مرتبط با صاحب امتیاز باشد.
ت - رایگان باشد.
تبصره 1 - به یک مرکز و واحدهای تابعه آن فقط اجازه انتشار یک نشریه داخلی داده می شود.
تبصره 2 - صدور مجوز انتشار نشریات داخلی سازمان­های دولتی با رعایت سایر قوانین مربوط خواهد بود.
ماده 19 - عدم رعایت ضوابط مندرج در ماده (2) قانون مطبوعات و این آیین­نامه از سوی رسانه داخلی دستگاه­های اجرایی و بخش خصوصی منجر به صدور تذکر کتبی و در صورت تکرار تخلف، موجب لغو مجوز خواهد شد.
ماده 20- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صاحب امتیاز، پروانه انتشار و برای مدیر مسئول، کارت مدیر مسئولی صادر می کند.
ماده 21- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می­تواند برای اجرای ماده (11) قانون مطبوعات، تحقیقات لازم را به عمل آورده و در اختیار هیئت نظارت بر مطبوعات قرار دهد. وزارتخانه­ ها و سازمان­های ذی­ربط موظفند همکاری لازم را به عمل آورند.
ماده 22- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است در صورت درخواست متقاضی، ظرف (15) روز دلایل مخالفت هیئت نظارت بر مطبوعات با تقاضای انتشار رسانه را به طور کتبی به متقاضی
اعلام کند.
ماده 23 - متقاضیانی که صلاحیت انتشار رسانه توسط آنان بر اساس بند (4) و یا تبصره (5) ماده (9) قانون مطبوعات، مورد تأیید هیئت نظارت بر مطبوعات قرار نگرفته است، نمی­توانند مجدداً درخواست انتشار رسانه کنند.
ماده 24 - تاریخ رسمی ثبت درخواست پروانه انتشار رسانه، زمانی است که مدارک مورد نیاز،از سوی درخواست­کننده ارایه شده باشد.
ماده 25 - در صورت فوت صاحب امتیاز، وراث قانونی واجد شرایط وی در درخواست صدور امتیاز رسانه مورث خود، حق تقدم دارند، مگر اینکه فاقد شرایط لازم باشند. چنانچه وراث در مهلت قانونی مذکور در ماده (16) قانون مطبوعات از درخواست انتقال امتیاز خودداری کنند و یا پس از صدور امتیاز اقدام به انتشار رسانه نکنند، پروانه انتشار لغو می­گردد.
فصل سوم - وظایف صاحبان امتیاز و مدیران مسئول رسانه­ ها
ماده 26 - رسانه­ها موظفند محل فعالیت خود را برای انتشار و دسترسی عموم در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهند.
تبصره - صاحب امتیاز رسانه موظف است در صورت تغییر نشانی محل فعالیت رسانه، مراتب را به نحوی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر می­دارد، اطلاع رسانی کند.
ماده 27 - مکاتبات رسانه­ها با امضای صاحب امتیاز یا مدیر مسئول رسانه یا شخص دیگری که از پیش توسط مدیرمسئول به طور کتبی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده باشد، معتبر است. مکاتبات نماینده مدیر مسئول در مواردی که قانون مطبوعات و این آیین­نامه، آن را از وظایف صاحب امتیاز و یا مدیر مسئول شناخته است، فاقد اعتبار خواهد بود.
تبصره - در صورتی که صاحب امتیاز، شخص حقوقی باشد، مفاد این ماده، متوجه بالاترین مقام مسئول شخص حقوقی است.
ماده 28 - مدیران مسئول رسانه­ هایی که به صورت چاپی یا لوح فشرده منتشر می­شود موظفند بلافاصله پس از چاپ یا تکثیر هر شماره رسانه و همزمان با خروج هر شماره رسانه از چاپخانه یا مرکز تکثیر، دو نسخه را در تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در شهرستانها به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوط ارسال و به صورت الکترونیک، گواهی رسید دریافت کنند.
تبصره 1- مدیران چاپخانه­ ها یا مراکز تکثیر باید بلافاصله پس از چاپ هر شماره رسانه نسبت به بارگذاری نسخه الکترونیکی آن در تارنمایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می­کند،اقدام نمایند.
تبصره 2 - رعایت مفاد این ماده برای ناشران رسانه­های داخلی سازمان­ها و مؤسسات دولتی، عمومی و بخش خصوصی نیز الزامی است.
ماده 29- در صورت لغو پروانه انتشار رسانه توسط دادگاه یا هیئت نظارت بر مطبوعات،با اعلام کتبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صاحب امتیاز موظف است مدارک دریافتی از قبیل پروانه انتشار و کارت مدیر مسئولی را ظرف ده روز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسترد نماید. با سوء استفاده­کنندگان از این مدارک برابر قانون رفتار خواهد شد.
ماده 30- خبرگزاری­ها و نشریات الکترونیکی موظفند پاسخ­ها و توضیحات موضوع ماده (23) قانون مطبوعات را چنانچه در مهلت (30) روزه دریافت نموده باشند پس از وصول، حداکثر ظرف (24) ساعت منتشر نمایند. تبصره­های ماده (23) قانون یادشده برای خبرگزاری­ها و نشریات الکترونیکی نیز الزامی است.
ماده 31- مدیران مسئول رسانه­ها موظفند کلیه کارکنان رسانه را بیمه کنند، در غیر این صورت علاوه بر مسئولیت در قبال تبعات قانونی، از تسهیلات و حمایت­های مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محروم خواهند شد.
فصل چهارم - سایر مقررات
ماده 32- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بررسی و ارزیابی رسانه­ها می­تواند از همکاری اشخاص و مراکز ذی­صلاح استفاده کند.
ماده 33- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه ماه قبل از پایان دوره مسئولیت نماینده مدیران مسئول مطبوعات در هیئت نظارت بر مطبوعات، ضمن درج آگهی در رسانه­های سراسری،
اعلام نامزدی مدیران مسئول رسانه­های دارای مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات را دریافت نموده و پس از تأیید صلاحیت نامزدها توسط هیئت موضوع تبصره (4) ماده (10) قانون مطبوعات از کلیه مدیران مسئول برای برگزاری انتخابات دعوت می­کند. جلسه انتخاب نماینده مدیران مسئول با حضور اکثریت مطلق مدیران مسئول رسمیت می­یابد و اخذ رأی به صورت مخفی خواهد بود و نماینده انتخابی باید اکثریت مطلق آرای حاضران را به دست آورد.
تبصره 1- چنانچه در مرحله اول، نصاب اکثریت مطلق مدیران مسئول احراز نشود، جلسه بعد پس از دو هفته با هر تعداد از مدیران مسئول تشکیل می­شود و نماینده آنان با رأی اکثریت حاضران انتخاب می­گردد.
تبصره 2- هر مدیر مسؤول حتی اگر مدیر مسؤول بیش از یک رسانه باشد، شخصاً در جلسه حضور می­یابد و دارای یک رأی خواهد بود.
تبصره 3- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است ظرف یک سال پس از لازم­الاجرا شدن این آیین­نامه، تمهیدات لازم برای الکترونیکی شدن انتخابات مدیران مسئول را فراهم آورد.
تبصره 4 - مدیران مسئولی که پروانه انتشار رسانه آنها به دلیل حکم قطعی دادگاه و یا ماده (16) قانون مطبوعات توسط هیئت نظارت بر مطبوعات لغو نشده باشد، و همچنین رسانه آنها مطابق ترتیب انتشار مندرج در پروانه صادره از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات به طور منظم منتشر شده باشد، می­توانند در انتخابات شرکت کنند.
ماده 34 - چنانچه هر یک از اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سایر مراجع رسمی در مورد موضوع تبصره (8) ماده (9) قانون مطبوعات ادّعایی داشته باشند، مدارک و مستندات خود را به اطلاع هیئت نظارت بر مطبوعات می­رسانند.
هیئت یادشده در صورت احراز تخلف، به صاحب امتیاز و مدیر مسئول اخطار می­دهد. در صورت عدم رفع تخلف، موضوع برای رسیدگی به دادگاه صالح دادگستری ارجاع می­شود.
تبصره - متخلف در صورت محکومیت تا پایان مدت محکومیت از فعالیت مطبوعاتی محروم خواهد بود.
ماده 35 - مصوبات شورای عالی امنیت ملّی و کمیته سیاست گذاری تبلیغات شورا برای رسانه ­ها الزامی است. این مصوبات با قید اسامی یا دسته­بندی رسانه ­های مورد نظر از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ می­شود و صرفاً برای اسامی و دسته­های تعیین شده مسئولیت قانونی دارد.
ماده 36- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای تبصره ماده (2) و مواد (6) و (45) قانون مطبوعات موظف است بر عملکرد رسانه­ها نظارت دقیق داشته باشد و در صورت تخلف از قانون یادشده، مراتب را در هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح کند.
ماده 37- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است در صورت صدور و ابلاغ رأی قطعی دادگاه و یا اعلام رأی هیئت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف یا لغو پروانه یا پالایش (فیلتر) موقت هر یک از خبرگزاری­ها و رسانه­های الکترونیکی، نسبت به پالایش (فیلتر) نمودن آنها اقدام کند. رسانه­های چاپی در صورتی­که توقیف یا لغو پروانه شوند پایگاه­های خبری آنان نیز مسدود خواهد شد.
ماده 38- مراکز ارائه خدمات دیجیتال و میزبانی، مجاز به ثبت دامنه و میزبانی خبرگزاری­ها و رسانه­های الکترونیکی که فاقد مجوز فعالیت بوده و یا فعالیت آنها به موجب رأی دادگاه صالح یا رأی هیات نظارت بر مطبوعات، مغایر با اصول مندرج در قانون مطبوعات و این آیین­نامه تشخیصداده شوند، نمی­باشند.
ماده 39 - آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات موضوع تصویب­نامه شماره 111648/ت49مورخ 5/2/1365و کلیه اصلاحات و الحاقات بعدی موضوع تصویب­نامه های شماره 46940/ت522 مورخ 5/7/1366، شماره 122023/ت17589هـ مورخ 22/10/1375، شماره 72790/ت20783هـ مورخ 18/11/1377، شماره 13336/ت22284هـ مورخ 4/5/1379، شماره 32187/ت23037هـ مورخ 6/7/1381، شماره 1715/ت30346هـ مورخ 22/1/1383، شماره63642/ت32085هـ مورخ1/11/1383 و شماره 11985/ت46956هـ مورخ 28/1/1391 لغو می­گردد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس­ جمهوری، این آیین نامه را در تاریخ 8/6/1395 برای اجرا به وزارتخانه های کشور و فرهنگ وارشاد اسلامی ابلاغ کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین