|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۲۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: پس از آنکه بازار دچار ریزش شد، ارزش معاملات خرد به شدت پایین آمد. پایان شهریور و اوایل مهر سال 1394 را می توان اوج رکود دانست که ارزش معاملات خرد روزانه در این بازه حتی زیر 500 میلیارد ریال رسید.
شاخص کل بورس امروز (سه شنبه) با 199 واحد افت به 76 هزار و 444 واحد رسید.

 شاخص کل بورس همزمان با افت حجم و ارزش معاملات همچنان در مسیر نزولی قرار دارد.

در معاملات امروز، نزدیک 561 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از یک هزار و 112 میلیارد ریال در 48 هزار و 164 نوبت خرید و فروش شد.

بررسی های شاخص اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 71 واحد، شاخص آزاد شناور 205 واحد، شاخص بازار اول 153 واحد و شاخص بازار دوم 356 واحد کاهش یافت.

در برابر، شاخص کل (هم وزن) 63 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) 50 واحد رشد کرد.

نمادهای همراه (همراه اول)، کگل (معدنی گل گهر)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، تاپیکو (نفت و گازتامین)، حکشتی (کشتیرانی) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) با تاثیر منفی بر معاملات امروز موجب افت شاخص شدند.

بیشترین رشد قیمت در معاملات امروز به حق تقدم کابل البرز، حق تقدم حمل و نقل توکا، قند اصفهان، داده پردازی ایران و تولید مواد اولیه داروپخش تعلق داشت.

سیمان بهبهان، ملی سرب و روی ایران، حق تقدم توسعه معادن و فلزات، موتورسازان تراکتور سازی ایران و فیبر ایران نیز با بیشترین کاهش قیمت روبرو شدند.

**امیدواری به خروج رکود بازار سرمایه از رکورد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: بازار سرمایه پس از قرارگیری در قله 89500 در پانزدهم دی ماه 1392 وارد دوران رکود شد که البته در بازه های خاصی نیز همراه با رشد بود.

«بهنام بهزادفر» تاکید کرد نکته مهم این است که بازار سرمایه در 32 ماه گذشته فقط یک بار با رقمی معادل 90 درصد اوج خود رسیده است.

وی افزود: در چنین وضعیتی سوال اساسی که ذهن تحلیلگران را درگیر می کند این است که چه زمانی شاخص به روزهای اوج خود برخواهد گشت و مهمتر اینکه نشانه های رونق و رکود در بازار بجز حرکت شاخص چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه یادآوری کرد: در بررسی مولفه های بازار سرمایه بررسی حجم و ارزش معاملات روزانه بورس دو مولفه مهم به شمار می رود که در واقع تاییدی بر آغاز یک رشد یا یک سقوط است، در واقع اینگونه می توان استنباط کرد که وقتی شاخص بورس در حال رشد است، زمانی می توان آن را پایدار و ادامه دار دانست که حجم و ارزش معاملات نیز اوج بگیرد و آن حرکت را تایید کند.

بهزادفر ادامه داد: همین موضوع برای سقوط شاخص نیز صدق می کند، پایدار بودن سقوط با رشد حجم و ارزش معاملات تایید می شود.

وی تاکید کرئد بررسی ارزش معاملات خرد، تحلیل واقع بینانه تری را نسبت به وضعیت بورس در اختیار افراد قرار می دهد و گفت: ارزش روزانه معاملات بازار سرمایه در روزهای اوج خود یعنی دی ماه 1392، به طور متوسط روزانه تا پنج هزار میلیارد ریال (و حتی بالاتر) بود که به طور میانگین چهار هزار میلیارد ریال آن را معاملات خرد دربرمی گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: پس از آنکه بازار دچار ریزش شد، ارزش معاملات خرد به شدت پایین آمد. پایان شهریور و اوایل مهر سال 1394 را می توان اوج رکود دانست که ارزش معاملات خرد روزانه در این بازه حتی زیر 500 میلیارد ریال رسید.

بهزادفر پیش بینی کرد در ماه های آتی با توجه به رشد تولید ناخالص ملی کشور به سطح پنج درصد و بالاتر، گزارش های مثبت 6 ماهه در شرکت ها بویژه شرکت های فلزی و پایان عرضه اعتباری ها، بازار سرمایه از رکود بیرون برود و شرایط پیش روی بازار مثبت شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین