|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۲
کد خبر: ۱۲۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۱
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: آل سعود در زمینه فاجعه منا که منجر به کشته شدن جمع کثیری از حجاج ایرانی و غیرایرانی شد، سیاست فرار به جلو و فرافکنی را در پیش گرفته و بی کفایتی ریاض در مدیریت مناسک حج بر همگان آشکار شده است.
 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: آل سعود در زمینه فاجعه منا که منجر به کشته شدن جمع کثیری از حجاج ایرانی و غیرایرانی شد، سیاست فرار به جلو و فرافکنی را در پیش گرفته و بی کفایتی ریاض در مدیریت مناسک حج بر همگان آشکار شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر دوشنبه شب در مراسم نخستین سالگرد گرامیداشت یاد و خاطره شهدای منا که با حضور استاندار خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان و خانواده های شهدای منا در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، افزود: در چند روز اخیر بنگاه های تبلیغاتی آل سعود در دنیا مطرح کرده اند که ایران می خواهد از حج بهره برداری سیاسی کند که این حرف از اساس دروغ است.

وی با بیان اینکه مراسم مهم حجاج ایرانی در حج مشخص است، افزود: یکی از این مراسم برگزاری دعای کمیل در کنار قبرستان بقیع است که این دعای توحیدی چند سال است که توسط زائران ایرانی در مکه خوانده می شود و هیچ گاه در آن شعار یا بحث سیاسی بیان نشده است.

وی اضافه کرد: مراسم مهم دیگر که از سوی حجاج ایرانی در مکه برگزار می شود، دعای عرفه است که زیباترین دعای عارفانه دین اسلام و به منزله توبه کردن در درگاه خداست، چطور می شود چنین مراسمی یک حرکت سیاسی از سوی حجاج ایرانی تلقی شود؟

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر افزود: برنامه دیگر حجاج ایرانی در مکه، مساله برائت از مشرکین است، در حالی که آل سعود برائت از مشرکین را سیاسی عنوان کرده، ایران اسلامی این نوع برائت را دینی و رکن حج می داند چون در یکی از آیات قرآن کریم آمده است که 'روش ابراهیم در برائت از مشرکین و بت شکنی برای شما الگوست.' لذا اگر بخواهیم در سرزمین ابراهیم نبی، سنت وی را اجرا کنیم، برائت از مشرکین یک حرکت سیاسی است؟

وی ادامه داد: آیا آل سعود که به مزدوران خود می گوید در خطبه های نماز جمعه، شیعه را کافر معرفی و به مسلمانان اهانت کنند و در طول دوران حج بیش از 11 میلیون جلد کتاب به بیش از 20 زبان زنده دنیا ترجمه و با هدف ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان توزیع کرده است، سیاسی عمل می کند یا ایران اسلامی؟

وی بیان کرد: این درحالیست که امام راحل فرمودند 'حج جای طرح مسائل فرقه ای و قومی نیست، شیعیان بروند پشت اهل سنت نماز بخوانند؛ نماز جماعت خواندن در هتل ها حرام است و شیعیان باید در جمع مسلمانان عالم در حج حضور پیدا کنند'، حجاج ایرانی نیز تابع سخنان امام راحل هستند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: آل سعود از حج استفاده فرقه ای کرده و مانع از رفتن ایرانی ها، یمنی ها، بحرینی ها و سوری ها به حج می شود، سئوال اینجاست که مگر کعبه و حج ملک آل سعود است؟؛ بعد هم تا اتفاقی می افتد فورا آل سعود صحبت از اتحادیه عرب و مفتیان درباری می کند.

وی بیان کرد: آقای آل شیخ که پول می گیرد و حکم به قتل مسلمانان می دهد، با وابستگان خود هجمه ای برپا کرده است مبنی بر اینکه ایران می خواهد سیاسی عمل کند، در حالی که مانع اصلی خود آل سعود است که می خواهد ملت های مسلمان را به قتل و کشتار یکدیگر بکشاند.

وی اظهار کرد: کوس رسوایی آل سعود با جنایات متعددش در دنیا به صدا درآمده و همه جهان فهمیده اند که حادثه 11 سپتامبر و بمب گذاری ها در نقاط مختلف دنیا را چه کسی طراحی کرده و نطفه تروریست در کجا شکل گرفته است.

حجت الاسلام قاضی عسگر گفت: آل سعود با بهره گیری از پول بیت المال مسلمانان، آدم می خرد به طوری که سعودی ها 650 میلیون دلار به نخست وزیر یکی از کشورها داده اند تا جنایتشان در دنیا افشا نشود و اکنون در مقابل موج عظیم احساسات کشورهای دنیا به سبب فاجعه ای که در منا رخ داد، ایستاده اند.

وی بیان کرد: مدیریت رذیلانه آل سعود در مراسم حج، باعث شد بین حجاج ایرانی و غیرایرانی تبعیض قائل شوند به گونه ای که بنا به اظهار یکی از مصدومان، سعودی ها حاضر بودند مصدومان ایرانی در حادثه منا در حالی که زنده بودند، بمیرند اما نجاتشان ندهند.

وی افزود: سعودی ها با بی کفایتی هر چه تمام تر مانع شناسایی اجساد حجاج ایرانی توسط گروه های امدادگر و تفحص کشورمان در کانتینرهایی که اجساد در آنها گذاشته شده بود، شدند و کار گروه ایرانی را در تفحص اجساد بسیار سخت کردند.

*477 شهید ایرانی در دو حادثه حج سال 94

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: جمعیت حجاجی که از ایران اسلامی در دو حادثه مراسم حج سال گذشته به شهادت رسیدند، 477 نفر هستند که 465 نفر از آنان مربوط به حادثه منا می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر افزود: حادثه منا جزو فجایع بزرگ تاریخ و نیازمند آن است که مورد دقت و بررسی جدی قرار گیرد تا علل و عوامل آن به خوبی روشن شود.

وی بیان کرد: متاسفانه جمعی از نخبگان و فرهیختگان کشورمان در حادثه منا به شهادت رسیدند و الحق خداوند باب شهادت را برای بهترین بندگان خود در حادثه منا باز کرد.

وی بیان کرد: سعودی ها می توانستند مانع از بروز دو حادثه مزبور در مراسم حج سال گذشته شوند، یعنی اگر دولت سعودی پول هایی را که برای کشتار مسلمانان در یمن، سوریه، عراق و بحرین هزینه می کند صرف توسعه اماکن مقدس و دو شهر مکه و مدینه می کرد، قطعا چنین حوادثی اتفاق نمی افتاد.

وی اظهار کرد: برگزاری مراسم حج در عربستان بیش از 1400 سال قدمت دارد اما در طول این سالها بویژه در 70 سال اخیر زمانی که حجاج به حجاز می آمدند در معرض ناامنی ها، سرقت، غارت قرار می گرفتند و تعداد زیادی در این مسیر کشته می شدند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: شواهد زیادی وجود دارد که سعودی ها امکانات رفاهی لازم برای حجاج را در محل استراحت و امدادرسانی فراهم نکرده اند، زیرا اگر پیش بینی های لازم برای تامین امنیت حجاج از هر لحاظ انجام می شد با حوادث دلخراشی مانند منا مواجه نمی شدیم.

وی بیان کرد: فردی به نام مهندس شهرستانی می گفت که 'در سال 54 یعنی حدود 40 سال قبل فراخوانی برای توسعه منا داده شد و من در آن فراخوان شرکت کردم و برنده شدم، طرحی داده بودم که به واسطه آن می شد چهار میلیون نفر را در منا اسکان داد، من شروع به کار نموده و در منا منبع آب و باند فرود هلی کوپتر درست کردم اما مفتی قبلی سعودی ها، با استناد به حدیثی دروغین جلوی ساختمان سازی را در منا گرفت'.

وی اظهار کرد: مفتی مزبور از همان مفتی های حرام خوار و درباری است که رهبر معظم انقلاب در پیامشان به آن اشاره کردند و وی در بروز فاجعه منا شریک و سهیم است زیرا نگذاشت طرح توسعه ساختمان سازی اجرا شوند و مردم بدون هیچ آسیبی برای مراسم رمی جمرات بروند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: آل سعود فرصت زیادی داشته تا شرایط برای برگزاری مراسم حج را تغییر دهد، اما هنوز که هنوز است برای اینکه سود بیشتری کسب کنند، حاضر نیستند محل استراحت حجاج را تغییر دهند و هنوز با خیمه های 50 سال قبل از زائران در عرفات و ... از حجاج پذیرایی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر افزود: در حج امسال هم جمعی از حجاج مصری به دلیل گرما در عرفات دار فانی را وداع گفتند و با این حادثه هنوز هم سعودی ها نمی خواهند که به بهبود وضعیت اسکان حجاج توجه کنند.

وی بیان کرد: هر زمان که سعودی ها درصدد اقدامی برای تامین امنیت حجاج برمی آیند، فورا به سراغ نیروهای نظامی و ارتشی می روند و می خواهند با زور مشکل را حل کنند.

*آل سعود در اداره مراسم حج بی کفایت است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: بررسی پیشینه عربستان در بخش مدیریت حرمین شریفین نشان می دهد که آل سعود در مدیریت حج موفق نبوده و این شیوه اداره حج با هیچ معیاری از معیارهای مدیریت سازگاری ندارد.

حجت الاسلام قاضی عسگر افزود: اینکه جمعیت عظیمی در خیابانی با عرض 15 متر تردد کنند و بعد مانع از حرکت مردم شوند و امکانات آبرسانی و امدادرسانی در اختیار آنها قرار ندهند، سپس فاصله بین این خیابان را تا بیمارستان ها و درمانگاه ها محاسبه نکنند که اگر فردی به مصیبتی یا بیماری دچار شد، در کمترین زمان از محل حادثه به بیمارستان منتقل شود و اینکه در بیمارستان ها و درمانگاه ها امکانات لازم برای امدادرسانی تامین نشده باشد، بی کفایتی در مدیریت حج را ثابت می کند.

وی بیان کرد: در زمان حادثه منا براساس تحقیقات ایران، در بیمارستان های عربستان امکانات لازم برای رسیدگی به مصدومان وجود نداشت و اتاق و تخت خالی بود و بیماران و مصدومان حج را بر روی زمین خوابانده بودند، این چگونه مدیریتی است که هیچ پیش بینی برای رسیدگی به زائران بیمار یا مصدوم در آن نشده است.

وی خاطر نشان کرد: از ساعت هشت و نیم صبح که حادثه منا اتفاق افتاد تا ساعت یک بعد از نصف شب، حکومت آل سعود هنوز جنازه ها را از این خیابان با عرض 15 متر بیرون می آورد، برخی اجساد حجاج در زیر نور شدید آفتاب بعضا پوستشان کنده شده بود، این چگونه مدیریتی است؟

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر افزود: جنازه ها با وضع خیلی دلخراش و اسف باری بر روی کف خیابان خوابانده و رها شده بودند، نیروهای امدادی سعودی ها در این مدت کجا بودند و چرا مانع از ورود نیروهای امدادی کشورهای دیگر به محل حادثه برای کمک شدند؟

وی بیان کرد: ایران بعد از تحمل فشارهای دولت سعودی، نیروهای امدادی خود را بسیج کرد و حدود 600 نفر که 400 نفر از آنان غیرایرانی بودند را در حادثه منا نجات داد، سوال اینجاست که چرا سعودی ها نیروهای امدادی کشورهای دیگر را از صحنه خارج کردند و نگذاشتند نیروهای داوطلب کمک برسانند و مصدومان را نجات دهند.

وی گفت: وقایع گذشته و حال ثابت می کند که سعودی ها نمی توانند مدیریت صحیحی بر حج داشته باشند، علاوه بر این کعبه، خانه خدا و مردم و قبله مسلمانان است و کسی نمی تواند ادعای مالکیت کعبه و مراسم حج را بکند که این مساله ریشه قرآنی دارد.

حجت الاسلام والسلمین قاضی عسگر اظهار کرد: مراسم حج به همه مسلمانان تعلق دارد و باید مدیریت آن بین المللی شود زیرا آل سعود ثابت کرده است که نمی تواند حج را مدیریت کند.

وی تاکید کرد: باید از متفکران و اندیشمندان و عالمان و فرهیختگان جهان اسلام دعوت کنند تا در یک نشستی، مراسم حج را آسیب شناسی و مشکلات را برطرف کنند.

وی خاطر نشان کرد: سالها قبل گاهی سعودی ها حجاج ایرانی را دستگیر می کردند و وقتی جویای علت دستگیری آنان می شدیم، حجاج می گفتند که مشغول صحبت با حاجی از کشور دیگری بودند که توسط سعودی ها دستگیر شدند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: سوال مهم این است که چرا آل سعود حج را به این روز انداخته و اجازه نمی دهد که مسلمانان با یکدیگر صحبت کنند، سوال اینجاست که چرا عربستان نمی گذارد از کنگره عظیم حج برای حل معضلات جهان اسلام بهره برداری شود و مسائل در حج مطرح شود.

وی بیان کرد: سعودی ها حج را به صورت یک عبادت خشک و خالی درآورده اند، پس مساله فلسطین، عراق، سوریه، کشمیر، لبنان، افغانستان و .. را کجا باید حل کرد، سازمان ملل متحد که مزدور آمریکاست و رسما اعلام کرده اند که با یک تهدید عربستان مبنی بر قطع کمکهای مالی به این سازمان، حاضر نشدند کودک کشی در یمن را اعلام کنند.

وی اضافه کرد: چگونه می توان به عربستان در مدیریت مراسم حج اعتماد کرد که هر روز بمب بر سر کودکان یمن می ریزد و آنان را به شهادت می رساند.

فاجعه منا در عید قربان سال قبل در مراسم رمی جمرات رخ داد و طی آن تعداد زیادی از حجاج جان باختند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین