|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۵
»
کد خبر: ۱۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
باراک اوباما توافق ایران و گروه 1+5 را یک گام بزرگ اولیه به سوی یک راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌یی ایران دانست و تلاش‌ها برای متقاعد کردن منتقدان حاضر در کنگره برای پذیرفتن این توافقنامه را آغاز کرد.
باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید که پس از توافق ایران و گروه 1+5 در ژنو برگزار شد، با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران، گفت: محدودیت‌های قابل توجهی وجود دارد که مانع دسترسی ایران به سلاح هسته‌یی می‌شود. خلاصه اینکه آنها مسیرهای احتمالی ایران به سمت بمب را می‌بندند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوباما و مقامات ارشد دولت آمریکا بر این عقیده‌اند که این توافق تنها گام اولیه برای توافقی است که برنامه هسته‌یی ایران را به ادعای آنها کاملا محدود می‌کند. آنها تاکید دارند که شش ماه مذاکره پیش‌روی دو طرف است.

اوباما گفت: در حرکت به سمت جلو به همکاری نزدیک با کنگره ادامه خواهیم داد. اما اکنون زمان مناسب برای پیشبرد تحریم‌های جدید نیست. انجام این کار این گام اولیه دلگرم‌کننده را از مسیر خارج می‌کند، ما را با متحدان‌مان غریبه می‌کند و ممکن است ائتلافی را که در درجه اول اجازه داد تحریم‌ها اعمال شوند تضعیف کند.

اوباما در تلاش برای اطمینان دادن به منتقدان این توافقنامه گفت که اگر ایران در مدت شش ماه به تعهداتش عمل نکند، آمریکا لغو تحریم‌ها را باطل کرده و «فشارها را افزایش می‌دهد».

به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، رییس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری‌اش در کاخ سفید گفت که ما‌ه‌ها دیپلماسی «مسیر را به سمت جهانی ایمن‌تر گشوده است، آینده‌ای که در آن بتوانیم تایید کنیم که برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است و ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌یی بسازد».

اوباما در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که «ایران مانند هر کشور دیگری باید بتواند به یک برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز دسترسی داشته باشد و مدعی شد که به دلیل سابقه ایران در نقض وظایفش، تهران باید محدودیت‌های شدید در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش را که ساخت سلاح هسته‌یی را برای تهران غیرممکن می‌کند بپذیرد».

رییس‌جمهور آمریکا گفت: اکنون مسئولیت ایران است که به دنیا ثابت کند که برنامه هسته‌یی‌اش منحصرا برای مقاصد صلح‌آمیز است.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه گزارشش نوشت که اوباما باید سعی کند برخی منتقدان در داخل کشور و برخی متحدان کلیدی آمریکا از جمله رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را به پذیرش این پیشنهاد متقاعد کند.

اوباما در کنفرانس خبری‌اش از کنگره خواست که از تلاش‌های دیپلماتیک حمایت کند نه اینکه آنها را تضعیف کند.

لس‌آنجلس تایمز گزارش داد که علاوه بر مشکلاتی که اوباما با آنها روبرو خواهد شد، جمهوریخواهان آمریکایی تقریبا بلافاصله انتقاد از این توافق را اعلام کردند و برخی دموکرات‌های کلیدی نیز شک و تردید خود را نسبت به آن ابراز داشتند.

اوباما در بیانیه خود به برخی نگرانی‌ها اشاره کرد و مدعی شد که رژیم صهیونیستی و کشورهای خلیج‌فارس «دلایل منطقی برای شک و تردید داشتن نسبت به اهداف ایران دارند» و افزود که آنچه لازم است انجام می‌دهد تا ایران را از آنچه وی دسترسی به سلاح هسته‌یی خواند باز دارد.

رییس‌جمهور آمریکا در عین حال به مزایای حل اختلافات از طریق راه‌حل صلح‌آمیز به جای «حرکت عجولانه به سمت درگیری» اشاره کرد.

اوباما گفت: ما امروزه فرصتی واقعی برای رسیدن به یک راه‌حل جامع و صلح‌آمیز داریم و به عقیده من باید آن را بیازماییم.

اوباما گفت که توافقی که روز شنبه حاصل شد باید «زمان و فضا» برای مذاکرات بیشتر را فراهم کند.

رییس‌جمهور آمریکا گفت: این کار آسان نخواهد بود. چالش‌های بزرگی پیش‌رویمان باقی است ولی از طریق دیپلماسی قوی و اصولی، آمریکا نقش‌اش را برای برقراری صلح، امنیت و همکاری بیشتر بین کشورهای جهان ایفا خواهد کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین