|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۱۱۹۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: کسانی می توانند سرپرستی و مدیریت حج را برعهده داشتند که افراد متقی و باتقوا باشند و اگر در شمار ستمگران باشند نمی توانند تولیت حج را برعهده داشته باشند
 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه سعودی برنامه درست و منظمی برای مدیریت حج و حرمین شریفین ندارند، گفت: متاسفانه غرور و تکبر سعودی ها اجازه نمی دهد از جهان اسلام در مورد مدیریت حج مشورت بگیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر پنجشنبه شب در مراسم اولین سالگرد ارتحال جانباختگان حادثه تلخ منا در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب در پیام و سخنرانی خود فرمودند جهان اسلام باید فکری برای مدیریت حرمین شریفین و حج بکند به این دلیل است که تجربه نشان داده سعودی ها نمی توانند درست حج را اداره کنند.

وی ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی هر سال در مورد حج نشست های آسیب شناسی داریم، چه اشکالی دارد سعودی ها از کشورهای بزرگی مانند ایران، اندونزی، ترکیه، مصر و ... که هر سال هزاران نفر را به حج اعزام می کند، در زمینه مدیریت حج، کمک بگیرند.

وی خطاب به سعودی ها افزود: مدیریت دو شهر( مکه و مدینه) مگر کار سختی است، چرا به حجاز، جده و طائف می رسند ولی به مکه نمی رسند؟ مدیریت و اداره کردن جامعه مبنایی دارد و معلوم نیست سعودی ها بر کدام مبنا می گویند ما درست اداره می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آنها عقل خود را دست یک مشت افراد بی سواد و بی دین قرار می دهند و بعد می خواهند حج را درست مدیریت کنند؟ سوء مدیریت و بی کفایتی در حج بسیار زیاد است و جهان اسلامی باید وارد صحنه شود.

قاضی عسکر ادامه داد: متاسفانه پول نفت سعودی ها و شرایطی که آنها در برخی کشورها فراهم کرده، گاهی دین، ایمان و شرف انسان ها را می خرند به گونه ای که برخی کشورها موضع گیری نمی کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اکنون یکسال از حادثه تلخ منا گذشته ولی هنوز حجاج برخی کشورها در عربستان مفقود دارند و تنها کشوری که به برکت موضع گیری قاطعانه رهبر معظم انقلاب توانسته است همه جنازه پیکرهای مطهر جانباختگان خود را به کشور منتقل کند، جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ادامه داد: پیکر بسیاری از زائران سایر کشورها را در عربستان دفن کردند و به کشورها هم جواب نمی دهند، وقتی سعودی ها میلیون ها دلار به حساب یک کشور واریز می کنند آیا توقع داریم در برابر آنها موضع گیری کنند؟

قاضی عسکر گفت: آنها با مسلمانان بسیار وقیحانه برخورد می کنند ولی برخی کشورها در برابر آنها سکوت کرده و موضع گیری نمی کنند.

وی ادامه داد: سعودی ها می گویند که جمهوری اسلامی ایران در یمن دخالت می کند در حالی که خود آنها به خاطر یک نخست وزیر وابسته، هر روز روی مردم یمن بمب می ریزند وکشورهای خائن ومدعیان دموکراسی و حقوق بشر و سازمان های بین المللی نیز سکوت کردند.

قاضی عسکر تصریح کرد: ادای دموکراسی و حقوق بشر این کشورها دروغ است و به این بهانه فجایع زیادی را در دنیا ایجاد کردند و اگر حمایت قاطعانه رهبر معظم انقلاب و ملت ایران از این مظلومان نبود، آنها با داعش راحت تر کنار می آمدند تا ملت ها، تا زمانی که منافع آنها به خطر نیفتاد در برابر داعش موضع گیری نکردند.

وی با اشاره به اهمیت بالای پیام رهبر معظم انقلاب و سخنرانی ایشان ادامه داد: اندیشمندان باید مباحثی که رهبر معظم انقلاب در این پیام و سخنرانی مطرح کرده را به زبان های مختلف ترجمه و منتشر کنند.

قاضی عسکر همچنین گفت: سال گذشه به خاطر سوء تدبیر و بی کفایتی حکومت سعودی، 465 نفر از عزیزان خود را در منا و 12 نفر را در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام از دست دادیم، اصل حادثه بسیار غم انگیز و بزرگ بود و کسانی را که از دست دادیم عمق فاجعه و مصیبت را بیشتر کرد.

وی ادامه داد: اینجا سوالاتی مطرح است که چرا این حادثه بوجود آمد؟ چه کسانی در ایجاد این حادثه مقصر بودند؟ چرا بعد از وقوع حادثه اینها امداد رسانی به موقع نکردند و در نتیجه تعداد شهدا افزایش پیدا کرد؟ آیا اینگونه اداره کردن حج با معیارهای دینی سازگاری دارد؟ مبانی پیام بسیار مهم رهبر معظم انقلاب چیست؟ آیا مبانی قرآنی دارد؟ آیا شورایی اداره کردن حج و اینکه جهان اسلام حرمین شریفین را اداره کند مبنای دینی دارد؟

قاضی عسکر گفت: کسانی می توانند سرپرستی و مدیریت حج را برعهده داشتند که افراد متقی و باتقوا باشند و اگر در شمار ستمگران باشند نمی توانند تولیت حج را برعهده داشته باشند، این سمت بسیار مهم است که همیشه از ناحیه پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) معمولا حاکمان جوامع اسلامی کسانی را به امارت حج منصوب می کردند.

وی ادامه داد: وقتی پیشینه تاریخی حج را دنبال می کنیم در طول سال های متمادی مردم با مشکلات متعددی روبرو بودند یکی از این مشکلات، مساله عدم امنیت بوده است.

قاضی عسکر خاطرنشان کرد: مساله بهداشت، عدم امکانات و تسهیلات لازم برای حجاج نیز از دیگر مشکلاتی بود که زائران با آن مواجه بوده وهستند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان داشت: وقتی حج صدها سال همراه با عدم امنیت و آسایش برای حجاج بوده است دیگر چه حرفی برای مدیریت حج دارند که بگویند ما حج را بر اساس معیارهای دینی اداره می کنیم.

قاضی عسکر گفت: شیوه مدیریت و سازماندهی امور آنها به گونه ای است که کسی احساس امنیت به تمام معنا را ندارد واین تنها مربوط به یک سال و دو سال هم نیست و در گذشته نیز این مشکلات وجود داشت.

وی ادامه داد: روش اداره کردن حج به این شیوه در دنیا بی سابقه است که زائر ایرانی را دستگیر کنند و به او بگویند چرا شما با یک فرد مسلمان دیگر صحبت کردید، یک فرد هندی یا پاکستانی که از یک روحانی شیعه سوال فقهی و شرعی می پرسیدند از طریق دوربین های مداربسته آنها را کنترل و دستگیر می کردند و این نشانه بی لیاقتی و بی کفایتی به طور کامل است.

قاضی عسکر گفت: اکنون وضعیت چنان خطرناک می شود که ما احساس می کنیم اینها آبروی اسلام را در جهان می برند، اینها در ایام خاص حتی توان جمع آوری زباله ها را در هوای گرم و با وجود توسعه بیماری ها ندارند.

وی ادامه داد: سعودی برنامه درست و منظمی برای مدیرتی حج ندارند، کدام مرجع تقلید در رساله خود گفته است که حاجی باید در مشعر روی خاک بیتوته کند؟ آیا سعودی ها نمی توانستند در این همه سال، آنجا را سنگ فرش کنند و یا سرویس های بهداشتی را به زیرزمین منتقل کنند که مردم دچار مشکل نشوند؟

قاضی عسکر خاطرنشان کرد: آیا سعودی ها در جهت آبرسانی به مردم نمی توانستند در طول این همه سال امکاناتی را فراهم کنند که حاجیان با لب تشنه از دنیا نروند.

وی گفت: بعد از حادثه تلخ منا، برخی حاجیان ما را به بیمارستان منتقل کردند و با وجودی که اتاق خالی داشتند ولی مجروحان را روی زمین گذاشتند، شیرازه کار از دست آنها خارج شده بود، داروی لازم در بیمارستان ها برای مداوای بیماران نداشتند، چرا در این همه سال، سعودی ها رسیدگی نکردند؟ چرا باید جنازه حاجیان ما ساعت ها روی زمین بماند؟

قاضی عسکر خاطرنشان کرد: آیا این شیوه برخورد با جنازه های حاجیان است که در آنها را در کانتینرهایی که دمای زیر صفر به اندازه کافی نداشتند و به شکل قرون وسطایی، نگهداری کردند، برخی جنازه ها را مانند کیسه برنج در کانتینرها روی هم قرار دادند به گونه ای که برخی از آنان به شدت آسیب دیده و قابل شناسایی نبودند.

وی گفت: زائران ایرانی هر کدام مشخصه و نشانه داشتند ولی سعودی ها این نشانه ها را خارج و آنها را در جای دیگر نگهداری کردند، به صورت طبیعی جنازه ها بعد از دو روز تغییر می کند و گروه تفحص ما با چه علامت و نشانه ای باید اینها را تشخیص دهند، چرا سعودی ها به این مسائل توجه نمی کردند؟

وی اظهار داشت: متاسفانه مفتیان درباری آنها می گویند حادثه منا قضا و قدر الهی است و ربطی به مدیریت ندارد، وقتی آنها برای یک خیابان 15 متری که محل عبور حجاج است امکانات لازم را فراهم نمی کنند چگونه می توانند ادعا کنند که مدیریت ما درست بود؟

مراسم اولین سالگرد ارتحال جانباختگان حادثه تلخ منا با حضور خانواده جانباختگان، شخصیت های علمی، حوزوی، زائران و مجاوران کریمه اهل بیت (ع) و نمایندگان بیوت و دفاتر برخی مراجع تقلید در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد.

در این مراسم آیت الله محمدعلی علوی گرگانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، سید مهدی صادقی استاندار و رضا سیار فرماندار قم نیز حضور داشتند.

این مراسم از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، بعثه رهبر معظم انقلاب و آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد.

در حادثه تلخ رمی جمرات در منای عربستان سال گذشته بیش از 450 نفر از حجاج ایرانی جان خود را از دست دادند که از این تعداد هشت نفر از استان قم بودند.

مردم نیز با شعار 'اللهم لبیک'، ' مرگ بر آمریکا'،' مرگ بر انگلیس'، 'مرگ بر اسرائیل' و 'مرگ بر آل سعود' یاد و خاطره جانباختگان فاجعه تلخ منا را گرامی داشتند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین