|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۹
کد خبر: ۱۱۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
بنا به این گزارش، همچنین تخصیص زمین برای احداث یک انبار بسیار بزرگ در استان کی یف، یکی از نخستین اقدام های دولت اوکراین است که حکم احداث آن از سوی رئیس جمهوری این کشور امضا و بودجه نیز تامین شده است.
براساس یک توافق بین آمریکا و اوکراین، یک مخزن ویژه دفن زباله های هسته ای یا قبرستان اتمی در 90 کیلومتری کی یف پایتخت این کشور ساخته می شود.

 خبرگزاری روسی اسپوتنیک روز پنجشنبه با اعلام این خبر، نوشت: پترو پوروشنکو رییس جمهوی کنونی بر خلاف یوشچنکو و یانوکوویچ رئیسان جمهوری قبلی در این باره موفق شد و اوکراین و ایالات متحده، موافقت نامه ساخت محل دفن و نگهداری ضایعات هسته ای در منطقه چرنوبیل را امضا کردند.

بنا به این گزارش، همچنین تخصیص زمین برای احداث یک انبار بسیار بزرگ در استان کی یف، یکی از نخستین اقدام های دولت اوکراین است که حکم احداث آن از سوی رئیس جمهوری این کشور امضا و بودجه نیز تامین شده است.

برای ساخت قبرستان هسته ای، کی یف 260 میلیون دلار از آمریکا، اعتبار دریافت خواهد کرد و در شرایط کنونی در نظر است، سوخت هسته ای سه نیروگاه اتمی اوکراین در این مکان دفن شود. اگر شرکای آمریکایی پول بیشتری بدهند می توان به همسایگان اروپایی نیز کمک کرد، زیرا آنها هم نیاز به دفن زباله های رادیواکتیوی دارند و از سوی دیگر، آمریکایی ها هم از این امکان استقبال می کنند.

حتی پیش از این، اتحادیه اروپا و آمریکا علاقه خود را برای دفن زباله هسته ای در اوکراین ابراز کرده بودند و اینک بالاخره همه چیز حداقل روی کاغذ آماده است. با این حال کی یف می گوید احداث مکان نگهداری این ضایعات، کاملا توجیه دارد و آن را با خروج روسیه مرتبط می داند، زیرا یکی از شرکت های زیر مجموعه روس اتم که قبلا تنها عرضه کننده سوخت نیروگاههای اوکراین بود، فقط سوخت مصرف شده ساخت خود را بازفرآوری می کند.

اسپوتنیک ادامه داده است: یک شرکت آمریکایی که جای روسیه را گرفته، قادر به پالایش سوخت مصرف شده نیست، بنا براین تنها راه حل برای اوکراین ساخت مخازن زباله هسته ای است.
بنا به اظهارات ایگور ناسالیک وزیر انرژی و صنعت زغال سنگ این کشور، بدین ترتیب کی یف نه تنها وابستگی به مسکو را کم کرده است، بلکه در هزینه های ذخیره کردن سوخت صرفه جویی می کند.

آنها می گویند در این صورت سازمان انرژی اتمی اوکراین نیازی به هزینه کردن سالانه 200 میلیون دلار برای ارسال ضایعات با هدف بازفرآوری در روسیه و بازگشت سوخت را ندارد. طرفداران و حامیان ساخت مخزن، عقیده دارند که کی یف می تواند افزون بر دفن زباله های هسته ای خود با پذیرش چنین زباله هایی از اروپا و امریکا نیز درآمد زایی کند.

آنها استدلال می کنند، این تاسیسات فناوری های برتر مهندسی داشته و کلا بی خطر می باشد. در واقع پروژه های مشابه در جهان وجود دارد، اما آنها تک و گران قیمت هستند و کی یف فاقد آن می باشد، لذا مجبور است سر کیسه را شل کرده و چنین پروژه ای را خریداری کند که حتی پیمانکار آن هم مشخص شده و یک شرکت آمریکایی است.

از دیگر سو، کارشناسان محیط زیست اوکراینی هشدار می دهند. آخر مکان ساخت چنین مخزنی در 90 کیلومتری کی یف نزدیک شهر ویشگراد واقع شده است. بسیاری از کارشناسان محیط زیست بر این باورند که اجرای این پروژه دیوانگی است، زیرا هیچ کشوری هرگز مرکز دفن ضایعات هسته ای را نزدیک اماکن پر جمعیت نمی سازد.

اسپوتنیک در پایان نوشته است: کارشناسان محیط زیست اوکراینی می گویند «فاجعه چرونوبیل کم بود، این هم افزون شد»، اما چنین می نماید که میل کی یف برای رسیدن به سود سرشار و نادیده گرفتن خطرات موجود، قوی تر از ندای عقل است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین