کد خبر: ۱۱۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
سفر اخیر کلود بارتلون رئیس مجلس فرانسه به ایران یکی دیگر از تحولات دیپلماتیک پسابرجام به شمار می رود که پس از سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران بیانگر دور جدیدی از روابط پاریس -تهران است.
 سفر اخیر کلود بارتلون رئیس مجلس فرانسه به ایران یکی دیگر از تحولات دیپلماتیک پسابرجام به شمار می رود که پس از سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران بیانگر دور جدیدی از روابط پاریس -تهران است.

به گزارش ایرنا، 300 سال از برقراری روابط دیپلماتیک میان تهران و فرانسه می گذرد و از زمانی که 'محمدرضا بیگ' در سال 1713 میلادی مقام سفارت پادشاهی ایران در پاریس را عهده دار شد، روابط دو کشور پیچ و تاب های فراوانی به خود دیده است. پس از انقلاب اسلامی به ویژه در دوره جنگ تحمیلی روابط دو کشور همواره با فراز و نشیب هایی متعددی همراه بوده است. پس از جنگ تحمیلی که روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای غربی و ایران جانی دوباره گرفت، فرانسه روابط اقتصادی خود را با ایران گسترش داد و ضمن اتخاذ مواضعی مستقل از آمریکا شرکت های فرانسوی اقدام به عقد قراردادهای کلان با ایران کردند.

این روابط پس از ان باز هم دست خوش فراز و فرودهای تحولات سیاسی و ازجمله موضوع هسته ای قرار گرفت. اما سرانجام برجام و برداشته شدن تحریم های غیرعادلانه علیه ایران، مسیر دیپلماسی و تعامل را پیش روی کشورهای گوناگون از جمله فرانسه گشود.

پس از برجام، روابط دو کشور در مسیر توسعه شاهد گام های موثری بود. در سیر تحولات ناشی از پیروزی دیپلماسی، ایران و فرانسه در زمینه های گوناگون قراردادهای جدیدی امضا کردند.

مردادماه پارسال و تنها یک ماه پس از توافق هسته ای، «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه وقت فرانسه به ایران سفر کرد. این سفر نخستین دیدار وزیر امور خارجه فرانسه از ایران طی 12 سال گذشته بود؛ فابیوس افزون بر دیدار با همتای خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر راه و شهرسازی، معاون اول رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست دیدار کرد.

سفیر اخیر رئیس مجلس فرانسه نیز در چهارچوب این روابط نوین قابل ارزیابی است.

کلود بارتلون در جریان سفر چهار روزه خود تاکنون با حسن روحانی رئیس جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت و گو کرده است.
در این دیدار ها مقام های ایرانی ضمن اعلام حمایت از حل بحران های منطقه و مبارزه با تروریسم از فرانسه خواستند تا پایگاه تروریست ها نباشد. مسئولان ایرانی بر توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور نیز تاکید کردند و اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود در برجام به طور کامل عمل کرده و ضرورت دارد تا همه اطراف به تعهدات خود در برجام هر چه سریع تر و دقیق تر عمل کنند.

مقام فرانسوی نیز در این دیدارها از همدردی ایران در ارتباط با حوادث تروریستی فرانسه تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که این سفرها صفحه جدیدی در روابط میان ایران و فرانسه باشد. وی ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی افزایش یابد. رئیس مجلس فرانسه همچنین از همکاری و سرمایه گذاری بانک های بزرگ فرانسوی در ایران نیز حمایت کرد. وی ضمن تاکید بر نقاط مشترک فراوان میان تهران و پاریس در مورد مسائل منطقه ای، ایران را عامل برقراری صلح و ثبات در منطقه دانست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین