|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۱۹۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
برزیل در آمریکای لاتین، روسیه در شرق اروپا این منطقه نفوذ را دارند و اروپا و آمریکا نیز که جای خودشان را در اقتصاد جهانی دارند.
در دو روز گذشته، چین میزبان اجلاس گروه 20 یا همان جی 20 بود. این گروه را باید یکی از قدرتمندترین نهادهای اقتصادی جهان نامید.گروه 20 متشکل از 19 کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپاست که به وسیله شورای ریاست دوره‌ای و بانک مرکزی اروپا نمایندگی می‌شود.کشورهای عضو این گروه 90 درصد تولید ناخالص ملی و 80 درصد تجارت جهانی و دو سوم جمعیت جهان را نمایندگی می‌کنند.گروه 20 اجلاسی است غیررسمی که گفتگو میان کشورهای صنعتی و اقتصادهای در حال ظهور درباره موضوعات مرتبط با ثبات اقتصاد جهانی را با هدف مشارکت کشورهای عضو در تقویت ساختار بازارهای مالی بین المللی و فراهم آوردن زمینه گفتگو درباره سیاست مالی ملی، همکاری بین المللی و موسسات مالی بین المللی را ترویج می‌کند.

ویژگی اقتصادهای گروه 20
اما سوالی که ممکن است برای خیلی از مردم ما مطرح شود این است که با توجه به پتانسیل‌ها‌ی فراوان اقتصادی، جمعیتی، جغرافیایی، سیاسی و... که ایران از آن برخوردار است کشورمان تا عضویت در گروه 20 چه میزان فاصله زمانی دارد؟ آفتاب یزد برای بررسی این موضوع با دکتر علی اصغر زرگر کارشناس اقتصاد بین الملل به گفتگو نشست. زرگر اظهار داشت: واقعیت این است که اقتصاد ایران متکی به منابع زیرزمینی است. ما اگر نفت و گاز و سایر منابع زیرزمینی را از اقتصادمان جدا کنیم در خواهیم یافت که اقتصاد ما یک اقتصاد مولد نیست. وی افزود: یکی از ویژگی‌ها‌ی اعضای جی 20 تولید و صادرات بالای این کشورهاست. از سوی دیگر بسیاری از اعضای جی 20 کشورهایی هستندکه یک منطقه نفوذ اقتصادی برای خودشان ایجاد کرده‌اند.

برزیل در آمریکای لاتین، روسیه در شرق اروپا این منطقه نفوذ را دارند و اروپا و آمریکا نیز که جای خودشان را در اقتصاد جهانی دارند.

به‌گونه‌ای اروپا و آمریکا به تنهایی 45 درصد تجارت جهانی را در اختیار خود دارند. زرگر گفت: اعضای جی 20 اکثرا صنعتی بوده و تولید ناخالص ملی بالایی دارند و با جذب سرمایه گذاری خارجی
فراوان سطح اقتصاد خود را ارتقا داده اند. وی افزود: ایران از یک اقتصاد بالقوه خوبی برخوردار است اما بخش اعظم این اقتصاد، سنتی است. حدود 40درصد اقتصاد ایران اقتصادی مدرن است که مبتنی بر بانکداری، تجارت و خدمات است اما بخش اعظم اقتصاد ما سنتی است. البته مزیت این اقتصاد سنتی این است که می‌تواند روی پای خود بایستد و یکی از علل مقاومت اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها‌ نیز همین نکته بود.اگر فشارهایی که در دوره تحریم به ایران وارد شد به اعضای گروه 20 وارد می‌شد آنها دچار مشکلات بیشتری می‌شدند. اما در عین حال اگر این اقتصاد سنتی به گونه ای سازماندهی می‌شود که به یک اقتصاد مدرن تبدیل گردد نقش آفرینی اقتصاد ایران در عرصه جهانی بیشتر خواهد شد. در کجای دنیا سود بانکی 18 یا 22 درصدی می‌دهند؟ در خیلی از کشورهای صنعتی سود بانکی از یک درصد هم پایین‌تر است. ایران به لحاظ جغرافیایی، اتصال به آب‌ها‌ی آزاد، جمعیت و... پتانسیل‌ها‌ی اقتصادی زیادی دارد و اگر اقتصاد ایران به درستی سازماندهی و مدیریت شود قطعا نقش آفرینی بیشتری خواهد داشت. وی افزود: اگر هیچ مانع سیاسی هم بر سر راه عضویت ایران در گروه 20 نباشد ما به لحاظ شاخص‌ها‌ی اقتصادی هنوز با عضویت در این گروه فاصله داریم. این کارشناس اقتصاد بین الملل درباره عضویت عربستان در گروه 20 گفت: تنها دلیل عضویت عربستان در گروه 20 نفوذ مالی این کشور و حضور آن در بازارهای سهام کشورهای غربی است. عربستان به تنهایی 750 میلیارد دلار در بازارهای سهام آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است وگرنه عربستان به لحاظ بنیه صنعتی اصلا کشوری نیست که به حساب بیاید.

وی در خصوص عضویت ترکیه در گروه 20 نیز گفت: ترکیه عضو نوزدهم این گروه است. ضمن اینکه اقتصاد این کشور نیز شکننده بوده و متکی به دو عامل صادرات و نیز جذب گردشگر است و شاهد بودیم که در چند ماه اخیر با بی ثبات شدن این دو عامل، اقتصاد ترکیه شرایط شکننده ای را تجربه کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین