|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۱۹۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
حال که فعالیت‌های حفاری برای احداث مترو به غرب تهران رسیده است در 4 ماه اخیر 2 رخداد نشست زمین در خیابان‌های تهران رخ داده که یک مورد آن بسیار خسارت آور بود.
این روز ها باید آهسته قدم برداشت چرا که با کمی فشار به سطح زمین ممکن است گوشه ای از خیابان نشست کند. مترو تهران دور از چشم در حال حفاری است و نبود شبکه فاضلاب در بسیاری از نقاط تهران آب های جاری را بی هدف از این سو به آن سو می کشد که نهایتاً خاک برخی مناطق را می شوید و با خود می برد. همین موضوع باعث شده است تا قدم نهادن در پایتخت ناامن شود.

ریزش خیابان های تهران در سال های اخیر و با پیش روی در احداث خطوط مترو بیشتر شده است. فرونشست زمین در خیابان منیریه در سال های گذشته یکی از بزرگترین و خطرناک ترین این موارد بود. از این دست اتفاقات در زمان ساخت تونل های مترو در جنوب تهران زیاد رخ می داد اما پس از آن کمتر دیده شد که خیابانی در آن مناطق فروریزد. بر اساس آمار ها در تهران حدود 10 هزار کیلومتر شبکه آب وجود دارد که حدود 3 هزار کیلومتر آن فرسوده محسوب می‌شود. این در حالی است که در بیشتر فروریزش‌ها آب زیرزمینی و جاری در زیرسطح زمین باعث شست‌وشوی خاک شده است که نهایتا با ساده ترین عملیات حفاری فرونشست در خیابان‌ها رخ می‌دهد.

حال که فعالیت‌های حفاری برای احداث مترو به غرب تهران رسیده است در 4 ماه اخیر 2 رخداد نشست زمین در خیابان‌های تهران رخ داده که یک مورد آن بسیار خسارت آور بود.

در اولین مورد فاجعه «شهران» در 28 خرداد ماه امسال رخ داد، اتفاقی که خسارات زیادی را متحمل شهرداری و منطقه کرد. گفتنی است در این فاجعه 2 نفر جان خود را از دست دادند. در این اتفاق اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مترو تهران را مقصر دانست. در ادامه روز 11 شهریور ماه امسال در رخداد دیگری در خیابان پیامبر شرقی آسفالت دهان باز کرده و یک خودرو 206 را به داخل کشاند. به گفته شاهدان و آتش‌نشانان گودال ایجاد شده در این خیابان هفت متر بود. ریزش خیابان پیامبر شرقی 1 مصدوم به جای گذاشته بود.

به گزارش ابتکار، خط 6 مترو تهران از شاه‌عبدالعظیم آغاز شده و با گذشت از بلوار مرزداران، بزرگراه یادگار امام، شهید اشرفی اصفهانی، شهید ستاری، آیت‌الله کاشانی و شهران به شهرک شرکت نفت می رسد. در ادامه این اتفاقات روز گذشته در خیابان صفی علی شاه یک گودال 5 متری ایجاد شد که خوشبختانه مصدومی را به همراه نداشت. این اتفاق نیز که مانند حادثه خیابان پیامبر در ساعات صبحگاهی رخ داده است حوالی ساعت 8 در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان صفی علی شاه رخ داده است.شاهدان عینی از وجود آب در این گودال خبر دادند که می توان گفت این حادثه نیز از ترکیدگی انشعابات آب و سپس فرونشست زمین ناشی شده است. عوامل شرکت اداره آب و فاضلاب در محل حادثه بوده و در حال حاضر نیز آب این محدوده را قطع کرده اند.

گفتنی است، این حادثه در محلی که یک دستگاه کانکس بدون بار مستقر شده بود به وقوع پیوست که این کانکس به دنبال ایجاد حفره مذکور به صورت معلق در هوا و در آستانه سقوط قرار دارد.

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران در گفت و گو با خبرنگار حوادث روزنامه «ابتکار» در ارتباط با اتفاقات مکرر مربوط به فرونشست زمین در خیابان های تهران می گوید: «هرگونه اقدام در بحث حفاری در تهران باید با تمام کارهای کارشناسی صورت گیرد و تمام مسائل پیش از هرگونه اقدام دیده شود. در استان تهران به دلیل رخداد های اخیر ما مطالعاتی را پیش از این آغاز کرده ایم و در حال رصد فعالیت ها هستیم و راه کارها را بررسی می کنیم.»

وی با اشاره به حادثه شهران می گوید: «در حادثه شهران، نظر کارشناسان و تحقیقات زمین شناسان و راه و شهرسازی و سایر کارشناسان ما به این نتیجه رسید که خاک آن منطقه غیرچسبندگی داشته و شهرداری پیش از حفاری باید لاینیگ را انجام می داد. در نتیجه در آن حادثه مترو تهران مقصر است.»

معاون وزیر کشور در ادامه در ارتباط با حادثه خیابان پیامبر شرقی می افزاید: «فرض اولیه این حادثه این بود که نشتی آب باعث ایجاد گودال و نتیجتاً فرونشست شده است اما سازمان آب این موضوع را منتفی می داند. در نتیجه احتمال نشتی آب در حادثه خیابان پیامبرشرقی در حال حاضر منتفی است.»نجار در پاسخ به این سوال که آیا در تهران باز هم شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود؟ می گوید: «در تهران دو نوع آب وجود دارد که می تواند باعث چنین رخداد هایی شود، یکی آب های سطحی و دیگری آب های مربوط به سفره های زیر زمین در عمق 130 متری تهران که مورد دوم خطرناک تر است.»وی با بیان اینکه آسفالت ها و سطح سیمانی شهر تهران به گونه ای است که امکان نفوذ آب جاری به زمین کم است، می گوید: «ما قصد داریم آب جاری و باران را به چاه منازل که به شبکه اگو فاضلاب متصل می شوند، وصل کرده تا آب های جاری نیز کنترل شوند.»آنچه مشخص است زیرساخت های شهر تهران در اثر برداشت های آب زیرزمین و چاه ها و در کنار آن نبود یک شبکه فاضلاب منسجم دچار مشکل شده است. هرچند با توجه به فعالیت های شهرداری به زودی تهران دارای شبکه فاضلاب می شود اما عملیات های حفاری و از این دست تا به اجرایی رسیدن پروژه های مانند مترو تهران را تهدید می کند.
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین