|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۱۱۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۰
ائتلاف ملی بزرگترین فراکسیون در پارلمان و فراگیرترین جریان سیاسی عراق در حالی که هنوز بطور رسمی ریاست 'سید عمار حکیم' بر ائتلاف ملی را اعلام نکرده بود اغلب جریان های سیاسی عراق از این انتخاب استقبال کرده و نسبت به حل و فصل بسیاری از گره های سیاسی داخلی و تقویت انسجام ملی ابراز امیدواری کردند.
ائتلاف ملی بزرگترین فراکسیون در پارلمان و فراگیرترین جریان سیاسی عراق در حالی که هنوز بطور رسمی ریاست 'سید عمار حکیم' بر ائتلاف ملی را اعلام نکرده بود اغلب جریان های سیاسی عراق از این انتخاب استقبال کرده و نسبت به حل و فصل بسیاری از گره های سیاسی داخلی و تقویت انسجام ملی ابراز امیدواری کردند.

به گزارش ایرنا، بعد از خبر اولیه غیر رسمی نیمه شب گذشته مبنی بر توافق اعضای ائتلاف ملی بر ریاست سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی، بر ائتلاف ملی بیانیه های تبریک و تهنیت از اولین ساعات بامداد دوشنبه، در رسانه های عراق منتشر شد و بالاخره ائتلاف ملی اواسط امروز این خبر را به طور رسمی تایید کرد.

براساس بیانیه دفتر مرکزی ائتلاف ملی، اعضای ائتلاف با حضور ابراهیم الجعفری وزیر خارجه و رییس ائتلاف ملی و حیدر العبادی نخست وزیر عراق به طور جمعی با انتخاب سید عمار حکیم به ریاست ائتلاف ملی برای یک دوره یک ساله موافقت کردند.

در این جلسه همچنین موافقت شد که ریاست ائتلاف ملی بر خلاف عرف گذشته، به صورت دوره ای باشد و بر همین اساس سید عمار حکیم به عنوان اولین رییس اولین دوره ائتلاف ملی در مرحله جدید انتخاب شده است.

همچنین بیانیه ائتلاف ملی اعلام کرده است که در جلسه شب گذشته با تشکیل یک کمیته عالی به منظور بازنگری در نظامنامه داخلی ائتلاف ملی و معرفی نامزدها از جریان های مختلف عضو ائتلاف برای عضویت در شورای رهبری ائتلاف ملی موافقت شد.

به این ترتیب ابراهیم الجعفری که در طول سنوات گذشته ریاست ائتلاف ملی را بر عهده داشت، از این پس فقط بر روی مسئولیت های خود در وزارت خارجه متمرکز می شود.

فراکسیون سازمان بدر به رهبری 'هادی العامری' در مجلس نمایندگان عراق، از اولین گروه های پارلمانی بود که انتخاب سید حکیم را تبریک گفت.

'سلیم الجبوری' رییس مجلس نمایندگان و رهبر فراکسیون اتحاد قوا و 'اسامه النجیفی' معاون سابق رییس جمهوری و رییس فراکسیون المتحدون در بیانیه های جداگانه ای این انتخاب را تبریک گفته و ابراز امیدواری کردند که این انتخاب جدید گره از بسیاری از مشکلات و تنگناهای سیاسی داخل عراق باز کند.

'آلا الطالبانی' رییس فراکسیون کردها در پارلمان نیز در بیانیه ای اعلام کرده است که انتخاب سید عمار حکیم نتیجه پذیرش بالایی است که رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در بین همه فراکسیون ها دارد و نشانگر ثقل سیاسی و اجتماعی که ایشان در کشور دارا است.

همزمان کارشناسان و ناظران صحنه سیاسی عراق ابراز امیدواری کردند که با انتخاب سید عمار حکیم، نشاط سیاسی به ائتلاف ملی بازگردد و گره از بسیاری مشکلات داخلی باز شده و باعث تقویت انسجام سیاسی داخلی شود.

برخی نیز انتخاب سید عمار حکیم را با روزهای ریاست مرحوم سید عبدالعزیز حکیم مقایسه کرده و ابراز امیدواری کرده اند که با انتخاب سید عمار همانند روزهای ریاست عبد العزیز حکیم بر ائتلاف ملی، نشاط و انسجام داخلی به ائتلاف ملی به عنوان اثرگذارترین گروه سیاسی عراق برگردد.

اما همه این امیدواری ها باعث نشده که برخی باتوجه به شرایط و بحران های مختلف اقتصادی و سیاسی و امنیتی که عراق با آن مواجه است، نسبت به این انتخاب موضع منفی نگیرند.

از جمله این افراد 'ابوفراس الحمدانی' است که در صفحه شخصی خود نوشته است که شاید انتخاب جدید به معنی آماده شدن گروه های سیاسی برای انتخابات آینده است و از همین الان صف بندی ها و ائتلاف های سیاسی در حال شکل گرفتن است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین