|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۸
کد خبر: ۱۱۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
در کل 2740 قاضی و دادستان از زمان وقوع کودتا در 15 ژوئیه درترکیه بازداشت شده‌اند و بسیاری از وکلا نیز از ترس اتهام وابستگی به سازمان فتح الله گولن از وکالت می‌ترسند.
"آنچه که اکنون در ترکیه رخ می‌دهد باعث شده است که دوران مک کارتیسم در آمریکا در دهه 1950 همچون یک تفریح دسته جمعی جلوه کند! "

 شنون ابراهیم، دبیر خارجی روزنامه ایندیپندنت در گزارشی با مقایسه فضای کنونی ترکیه پس از کودتای اخیر در این کشور و دوران مک کارتیسم در آمریکا در دهه 1950 برای پاکسازی این کشور از کمونیستها نوشت: «در دوران مک کارتیسم کمونیست‌هایی که در لیست سیاه قرار گرفته بودند و هر گونه همکاری با مقامات کشور را رد می‌کردند به زندان می‌افتادند و بسیاری نیز مجبور شدند که آمریکا را ترک کنند. اکنون در ترکیه کمونیستی وجود ندارد اما گولنیست‌ها حضور دارند. هرکس حتی کسانی که کوچکترین ارتباطی با جنبش فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف ترکیه و به گفته مقامات آنکارا طراح اصلی کودتای 15 ژوئیه داشته باشد، به زندان می‌افتد. نه تنها هزاران نفر بلکه ده‌ها هزار نفر پس از 15 ژوئیه در ترکیه دستگیر شده‌اند و تا به امروز بیش از 40 هزار و 360 نفر از گولنیست‌ها در طول ماه‌های گذشته بازداشت شده‌اند.

در دوران مک کارتیسم هیچ گونه گزارشی از شکنجه علیه کمونیست‌ها منتشر نشد، این در حالی است که گزارش‌هایی از شکنجه اعضای وابسته به سازمان گولن در بازداشتگاه‌ها منتشر شده است.

یک گروه سازمان ملل متشکل از 19 گزارشگر ویژه و سه گروه فعال اعلام کرده‌اند که دولت آنکارا از قدرت‌های حکومتی خود به صورت گسترده با مورد هدف قرار دادن اصول حقوق بشر سوء استفاده می‌کند.

در همین راستا سازمان ملل نگرانی‌های خود را نسبت به تدابیر اتخاذ شده علیه بازداشت شدگان از سوی آنکارا اعلام کرده و از عملکرد دولت انتقاد کرده است.

در آفریقای جنوبی طرفداران جنبش گولن که مراکز آموزشی بسیاری را اداره می‌کنند، توسط طرفداران رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تهدید می‌شوند. خبرنگاران ترکیه در آفریقای جنوبی که به جنبش گولن وابسته هستند توسط سفیر ترکیه به عنوان تروریست در رادیوی ملی این کشور معرفی شده‌اند. این درحالی است که وی کوچکترین دلیلی برای اصلاح این امر ارائه نکرده است.

این شرایط همان فضایی است که ما در دوران مک کارتیسم نیز در آمریکا آن را احساس کرده‌ بودیم. در دهه 1950 هر کس که سوسیالیست بود و با کمونیست‌ها کار می‌کرد توسط دولت مورد هدف قرار می‌گرفت. اکنون ترکیه از دوران مک کارتیسم نیز پیشی گرفته است. در دهه 1950 کمونیست‌های مظنون در نزد انظار عمومی محاکمه می‌شدند اما اکنون هیچ گونه محاکمه عمومی در ترکیه برای این پرونده‌ها مشاهده نمی‌شود، ده‌ها هزار نفر در زندان‌های این کشور به سر می‌برند و براساس اعلام دولت 30 هزار مجرم برای ایجاد فضا برای حبس زندانیان سیاسی آزاد شده‌اند.

در کل 2740 قاضی و دادستان از زمان وقوع کودتا در 15 ژوئیه درترکیه بازداشت شده‌اند و بسیاری از وکلا نیز از ترس اتهام وابستگی به سازمان فتح الله گولن از وکالت می‌ترسند.

براساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر برخی از وکلا به اتهام وابستگی به جنبش گولن بازداشت شده‌اند و بسیاری دیگر نیز از سوی دولت درباره عدم وکالت از موکلان خود تحت فشار قرار گرفته‌اند.

براساس این سیستم قضایی ترکیه هیچ گونه فرضیه‌ای مبنی بر بی‌گناه بودن افراد بازداشت شده وجود ندارد. شورای عالی دادستانی و قضات ترکیه لیستی از گولنیست‌های مظنون تهیه کرده‌اند. سناتور مک کارتی نیز در آن دوران یک لیست محرمانه از فهرست کمونیست‌ها داشت اما دست کم این فرصت را به آنها داده بود که در برابر یک دادگاه عمومی محاکمه شوند.

نکته جالب تمام این اتفاقات کثیف در طول چند سال گذشته این است که اردوغان رئیس جمهور ترکیه زمانی با فتح‌الله گولن این چهره سیاسی، روحانی و واعظ متحد بوده است. جنبش گولن در سال 2002 به هنگام به قدرت رسیدن اردوغان از وی حمایت کرد و از تمام آژانس‌های رسانه‌ای، قدرت‌های اقتصادی و شبکه حامیانش در همین راستا استفاده کرد. در آن زمان جنبش گولن اردوغان را به عنوان یک فرد دموکرات و حامی حقوق و آزادی‌ها در ترکیه و فردی که می‌تواند کشور را از سنت وقوع کودتاهای نظامی خارج کند، معرفی کرد. در سال‌های بعد از به قدرت رسیدن اردوغان وی روزنامه زمان که یکی از پرتیتراژترین روزنامه‌ها در این کشور بود و به عنوان حافظ دموکراسی در ترکیه شناخته می‌شد، بست.

در واقع زمانی که گولنیست‌ها در رسانه‌ها و ارگان‌های قضایی شروع به فاش کردن شبکه گسترده فساد در اردوغان و خانواده وی و برخی از وزرایش در سال 2013 کردند، فتح‌الله گولن و جنبش وی به عنوان دشمن شماره یک شناخته شدند. به لطف کودتای نافرجام در ماه ژوئیه توسط برخی از اعضای ارتش ترکیه اکنون تمامی گولنیست‌ها به عنوان تروریست شناخته می‌شوند و یورش علیه این جنبش یک اقدام آزاد برای همگان است.

پیش از مخدوش شدن روابط میان دولت اردوغان و جنبش گولن در سال 2013، مدارس، مساجد و مراکز مردم نهاد این جنبش در آفریقای جنوبی قویا از سوی سفارت ترکیه در این کشور حمایت می‌شدند. در همین راستا سفیر ترکیه در مراسم ماه رمضان در مسجد نظامیه در آفریقای جنوبی که توسط گولنیست‌ها اداره می‌شد، شرکت می‌کرد. اما اکنون سفیر ترکیه اعلام می‌کند که همه اعضای جنبش گولن تروریست هستند.

در حقیقت در حال حاضر هیچ گونه رسانه مستقل در ترکیه وجود ندارد زیرا اردوغان 160 رسانه را تعطیل کرده و 108 خبرنگار را بازداشت کرده است. همین چند روز گذشته حکم بازداشت 35 خبرنگار دیگر نیز صادر شد. براساس اعلام گروه‌های ناظر بر خبرنگاران، ترکیه در حال حاضر بزرگترین زندان خبرنگاران در جهان است. اما اکنون سوال اصلی این است که اگر ما درباره آنچه که درترکیه اتفاق می‌افتد به درستی مخابره نکنیم، چه کسی این اقدام را انجام خواهد داد؟»

*مک‌کارتیسم به دوران مبارزه گسترده با کمونیسم در آمریکا در آغاز دوره جنگ سرد باز می‌گردد که موجب شد موجی از عوام‌فریبی، سانسور، فهرست‌های سیاه، گزینش شغلی، مخالفت با روشنفکران، افشاگری‌ها و دادگاه‌های نمایشی و تفتیش عقاید در فضای اجتماعی دهه ۱۹۵۰ آمریکا ایجاد شود. بسیاری از افراد به ویژه روشنفکران، به اتهام کمونیست بودن شغل خود را از دست دادند و به طرق مختلف آزار و اذیت شدند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین