|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۱۱۹۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در مورد اظهارات علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی مبنی‌بر تحمیل هزینه‌ 87درصدی طرح تحول سلامت به وزارت کار نیز گفت: طرح تحول سلامت ابعاد بسیار گوناگونی دارد.
سخنگوی وزارت بهداشت در مورد چگونگی بازتاب اخبار خودکشی در رسانه‌ها و نقش وزارت رفاه در طرح تحول نظام سلامت توضیحاتی ارائه کرد.

 ایرج حریرچی،‌ سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران در مورد بازتاب اخبار خودکشی در رسانه‌های مکتوب و تصویری اظهار کرد: براساس مطالعات علمی ثابت شده که تا 10 روز بعد از انعکاس اخبار خودکشی در رسانه‌ها بر میزان بروز خودکشی در جامعه افزوده می‌شود؛ خصوصا وقتی که شیوه و روش خودکشی فرد در رسانه‌ها اعلام شود.

وی ادامه داد: پرت کردن از پل‌های رودخانه تا چند دهه اتفاق می‌افتد و همچنین می‌بینیم که در دهه اخیر نیز برای خودکشی از پل‌های هوایی استفاده می‌شود. متاسفانه موضوع خودکشی برای مردم و رسانه‌ها جذابیت خاصی دارد اما رسانه‌ها باید نسبت به درج اخبار خودکشی مطالب بسیاری را رعایت کنند، از جمله اگر شخصی که خودکشی می‌کند چهره محبوب و شناخته‌شده‌ای باشد و شیوه خودکشی وی نیز در رسانه‌ها اعلام شود، به مرور زمان این کار از سوی مخاطبان و هواداران آن فرد به یک هنجار و امری عادی تبدیل می‌شود و مردم تصور می‌کنند در شرایط بحرانی باید چنین کاری را انجام دهند؛ در حالی که رسانه‌ها باید با تغییر روش‌ها از بروز خودکشی پیشگیری کرده تا به مرور زمان از میزان خودکشی‌ها در جامعه کاسته شود.

حریرچی یادآور شد: آمار خودکشی باید در رسانه‌ها بازتاب کمتری داشته باشد، زیرا اعلام اخبار خودکشی و نوع خودکشی و مکان‌هایی که در آن بیشتر خودکشی صورت می‌گیرد نباید در رسانه‌‌ها منتشر شود زیرا به نوعی مردم را نسبت به چگونگی انجام خودکشی راهنمایی می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: چنانچه رسانه‌ها اخباری را منتشر می‌کنند باید در راستای آگاهی‌بخشی و با هدف آموزش پیشگیری از بروز خودکشی به مردم و جامعه باشد. به‌طوری‌که علائم و نشانه‌های بروز خودکشی را به مردم نشان‌ دهند و همچنین از طریق مصاحبه با پزشکان و روانشناسان، روش‌های پیشگیری از بروز خودکشی را به مردم آموزش دهند و باید عواقب مستقیم و غیرمستقیم خودکشی برای فرد و جامعه را به اطلاع عموم برسانند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در صورتی که فرد خودکشی‌کننده مبتلا به بیماری روانی بوده باید حتما در خبر قید شود تا مردم تصور نکنند یک فرد سالم و بدون مشکل روحی و روانی دست به چنین کاری زده است. همچنین باید از چاپ عکس فرد خودکشی‌کننده و اخبار خودکشی در صفحه یک مجلات و روزنامه‌ها و همچنین ستون پربیننده خبرگزاری‌ها جلوگیری شود و فردی که اقدام به خودکشی کرده را قهرمان ماجرا جلوه ندهیم و از انتشار یادداشت وی در رسانه‌ نیز جلوگیری کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در مورد اظهارات علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی مبنی‌بر تحمیل هزینه‌ 87درصدی طرح تحول سلامت به وزارت کار نیز گفت: طرح تحول سلامت ابعاد بسیار گوناگونی دارد و قسمت اصلی طرح تحول سلامت مربوط به بحث بهداشت و درمان است. وزارت رفاه در موضوع بستری بیماران و صورت حساب آن افراد در طرح تحول سلامت نقش دارد زیرا حدود 70درصد از هزینه‌ها از سوی بیمه‌ پرداخت می‌شود.

منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین