|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۱۱۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
دولت ژاپن در اقدامی بی سابقه درباره خروج شرکت های این کشور از انگلیس در صورت راضی کننده نبودن مذاکرات درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) هشدار داد.
 دولت ژاپن در اقدامی بی سابقه درباره خروج شرکت های این کشور از انگلیس در صورت راضی کننده نبودن مذاکرات درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) هشدار داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز انگلیس، دولت ژاپن در آغاز اجلاس گروه 20 در شهر هوانگجوی چین درباره خروج شرکت های ژاپنی، «بی نظمی و آشفتگی گسترده» و تاثیرات مخرب در صورتی که برگزیت به از دست دادن امتیازات بازار مشترک اروپا منجر شود، هشدار داد.

یک گروه ویژه دولتی در ژاپن که درباره برگزیت تحقیق می کند، دیدگاه های شرکت های بزرگ از خودروسازان تا بانک ها و شرکت های داروسازی سرمایه گذار در انگلیس را گردآوری کرده و فهرستی 15 صفحه ای را تحت عنوان «پیام ژاپن به انگلیس و اتحادیه اروپا» تهیه کرده که در آن به موضوع شروط مذاکرات درباره برگزیت می پردازد.

این گزارش فهرستی از تبعات نادیده گرفتن شروط مذاکرات برگزیت را ارائه کرده و نتیجه می گیرد که شرکت های تجاری ژاپنی که دفاتر اروپایی آنها در انگلیس مستقر هستند ممکن است در صورت لغو قوانین اتحادیه اروپا در انگلیس به دنبال خروج این کشور از اتحادیه، تصمیم به انتقال وظایف دفاتر مرکزی خود به اروپای قاره ای بگیرند.

در این گزارش آمده است: با توجه به این حقیقت که تعدادی از شرکت های ژاپنی که در مواردی به دعوت دولت در انگلیس فعالیت می کنند، در این کشور به عنوان دروازه اروپا، سرمایه گذاری کرده اند و روابط ارزشمندی را در سراسر اروپا برقرار کرده اند، قویا از دولت انگلیس می خواهیم این موضوع را با جدیت بررسی کرده و به منظور کاستن از هر گونه تاثیر مخرب بر فعالیت این شرکت ها، مسئولانه پاسخگو باشد.

در این گزارش همچنین بر نگرانی شرکت های خودروسازی درباره تعرفه های تجاری تاکید و بیان می شود که این شرکت ها نگران آن هستند که چنین مالیات هایی یک بار هنگام واردات قطعات خودرو از اتحادیه اروپا و بار دیگر هنگام مونتاژ نهایی محصولات در انگلیس برای صادرات به اتحادیه اروپا اعمال شود که این اتفاق تاثیر بسیاری مهمی بر فعالیت تجاری آنها خواهد داشت.

در این گزارش همچنین تاکید می شود که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به دلیل امتیازات تجاری موسوم به «قواعد مبدا» در بازار مشترک اتحادیه اروپا، به صادرات از انگلیس به کشورهای ثالث آسیب خواهد رساند.

قواعد مبدا به روش های اداری و مقرراتی گفته می شود که به موجب آن کشور مبدا یا کشور اصلی تولید کننده کالا تعیین می شود و بر اساس آن مقامات گمرکی کشور مشخص می کنند که آیا یک کالا مشمول محدودیت سهمیه ای است و تعرفه ترجیحی به آن تعلق می گیرد یا نه؟

بر اساس این گزارش، برگزیت، امکان استفاده چنین محصولاتی از قواعد مبدا را نمی دهد و این بدان معناست که شرکت های ژاپنی فعال در اتحادیه اروپا نمی توانند از منافع توافقات اتحادیه اروپا درباره مناطق آزاد تجاری بهره مند شوند.

در این گزارش به علاوه از انگلیس خواسته شده دسترسی به کارگرانی را که اتباع این کشور یا اتحادیه اروپا هستند، حفظ کرده و تاکید دارد که بازار کار اروپا در صورتی که کارگران اتحادیه اروپا نتوانند آزادانه رفت و آمد کنند با «آشفتگی بزرگی» مواجه خواهد شد.

دولت ژاپن همچنین هشدار داده که بانک های این کشور در صورتی که مذاکرات برگزیت نتواند گذرنامه خدمات مالی شان را برای فعالیت در اتحادیه اروپا حفظ کند، دفاتر مرکزی اروپایی خود را از لندن خارج خواهند کرد.

در این گزارش آمده است: در صورتی که موسسات مالی ژاپن نتوانند گذرنامه ای را که در انگلیس موفق به اخذ آن شده اند، حفظ کنند با مشکلاتی در فعالیت تجاری خود در اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد که این امر ممکن است آنها را وادار به کسب گذرنامه جدید یا تغییر مکان فعالیت تجاری خود از انگلیس به مکان های دیگری در اتحادیه اروپا کند.

در این گزارش همچنین اعلام شد که شرکت های فعال در صنعت داروسازی ژاپن نیز چنین تاثیراتی را احساس خواهند کرد. بر اساس این گزارش آژانس داروی اروپا (EMA) مستقر در لندن یکی از مراکز مهم تحقیقاتی پیشرفته در انگلیس محسوب می شود و بسیاری از شرکت های داروسازی ژاپنی به دلیل استقرار این آژانس در لندن در انگلیس فعالیت می کنند.

در صورتی که آژانس داروی اروپا به یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه منتقل شود، درخواست لندن به عنوان مرکزی برای توسعه صنعت دارویی لغو خواهد شد و این امر می تواند روند انتقال منابع تحقیقات و توسعه و نیروها را از انگلیس به اروپای قاره ای تغییر دهد. بر اساس گزارش مذکور، این امر می تواند شرکت های ژاپنی را به بازنگری در فعالیت تجاری خود وادار کند.

«شینزو ابه» نخست وزیر ژاپن در کنفرانس مشترکی با «دیوید کامرون» نخست وزیر سابق انگلیس درباره برخی از چنین تبعاتی در آستانه همه پرسی برگزیت هشدار داده بود.

انتشار این گزارش که نگرانی ها و مطالبات ژاپنی ها را تشریح کرده است با واکنش مقام های انگلیس مواجه شده و آنها از انتشار چنین فهرستی ابراز تعجب کرده اند.

انتظار می رود «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در ماه جاری در نیویورک با همتای ژاپنی خود دیدار کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین