|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
همچون سال‌های گذشته، برنامه‌ها و جلسات تنها با حضور چهره‌های همیشگی و محدود از بدنه‌ی نشر برگزار شد؛ تنوعی در میزبانان وجود نداشته و همان گروه‌های خاص از ناشران بودند که دور هم جمع شده و جلسه برگزار کردند.
فریده خلعتبری(مدیر و صاحب امتیاز نشر شباویز) معتقد است؛ مراسم‌ها، جلسات و میهمانی‌هایی که تاکنون در هفته‌ی کتاب برگزار شده، توفیر چندانی با دوره‌های قبلی نداشته است؛ لذا نمی‌توان از آن امید رائه‌ی راهکار و گشایش دغدغه‌ها و معضالات نشر را داشت.

وی با اشاره به اخبار و مواضع وزارت ارشاد و اداره‌ی کتاب که طی هفته‌ی اخیر از مسوولان و رسانه‌های مختلف نقل شده، گفت: برخی از اخبار با یکدیگر در تناقض هستند و در مجموع من رویکرد مشخصی که بتوان آن را حاصل سیاست‌گذاری‌های جدید ارشاد و معاونت امور فرهنگی دانست، ندیدم.

مدیر انتشارات شباویز درمورد مساله‌ی اصلی نشر و ناشران که همانا ممیزی و رسیدگی به کتاب‌های بلاتکلیف و توقیف شده‌است، اظهار داشت: واقعا مشخص نیست وعده‌هایی که در این خصوص داده شده است، چقدر عملی خواهد شد. در پیگیری‌هایی هم که برای کتاب‌هایمان داریم، نظر غیررسمی مسوولان ارشاد و اداره‌ی کتاب نیز همین است که "چندان هم قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد!"

وی ادامه داد: قصد دارم لیستی از کتاب‌های شباویز را که در دولت‌های قبلی مجوز نگرفته‌اند، تهیه و برای پیگیری مجدد به اداره‌ی کتاب ارائه کنم. اما مشکل اینجاست که امید داشتن به کتابی که قبلا مهر ممنوع‌الانتشار بر آن خورده است، دشوار است زیرا برداشتن این مهر و توجیه ممیزان کار ساده‌ای نیست؛ البته اگر واقعا سر تعامل و گشایش داشته باشند.

خلعتبری در مورد هفته‌ی کتاب و برنامه‌هایی که برگزاری‌شان را توسط مطبوعات و خبرگزاری‌ها دنبال کرده، گفت: متاسفانه همچون سال‌های گذشته، برنامه‌ها و جلسات تنها با حضور چهره‌های همیشگی و محدود از بدنه‌ی نشر برگزار شد. به عبارت دیگر تنوعی در میزبانان وجود نداشته و همان گروه‌های خاص از ناشران بودند که دور هم جمع شده و جلسه برگزار کردند.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی وقتی دیدگاه‌ها همان دیدگاه‌های سابق است و اعضا و حضار همان حضار، نمی‌توان به رویکردهای جدید و راهکارهای موثر امید بست. برای من عجیب است که چرا در دعوت ناشران به این جلسات، انحصارگری وجود دارد و نشر شباویز که ناشر سال هم بوده، نباید به این نشست دعوت شود و در آن حضور داشته باشد!؟

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین