کد خبر: ۱۱۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
با پیگیری‌های شرکت ساخت راه‌آهن تا سال آینده به استان همدان خواهد رسید تا بخش پایانی این مسیر به سمت کرمانشاه کشیده شود، موضوعی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرده حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرایش در نظر خواهد گرفت.
سفر سالانه چند میلیون ایرانی به شهرهای زیارتی عراق باعث شده برنامه‌ریزی برای مدیریت این سفرها به خصوص در ایام پیک به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی مطرح شود و از این‌رو به نظر می‌رسد گزینه سفرهای ریلی به عنوان ایمن‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین نوع حمل‌ونقل عمومی مطرح شده‌اند.

تنها در ایام اربعین به‌طور میانگین بیش از یک میلیون نفر از مرزهای زمینی ایران به سمت عراق حرکت می‌کنند که مدیریت این موضوع فشار زیادی بر سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای وارد می‌کند. از این‌رو وزارت راه و شهرسازی از حدود دو سال قبل و در جریان مذاکرات مستقیم با مسوولان عراقی بنا را بر آن گذاشت تا شرایط برای اتصال ریلی به عراق از دو نقطه مرزی متفاوت فراهم شود.

در کنار مرز جنوبی ایران که برای اتصال آن به بصره نیاز به رساندن ریل به مرزهای دو طرف و البته ساخت یک پل متحرک بر روی اروندرود وجود دارد در مرز غربی نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که اجرایی شدن آن منوط به تکمیل راه‌آهن غرب خواهد بود.

با پیگیری‌های شرکت ساخت راه‌آهن تا سال آینده به استان همدان خواهد رسید تا بخش پایانی این مسیر به سمت کرمانشاه کشیده شود، موضوعی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرده حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرایش در نظر خواهد گرفت.

این مسیر که در دو قطعه اراک به کرمانشاه با ۲۶۷ کیلومتر و کرمانشاه به خسروی با ۲۶۳ کیلومتر طول ساخته خواهد شد، مقدماشت نهایی اتصال ریلی ایران به عراق را فراهم خواهد کرد.

هرچند فراهم آوردن مقدمات زیرساختی در این منطقه بسیار دشوارتر از منطقه بصره خواهد بود و احتمالا افتتاح راه‌آهن در مرز خسروی زمان طولانی‌تری از مرز جنوبی ایران می‌خواهد، اما رساندن منابع اعتباری تازه به این طرح شانس افزایش سرعت ساخت خطوط ریلی در غرب کشور و سپس اتصال به یکی از مهم‌ترین همسایه‌های ایران را فراهم می‌کند.ش
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین