|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۱۸۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
پیکر اسلام کریم اف، رئیس جمهوری ازبکستان که دیروز، جمعه دوم سپتامبر، اعلام شد درگذشته است، در سمرقند، زادگاه او، به خاک سپرده شد. پیشتر پیکر او از تاشکند، پایتخت، به سمرقند منتقل شد.
 پیکر اسلام کریم اف، رئیس جمهوری ازبکستان که دیروز، جمعه دوم سپتامبر، اعلام شد درگذشته است، در سمرقند، زادگاه او، به خاک سپرده شد. پیشتر پیکر او از تاشکند، پایتخت، به سمرقند منتقل شد.

در ازبکستان برای ادای احترام به یاد کریمف سه روز عزای عمومی اعلام شده است. اسلام کریمف از بیش از ۲۵ سال پیش، رهبری ازبکستان را بر عهده داشت.

بامداد امروز، شنبه سوم سپتامبر، هزاران نفر در خیابان‌های تاشکند، پایتخت، جمع شدند و بر روی اتومبیل‌هایی که جنازه او را تشییع می‌کردند، گل ریختند. بسیاری از آنها گریه می‌کردند.

تابوت اسلام کریمف با پارچه سفید و پرچم ازبکستان پوشانده شده بود.

در این مراسم که در تلویزیون دولتی نمایش داد، تصاویری از تاتیانا کریموا، همسر و لاله کریموا طلایوا، دختر کوچک کریمف دیده شده، اما تصاویری از گلناره کریموا، دختر بزرگ او دیده نشده است.

بر اساس گزارش ها، گلناره کریموا هم اکنون در حبس خانگی است. زمانی احتمال داده می شد که او جانشین پدرش شود.

اسلام کریمف که بیش از یک ربع قرن در راس قدرت بود، به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد دولت‌های غربی قرار داشت، اما برای بسیاری از مردم در ازبکستان، او تنها رهبر کشورشان است که در زندگی خود دیده‌اند.

فرودگاه سمرقند از روز جمعه بر روی پرواز های مسافربری بسته است و هواپیماهای مسافربری به فرودگاه تاشکند هدایت می شوند.

دولت ازبکستان روز جمعه، شش روز پس از آن که کریمف به بیمارستان منتقل شد، خبر مرگ او را تایید کرد.

در بیانیه مشترک پارلمان و کابینه وزیران ازبکستان آمده است که کریمف روز جمعه ۲ سپتامبر در شهر تاشکند در اثر سکته مغزی شدید که منجر به "تغییرات غیر قابل بازگشت در مغز او و از کار افتادن اعضای متعدد بدنش" شد، درگذشته است.

به گزارش فرارو، طبق قانون اساسی ازبکستان تا زمان برگزاری انتخابات عمومی، اختیارات ریاست جمهوری را نعمت‌الله یولداشف، رئیس مجلس سنا به دست می‌گیرد.

با این حال، شوکت میرضیایف، نخست وزیر، در راس کمیسیون مراسم تدفین کریمف است. تحلیلگران می‌گویند به احتمال زیاد میرضیایف جانشین اسلام کریمف خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین