|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۷
»
پیشرفت مذاکرات غیرقابل‌انکار است
کد خبر: ۱۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
در حالی که ساعت 11 امروز مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 در ژنو ادامه می یابد، بوی توافق از جو حاکم بر این مذاکرات لحظه به لحظه بیشتر به مشام می‌رسد.
در حالی که ساعت 11 امروز مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 در ژنو ادامه می یابد، بوی توافق از جو حاکم بر این مذاکرات لحظه به لحظه بیشتر به مشام می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حضور وزرای خارجه 5 کشور امریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس در ژنو (که بنا بر اعلام منابع رسمی تقریبا قطعی شده است) امیدها را به توافق نهایی بیش از پیش افزایش داده است.

در این میان نکته قابل تامل تلاش برخی لابی های خارجی و حتی عده ای در داخل برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات است. تکلیف لابی های خارجی که قریب به اتفاق آنها متعلق به اسراییل است کاملا مشخص است اما معلوم نیست چرا توافق نهایی در ژنو که بی تردید منافع ملی ملان را تامین خواهد کرد چرا در داخل نیز مخالف دارد.

مخالفان توافق در ژنو، با بهانه جویی های متعدد در تلاشند تا دستاوردهای ایران در دور قبلی و فعلی مذاکرات را زیر سوال ببرند و حتی ناجوانمردانه بخشی از آنر را عدول از اصول و منافع ملی قلمداد کنند.

این موضوع در سرمقاله هفته گذشته روزنامه کیهان به قلم حسین شریعتمداری به وضح قابل مشاهده بود و در حالی که مقامات کشورمان توافقات صورت گرفته با آزانس بین المللی انرژی هسته ای در اجازه بارزرسی از نیروگاه آب سنگین اراک را اقدامی داوطلبانه و اعتمادساز خوانده بودند، روزنامه مذکور آن را عقب نشینی توصیف کرد!

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیروز از کم شدن اختلافات و باقی ماندن تنها یکی دو مسئله کلیدی مورد اختلاف میان دو طرف خبر داد که نشانه های امیدوارکننده ای برای رسیدن به توافق نهایی است.

گفته می شود غنی سازی در خاک ایران و ادامه احداث راکتور آب سنگین اراک از جمله مسائل مهم مورد اختلاف در این گفتگوهاست. نکته جالب اینکه غربی ها به طور کامل حق غنی سازی ایران را پذیرفته اند و موضوع مورد بحث در حال حاضر صرفا محل غنی سازی (در داخل یا خارج از ایران) است.

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه هم اگرچه تایید این موضوع را به بعد از نهایی شدن مذاکرات موکول کرده اما گفته است که "به میزان خوبی در مذاکرات به توافق نزدیک شده ایم."

مذاکرات امروز نیز ادامه می یابد و حتی اگر توافق نهایی به جلسه بعدی موکول شود، پیشرفت در مذاکرات غیرقابل انکار و توافق نهایی نزدیک است؛ این نکته ای است که ظریف دیروز در جمع خبرنگاران بر آن تاکید کرد و مهم آن است که تا کنون در هر مرحله از مذاکرات یک گام به جلو برداشته شده است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۳
ایارن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
0
7
خداوند پشت وپناه شما مردان ایران زمین باشد که مدبرانه ودلسوزانه تلاش میکنید
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
0
6
هر کسی مکر کند مکر خدا بالاترین مکر هاست و خدا با صادقین است .
ما حامی رهبر و رئیس محترم جمهوری هستیم و مطمئنیم این تند روها به خاطر منافعشان مکر میکنند که به جائی نمی رسند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
0
3
اقای ظریف وهیات همراه از شما متشکریم خداوند یار ویاور شما باد دوستتان داریم وخدا را شاکریم که دولت اقای روحانی اینقدر خوب است خداوند پشتیبانتان باشد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین