|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۱۱۸۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: تاریخ به دلایل مختلف در معرض تحریف قرار دارد و مهمترین نیاز امروز جامعه تبیین تحولات تاریخی یک سرزمین است.
مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: تاریخ به دلایل مختلف در معرض تحریف قرار دارد و مهمترین نیاز امروز جامعه تبیین تحولات تاریخی یک سرزمین است.

به گزارش ایرنا سید رضا صالحی امیری روز چهارشنبه در همایش سیرجان شناخت که با حضور استاندار کرمان و جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و ادب در این شهر برگزار شد افزود: خوشبختانه تبیین تحولات تاریخی در کشور شروع شده است.

وی گفت: اینکه ما اصرار داریم تحولات تاریخی در کرمان ثبت و ضبط شود برای این است که از تغییر و تحریف تحولات تاریخی جلوگیری شود.

صالحی امیری بیان کرد: چهره واقعی سیرجان و کرمان نزد جهانیان و ایرانیان آن چیزی نیست که به آن باور داریم و این ظلم به تمدن و فرهنگ منطقه است.

مشاور رئیس جمهوری با بیان اینکه تصویر این سرزمین رمزآلود است افزود: نه سنگ آهن و نه ترانزیت و نه کارخانه ها در این تمدن اثرگذار نبوده؛ بلکه رمزآلود بودن این سرزمین در تمدن و فرهنگ ملی آن نهفته است.

وی گفت: امروز از درختی کهن سخن می گوییم که ریشه هایش در این تمدن است.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: اگر ایرانیان، سیرجان را نقطه گردشگری بشناسند به این منطقه سفر می کنند و یکی از اهداف گردشگری در جهان نیز خواهد شد.

وی گفت: جوان سیرجانی باید احساس غرور کند که در سیرجان زندگی می کند، ایرانی ها باید سیرجان را بشناسند و حرکتی را شروع کنیم که به اشتغال و جذب گردشگر کمک کند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیان کرد: این فرایند نیاز به برنامه حداقل پنج ساله دارد که خوشبختانه اقتصاد مقاومتی مسیر را باز کرده است.

وی افزود: تاریخ و تمدن کرمان همچنان در نقاب است تا روزی که بتوانیم این نقاب را برداریم و زیبایی های فرهنگی و تمدنی منطقه نمایان شود.

صالحی امیری اظهار کرد: نماد هویت ملی، تمدنی، انسانی و معنوی ما جغرافیای منطقه است و همچنان این نگین زیبا در پوشش پرده ای پنهان مانده است.

وی گفت: من کرمان را نگین درخشان فرهنگی می دانم و کرمان و سیرجان در این نقطه از جغرافیا می توانند قطب گردشگری دنیا و منطقه باشند.

مشاور رئیس جمهوری افزود: ما اصرار داریم که دانشنامه کرمان نوشته شود تا بتوانیم تصویر جدیدی از جغرافیای استان برای ایرانیان و جهانیان به نمایش بگذاریم.

وی اظهار کرد: هیچ ظرفیتی در این جغرافیا به اندازه ظرفیت فرهنگی و تمدنی کرمان نمی تواند نماد و نمود هویت فرهنگی ایرانیان باشد.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه به بازشناسی جغرافیای منطقه نیاز داریم گفت: در قرن چهارم سیرجان یکی از ولایت های چهارگانه کرمان بود و در اسناد کرمان اسناد بسیار ارزشمندی وجود دارد که تبیین آن برای نسل آینده باعث تغییر نگرش جوانان به منطقه و بوم خواهد شد.

وی تصریح کرد: به استاندار کرمان پیشنهاد کردیم این اسناد خریداری شود که در سطح منطقه و جهان کم نظیر خواهد بود.

وی گفت: طبق استاد، کرمانی ها و سیرجانی ها همواره انسان های سخت کوشی بوده اند و در تحولات اخیر نقش آفرینی کرده اند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیان کرد: مفاخر سیرجان و کرمان مفاخر ملی هستند از جمله مرحوم استاد باستانی پاریزی و طاهره صفارزاده که مردم ایران به این بزرگان افتخار می کنند.

وی با اشاره به 660 اثر ثبت ملی در استان کرمان افزود: برای ثبت آثار، به جای نهادها، استانداران را درگیر کنید.

وی گفت: یکی از مسئولان ایرانی در یونسکو گفته من از تجربه کار با مسئولان کرمان متوجه شدم انگیزه استاندار کرمان برای ثبت آثار استان در فهرست جهانی از مدیران بیشتر است.

صالحی امیری بیان کرد: من از زبان شما و مردم کرمان از تلاش های استاندار برای پیگیری ثبت آثار جهانی تقدیر می کنم.

روستای صخره ای و دستکند میمند سال گذشته و کویر لوت و قنوات استان کرمان امسال در اجلاس یونسکو ثبت جهانی شدند و استان کرمان هم اکنون پنج اثر ثبت جهانی دارد.

وی افزود: وقتی مجلات بین المللی اعلام می کنند تحولات منطقه کرمان می تواند مهمترین پدیده غرب باشد؛ چرا ما از آن سخن نمی گوییم.

مشاور رئیس جمهوری گفت: اگر در دل تحول تمدنی، صنعت و فرهنگ شکل گیرد می تواند در همه حوزه ها تولیدات ارزشمندی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند ده ها فیلم و سریال برای شناخت کرمان هستیم.

وی با بیان اینکه تبارشناسی در تاریخ شفاهی و قالب های دیگر ضرورت دارد گفت: چرا ما نتوانستیم این سرزمین را به دنیا و منطقه بشناسانیم و چرا نهادهای ما از نمادهای ملی و فرهنگی استفاده نمی کنند.

صالحی امیری تصریح کرد: اگر از نمادهای کرمان و ایران استفاده کنیم هم اشتغال و هم سرمایه فرهنگی تقویت می شود.

وی گفت: در حال ثبت نقشه های فرش در یونسکو هستیم و برای اولین بار نقشه های خلیج فارس دوران صفوی و وقف نامه ربع رشیدی ثبت یونسکو شده است.

وی افزود: تاکنون 45 اثر میراث معنوی در یونسکو همزمان با ثبت آثار ملموس به ثبت رسیده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: 2 میلیون نسخه سند در جهان اسلام و ایران وجود دارد که یک میلیون در شبه قاره، نیم میلیون در قفقاز و 500 هزار نسخه در ایران است.

وی بیان کرد: 320 هزار نسخه سند تاکنون در ایران شناسایی و در قالب 44 جلد آثار خطی ایران چاپ شده است.

همچنین با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استان و شهرستان از تمبر همایش سیرجان شناخت و تمبر مفاخر و مشاهیر سیرجان و سردیس طاهره صفارزاده رونمایی شد.

مرکز شهرستان سیرجان در 175 کیلومتری غرب کرمان است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین