کد خبر: ۱۱۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح خط تولید یخچال و فریزر شرکت سامسونگ خطاب به مسئولان این شرکت گفت: "شرکت‌ها اگر بتوانند 30 درصد محصولات خود را صادر کنند آن زمان مردم می‌فهمند که این کالا و برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند".
به گزاررش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، انتخاب نعمت زاده به وزارت صمت در سال 92، شور و شوق فراوانی میان تولیدکنندگان و فعالان صنایع کشور ایجاد کرد. او که به "پدر صنعت" شهرت دارد، در سه سال گذشته یک برنامه کارشناسی شده و گام به گام را برای نجات صنایع کشور از بزرگ تا کوچک به کار گرفته است.
در گام اول، او خواستار افزایش کیفیت محصولات تولید داخل و ترغیب مردم به خرید این محصولات شد. این اتفاق البته نیاز به مقدمات فراوانی دارد که در سه سال اخیر گام ها بلندی برای آن برداشته شده و شاید تا سال ها به طول بیانجامد.
از جمله این گام ها، تسهیل روابط بین المللی و افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای صاحب فناوری های نوین صنعتی است.
موضوع واردات، یکی از دغدغه های اساسی کشور به ویژه در دوران پس از برجام بوده که به اعتقاد عده ای، می توانست منجر به ترویج فرهنگ مصرف گرایی و ضربه زدن به تولید داخلی شود. راهکار وزیر صنعت برای رفع این دغدغه بارها در طول سه سال گذشته به تولیدکنندگان ارائه شده است.
نعمت زاده با واردات مخالف نیست. او با وجود آنکه اعلام کرده بود "در واردات اولویت خاصی نداریم و بر مبنای تقاضا کالاها را وارد کشور می‌کنیم" اما تولیدکنندگان را به واردات تکنولوژی به جای محصول ترغیب کرد و به دفعات از آنها خواست بهبود کیفیت محصولات و رقابت‌پذیر کردن تولیدات خود با محصولات خارجی را در اولویت قرار دهند.
به گفته او، "از نظر ما کالاهای سرمایه‌ای، دانش فنی، ماشین‌آلات پیشرفته، تکنولوژی و فناوری در اولویت واردات هستند ولی واردکنندگان بر مبنای بازار کالاها را وارد می‌کنند."
در این سیاست، ورود تکنولوژی و ماشین آلات پیشرفته، پایه مناسبی را برای افزایش توان تولید داخلی فراهم می کند و به تدریج، صنعت کشور را از حال رکود خارج کرده و به صنعتی پویا با زیرساخت های نیرومند تبدیل می کند.
اکنون سه سال پس از پیاده سازی سیاست های ارائه شده توسط وزارت صمت، نعمت زاده به صراحت از صادرات کالا توسط تولیدکنندگان ایرانی سخن به میان آورده است. از اظهارات او اینچنین برمی آید که وزیر صنعت معتقد است صادرات کالا، علاوه بر منافع تجاری و اقتصادی برای کشور، حتی عامل روانی در جامعه برای اعتماد به تولیدکنندگان داخلی را هم تحریک می کند. به بیان ساده تر، شرکتی که محصولاتش علاوه بر بازار داخلی به سایر نقاط دنیا صادر می شوند، اعتبار بیشتری نزد مردم دارد و استقبال از محصولات آن در داخل نیز افزایش می یابد.
نعمت زاده این موضوع را در مراسم افتتاح خط تولید یخچال و فریزر شرکت سامسونگ، این گونه بیان کرد: "شرکت‌ها اگر بتوانند 30 درصد محصولات خود را صادر کنند آن زمان مردم می‌فهمند که این کالا و برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند."
این البته اولین باری نبود که وزیر صنعت از شرکت سامسونگ بازدید می کرد. نکته قابل تامل در این خصوص آن است که تکمیل تدریجی اتظارات وزارت صنعت از تولیدکنندگان کشور در شرکت سامسونگ به وضوح عینیت یافته است.
به بیان ساده تر، هر بار وزیر صنعت سقفی برای تولیدکنندگان کشور تعیین کرده، شرکت مذکور به آن دست یافته است. زمانی صحبت از واردات تکنولوژی کرد که شرکت سامسونگ همین رویه را دنبال کرد. سفر رییس جمهور کره جنوبی به تهران اندکی پس از اجرایی شدن برجام نیز بی تردید در افزایش سرعت انتقال تکنولوژی موثر است.
سپس وزیر صنعت صحبت از صادرات کرد که شرکت سامسونگ در همین راه قدم گذاشته، به طوری که از چندی پیش، موضوع صادرات به کشورهای منطقه و تبدیل شدن سامسونگ ایران به مرکز منطقه ای این شرکت در دستور کار قرار گرفته و در آینده نزدیک عملی خواهد شد.
شاید به همین دلیل باشد که وزیر صنعت در همین چند ماه اخیر دست کم دو بار به این کارخانه سر زده و از اقدامات آن تمجید کرده است.
سامسونگ تکنولوژی برند کره ای را وارد کشور کرده و با بومی کردن آن ضمن اشتغالزایی، سهم بزرگی در تولید داخلی را به دست آورده و با پیگیری همین مسیر و تبدیل شدن به مرکز صادرات این محصول در منطقه، می تواند به یکی از مقاصد اصلی کشور در حوزه اقتصاد جامه عمل بپوشاند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین