|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۱۱۷۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
'ثامر السبهان' سفیر سعودی دربغداد که دولت عراق خواستار تغییر وی شده، روز سه شنبه پشت پرده تصمیم ونقشه سری عربستان سعودی را درعراق افشا کرد و از آن به عنوان طرح 'بازگرداندن قدرت به صاحبانش' نام برد.
'ثامر السبهان' سفیر سعودی دربغداد که دولت عراق خواستار تغییر وی شده، روز سه شنبه پشت پرده تصمیم ونقشه سری عربستان سعودی را درعراق افشا کرد و از آن به عنوان طرح 'بازگرداندن قدرت به صاحبانش' نام برد.

تنها دو روز بعد ازدرخواست وزارت خارجه عراق ازریاض برای جایگزین کردن یک سفیر مناسب به جای سفیر فعلی، ثامر السبهان در صفحه شخصی خود در یادداشتی پشت پرده سیاست های عربستان سعودی را در عراق - دانسته یا نداسته - فاش کرد وبیان داشت که عربستان بدنبال بازگرداندن قدرت به صاحبانش درعراق است؛ موضوعی که مفهوم صریح آن براندازی نظام سیاسی فعلی عراق است.

اصطلاح 'بازگرداندن قدرت به صاحبانش'، درعراق بار معنایی سیاسی وفرقه ای کاملا روشنی برای عراقی ها دارد واین شعاری بود که درخیمه های تحص در الانبار درسال های 2013 و 2014 ازسوی گروه های وابسته به حزب منحله بعث وجریان همسو با تروریست های داعش سر داده می شد ومفهوم آن بازگشت تاریخی قدرت به اقلیت سنی است.

درعراق، به مدت قریب یک قرن اززمان استقلال در 1920 تا 2003 ، براساس طرحی انگلیسی، اقلیت براین کشور حکومت می کرد که حاصلی جز کودتاهای نظامی متعدد و بالاخره حکومت های دیکتاتوری که آخرین مورد آن حکومت بعثی صدام است، نداشت و به دلیل جنایات گسترده ای که علیه مردم عراق و کشورهای منطقه مرتکب شد، در عراق از آن به 'حکومت وحشت' یاد می شود.

ثامر السبهان در یادداشتش با نگرش فرقه ای که ویژه سیاست های رژیم سعودی درمنطقه است، رهبران سیاسی موجود درعراق را همگی از فارغ التحصیلان مدارس سیاسی ایران برشمرده ومدعی شده است که ایران درهمه جای عراق نفوذ کرده ازجمله دربدنه دولت، دستگاه های امنیتی وارتش و خود دولت عراق و عراقی ها این حقیقت را می دانند.

به ادعای وی، 'رهبران سیاسی عراق بدون مراجعه و کسب نظر ایران، هیچ اقدامی نمی کنند و این امری طبیعی است و برای همین باید حضور عربستان و کشورهای عربی درعراق بیشتر شود'.

وی جان کلامش را که توضیح دهنده رویکرد سیاسی سعودی ها نسبت به عراق است، در جمله پایانی خود نهاده وگفته است که 'این وضعیت بزودی در عراق پایان می یابد و قدرت درعراق به صاحبانش بازخواهد گشت.'

درهمین حال، مهمترین گروهی که تاکنون نسبت به اخراج سفیر سعودی موضع مخالف گرفته، گروه متحدون به رهبری 'اسامه النجیفی' است که از دولت عراق خواسته است که فرصت بیشتری به السبهان بدهد.

المتحدون در بیانیه ای روز سه شنبه گفته است که دولت عراق در روابطش با عربستان سعودی بازنگری کند و به خاطر حفظ وحدت ملی از ورود به صف بندی های منطقه ای خودداری کند.

این جمله اخیر المتحدون ازنگاه کارشناسان، نوعی تهدید علیه دولت عراق است که وحدت ملی داخلی را منوط به استمرار روابط با عربستان کرده به معنی دیگر تهدید به تحریک افکار عمومی عراق درصورت قطع احتمالی روابط با عربستان سعودی کرده است.

این درحالی است که بسیاری از نمایندگان عراق معتقد به وجود دواعش سیاسی درعراق هستند که بیش ازاینکه مدافع دولت عراق باشند، نمایندگان عربستان سعودی درعراق به شمار می روند وائتلاف متحدون نیز متهم به دربرگرفتن برخی ازاین چهره هاست که به باور این گروه ازنمایندگان، شاید بارزترین آنها 'ظافر العانی' باشد.

برخی نمایندگان پارلمان عراق درپی درخواست رسمی اخراج سفیر سعودی ازعراق، ازدولت خواسته اند که ازتمامی اشخاص ونمایندگانی که طی مدت حضور هفت ماهه ثامر السبهان دربغداد به سفارت عربستان رفت وآمد داشته وجلسات سری با السبهان برگزار کرده اند، تحقیق و بازجویی به عمل آورد و اعتقاد آنها، این است که سفیر سعودی به کمک این چهره های عراقی، در فتنه انگیزی و ناآرامی های داخلی عراق نقش داشته است.

ثامر السبهان یک افسر امنیتی سعودی است که آخرین سمت وی، رایزن نظامی درلبنان ثبت شده است و در طول مدت حضورش در بغداد از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه های همسو، یک جنگ روانی تمام عیار علیه عراقی ها براه انداخته است، بویژه وی تلاش زیادی کرد که در ماه های ژوئن و می عملیات آزادسازی فلوجه از دست داعش را متوقف کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین