|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۱۷۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
عضو هئیت رئیسه شورای شهر مشهد با اشاره به وجود معارضان بسیار در کمربند سبز جنوبی گفت: در این باره با تمامی تصرفات به صورت قانونی و قاطع برخورد کردیم و اجازه تخطی هیچکس از قانون را ندادیم.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: در بررسی‌های انجام شده از سایر شهرها و رصد هزینه کفن و دفن متوجه شدیم که هزینه دفن در مشهد از شهرهایی همچون تبریز، شیراز، تهران، اصفهان و یزد بالاتر است.

غلامحسین صاحبی ظهر امروز در نشستی خبری در اتاق شماره دو تالار شهر مشهد اظهار داشت: در شهرداری مشهد خدمات شهری بیشترین حجم عملیات و اقدامات را با اعتباری بالغ بر 900 میلیارد تومان در سطح شهر دارد به شکلی که بیشترین اقدامات در سطح شهر که مردم آن را می‌بینند به حوزه خدمات شهری باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا اهمیت توسعه فضای سبز شهری را دوچندان می‌کند عنوان کرد: فضای متعادل سبز، نیاز اصلی هر کلانشهری است در صورتی که امروزه می‌بینیم آلودگی هوا در مناطق شهری مشهد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

صاحبی با اشاره به سرانه پایین مناطق کم برخوردار شهر در گذشته گفت: با توجه به کمبود سرانه فضای سبز در شمال شرق شهر مشهد شورای چهارم به این سو رفت که خلاءها و کمبودها را در این بخش رفع کند.

عضو هئیت رئیسه شورای شهر با اشاره به مساحت فضای سبز در کل سطح شهر با احتساب کمربند سبز شمالی و جنوبی افزود: مساحت فضای سبز در سال 92 در شهر مشهد 3 هزار و 396 هکتار بود که این میزان در پایان سال 95 به 4 هزار و 190 هکتار خواهد رسید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد ادامه داد: سرانه فضای سبز شهری در سال 92 حدود 11.77 متر مربع بود که با توسعه و گسترش کمربند جنوبی و شمالی شهر در پایان سال 95 به 14.13 خواهد رسید. در گذشته برخی از مناطق مشهد دارای سرانه فضای سبز 2 متری بودند و برخی دیگر در مناطق دیگر از سرانه 45 متری بهره‌مند بودند که شورای چهارم با انجام مطالعه‌ای دقیق در این باره توانست شیب توسعه فضای سبز را به سوی حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار ببرد.

صاحبی خاطرنشان کرد: پیش بینی بودجه این بود که میزان سرانه فضای سبز در سال 95 به 13.77 برسد اما با توجه به لایحه اقتصاد مقاومتی به دنبال این هستیم تا سرانه فضای سبز را تا پایان سال 95 به 14.13 برسانیم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد با اشاره به بودجه پیش بینی شده برای ساخت پارک و بوستان در شهر مشهد برای سال جاری گفت: بودجه ابتدایی در نظر گرفته شده برای این امر 170 میلیارد تومان بود که با توجه به اهمیت موضوع 60 میلیارد تومان دیگر با هدف ایجاد بوستان و پارک در مناطق کم برخوردار به این بودجه افزوده شد.

صاحبی بیان داشت: از سال 92 تا ابتدای سال 95 تعداد 35 پارک خطی و 125 پارک محلی احداث شده که از این تعداد 70 پارک خطی و محلی در مناطق کم برخوردار احداث شده است.

وی با اشاره به کمربند سبز جنوبی عنوان کرد: مساحت کل این پروژه 8 هزار و 234 هکتار بوده و در حال حاضر 514 هزار و 400 اصله نهال و درخت در آن وجود دارد که روزانه مصرف آب 4 هزار متر مکعبی را طلب می‌کند.

صاحبی افزود: 45 درصد نهال‌ها مثمر و 55 درصد دیگر غیرمثمر هستند و از پروژه‌های شاخص اجرا شده از سال 92 تاکنون در این مکان می‌توان به انجام مراحل پایانی تدوین طرح جامع کمربند سبز مشهد، احداث سه مخزن بتنی یک‌هزار متر مکعبی و 2 مخزن بتنی 500 متر مکعبی ذخیره آب و اجرای پروژه عظیم خط انتقال آب به طول 8 کیلیومتر به مخازن بتنی واقع در خط الراس ارتفاعات جنوب به منظور حذف تردد تانکرهای حمل آب اشاره کرد.

عضو هئیت رئیسه شورای شهر مشهد با اشاره به وجود معارضان بسیار در کمربند سبز جنوبی گفت: در این باره با تمامی تصرفات به صورت قانونی و قاطع برخورد کردیم و اجازه تخطی هیچکس از قانون را ندادیم.

صاحبی افزود: شناسایی بیش از 73 مورد تصرف عدوانی در محدوده تحت نظارت اداره‌کل راه و شهرسازی و 25 مورد در محدوده تحت نظارت اداره‌کل منابع طبیعی، شناسایی تصرفات عدوانی صورت گرفته شامل 16 مورد معدن استخراج سنگ، 24 مورد باغ ویلا و تعداد 58 مورد زراعی و مسکونی لز جمله فعالیت‌های ما بوده است.

وی ادامه داد: اما در سویی دیگر شهر ما در بحث کمربند سبز شمالی با قدرت تمام توان خود را نشان داده و ضمن جلوگیری از افزایش حاشیه‌نشینی از تولید صیفی‌جات غیربهداشتی با حجم بسیار جلوگیری شد. اگر شورای شهر و شهرداری با این توان به بحث کال کشف رود ورود پیدا نمی‌کرد هیچ دولتی تا 10 سال آینده هم نمی‌توانست مشکلات را به این شکل پیش ببرد.

صاحبی با اشاره به منتقدین افزایش سرانه فضای سبز عنوان کرد: امروزه بسیاری به گسترش فضای سبز انتقاد کرده و عقیده دارند که گسترش فضای سبز سبب کم‌شدن آب می‌شود؛ در گذشته آبیاری فضای سبز با آب شرب بود اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فاز اول جداسازی آب خام از آب شرب را افتتاح کردیم و از هدر رفت بسیار آب آشامیدنی جلوگیری کرده‌ایم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد افزود: آبیاری تانکری یکی از معضلات سال‌های گذشته تاکنون در شهر مشهد بوده و هزینه بسیار سنگینی برای شهرداری ایجاد می‌کرد از این رو در نظر داریم تا این نوع آبیاری را حذف کنیم.

صاحبی بیان داشت: تاکنون حدود 30 کیلومتر خطوط اصلی و 56 کیلومتر شبکه فرعی با اعتبار حدود 280 میلیارد ریال اجرایی شده که از این میزان 56 کیلومتر شبکه فرعی در مناطق 10 و 12 و 4.5 کیلومتر خط اصلی از میدان نمایشگاه تا میدان لادن از سال 92 تاکنون با اعتبار حدود 145 میلیارد ریال در حال اجرا است.

وی از افزایش بازارهای ارزاق عمومی در شهر خبر داد و گفت: با ایجاد بازارهای ارزاق جدید ما تا پایان سال در مشهد 72 بازار موقت عرصه کالا و 94 بازار ارزاق عمومی و خواهیم داشت.

صاحبی با بیان اینکه زمینه عرصه کالاهای روستایی در شهر مشهد فراهم شده گفت: با تصمیم شورای شهر بنا شد تا شهرستان‌های استان با اعلام آمادگی خود به شهرداری برای عرصه تولیدات شهر و روستای خود در این طرح شرکت کنند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد افزود: با این طرح‌، روستایی‌ها می‌توانند تولیدات خود را در بازارهای مخصوص شهرداری در مشهد به مردم عرصه کنند؛ این پروژه ضمن اینکه توسعه و رونق اقتصاد روستا را در پی دارد، دستِ دلالان را نیز بسیار کوتاهتر می‌کند. در سال گذشته در بحث توزیع مستقیم تولیدات روستایی به ویژه میوه بنا بود تا جهاد کشاورزی استان همکاری‌هایی را با ما داشته باشد که متاسفانه این همکاری‌ها حاصل نشد.

وی در ادامه به موضوع آرامستان‌های شهر مشهد پرداخت و گفت: با توجه به طولانی بودن مسیر آرامستان بهشت رضا(ع) به‌دنبال احداث آرامستانی در غرب شهر مشهد شدیم تا ضمن آسایش و ارامش مردم مقدایر قابل توجهی از ترافیک مسیر آرامستان بهشت رضا(ع) را کاهش دهیم.

صاحبی با انتقاد از وضعیت هزینه‌ها در آرامستان‌های شهرداری مشهد گفت: در بررسی‌های انجام شده از سایر شهرها و رصد هزینه کفن و دفن متوجه شدیم که هزینه دفن در مشهد از شهرهایی همچون تبریز، شیراز، تهران، اصفهان و یزد بالاتر است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد ادامه داد: دلیل هزینه‌های بالا در مشهد این است که اگر سازمان فردوس‌ها، درختی در مجموعه آرامستان بکارد و آن را آبیاری کند هزینه نگهداری آن را مردم و در قالب هزینه قبر دریافت می‌کند که بنده نسبت به این موضوع انتقاد دارم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای ‌شهر مشهد ‌به سازمان پسماند اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز با وجود تمامی تلاش‌ها در این سازمان قدرت بازیافت بالایی در اختیار نداریم؛ در حال حاضر روزانه 1 هزار و 700 تن رباله در شهر مشهد تولید می‌شود که از این میزان تنها 500 تن بازیافت شده و یک هزار و 200 تن دیگر دفن می‌شود.

وی با اشاره به بخش آتش نشانی شهرداری مشهد گفت: ایستگاه‌هایی که ما در شهر ساخته‌ایم دارای پراکندگی خوبی هستند اما گره‌های ترافیکی در شهر سبب شده در این باره با مشکلاتی برخورد کنیم؛ در برخی از حادثه‌ها شاهد دیر رسیدن ماشین‌های امدادی هستیم و این همواره برای ما یک دغدغه بوده است. در حال حاضر طرح آموزش تاکسیران‌ها در حال اجرا است و تاکنون حدود یک هزار تاکسیران از آموزش‌های آتش نشانی و اطفاء حریق بهره مند شده‌اند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد ادامه داد: با توجه به حساسیت‌های موجود در نظر داریم تا این طرح را در بین کسبه و اصناف حاشیه خیابان‌ها نیز اجرا کنیم تا بتوانیم قدری از میران تلفات بکاهیم. در حال حاضر طرح بیمه منازل شهروندان مشهد توسط شهرداری در دستور کار کمیسیون قرار دارد و پس از بررسی‌های لازم در صحن علنی شورای شهر مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به یک سئوال در رابطه با ایستگاه‌های دوچرخه در سطح شهر مشهد عنوان کرد: این 150 ایستگاه وسیله‌ای برای استفاده رایگان از تابلوهای تبلیغاتی بوده و تاثیر دیگری در شهر نداشته‌اند. این قرارداد به صورت یک طرفه بسته شده و سود آنچنانی برای شهر ندارد؛ در کنار این اتفاقات ما گاهاً شاهد آن بوده‌ایم که برای احداث ایستگاه‌ها درختان را هم قطع کرده‌اند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد بیان داشت: سازمان میادین شهرداری 3000 متر مربع تابلو تبلیغاتی در اختیار دارد و سالانه 15 میلیارد تومان از این راه درآمد کسب می‌کند از سوی دیگر 6 هزار متر مربع تابلو تبلیغاتی را به رایگان در اختیار این شرکت قرار گرفته است. با توجه به ناکارآمد بودن این شرکت و عدم تاثیرگذاری بر فرهنگ دوچرخه سواری در شهر مشهد لغو قرارداد این طرح مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با مشکلات فروشندگان گل چهارراه‌ها گفت: در حال حاضر ما شاهد فعالیت دو گروه در این زمینه هستیم که یکی برای تخریب دیگری تلاش می‌کند که این کار پسندیده‌ای نیست. اگر در این زمینه شکایاتی از شرکت‌های مذکور باشد به صورت جدی آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و با افراد خاطی برخورد خواهیم کرد.


منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین