|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۷
کد خبر: ۱۱۷۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
رییس دفتر رییس جمهوری خاطر نشان کرد: شادمانی مردم بزرگترین دستاورد است و امسال کارنامه حاصل شده دولت، امید بخش بوده و کارنامه اقتصادی دولت نیز یعنی پیشرفت دولت همراه با عزت را نشان می دهد.
 رئیس دفتر رئیس جمهوری با تشریح دستاوردهای دولت یازدهم در طول سه سال فعالیت تصریح کرد: مردم با شنیدن این دستاوردهای خوشحال و بدخواهان ناراحت می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ محمد نهاوندیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران که به مناسبت هفته دولت انجام شد، افزود: مردم وقتی می شنوند که بعد از چهاردهه تلاش، آرزوی دیرینه محقق شده یعنی صادرات غیر نفتی از واردات پیشی گرفته است، خوشحال می شوند اما بدخواهان ناراحت و عصبانی می شوند.

وی ادامه داد: وقتی مردم می شنوند با تدابیری که شد در پایان امسال برداشت ایران از ذخایر و معادن مشترک گازی در جنوب کشور از کشور همسایه که در طول این سالیان بیش از ما از آن سفره ها استفاده می کرده است، به حد عادلانه خود می رسد و فراتر می رود، خوشحال می شوند.

**شکست تحمیل اراده محدود ساز در صنعت نفت

نهاوندیان ادامه داد: پس از برداشت تحریم های ناعادلانه، خادمین ملت در وزارت نفت توانستند تولید نفت را به بیش از یک میلیون بشکه افزایش دهند. همانگونه که در مذاکرات، حقوق هسته ای کشور به صورت عزتمندانه تامین شد، در صنعت نفت نیز تحمیل اراده محدودساز به شکست انجامید و به سرعت به بازارهای جهانی نفت بازگشتیم.

وی اظهار داشت: دشمنان از این سخنان ناراحت می شوند، زیرا در طول سه دهه گذشته با ایران هراسی نتوانستند کاری کنند و در داخل نیز نتوانستند که صفوف ملت را از هم باز کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری خاطر نشان کرد: شادمانی مردم بزرگترین دستاورد است و امسال کارنامه حاصل شده دولت، امید بخش بوده و کارنامه اقتصادی دولت نیز یعنی پیشرفت دولت همراه با عزت را نشان می دهد.

**کارنامه اقتصاد مقاومتی؛ علیرغم کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی ایران بیش از 4 درصد شد

نهاوندیان ادامه داد: الگوی اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصادی برون گرای درون زا، همراه با عدالت است و امسال ایران به عنوان تنها کشور سرافزار از تولید نفت محسوب می شود و در حالی که بسیاری از کشورهای قدرتمند، قدرت پول ملی آنها در سال جاری کاهش یافت و رشد اقتصادی آنها منفی شد، ایران رشد اقتصادی بالای 4 درصد را تجربه کرد.

وی خاطر نشان کرد: از سال 90، 40 درصد درآمدهای نفتی کشور کاهش یافت و منجر شد که ارزش درآمدهای نفتی به یک سوم کاهش یابد، اما در سه سال گذشته این کارنامه اقتصاد مقاومتی است که حتی با این ضربه های وارد شده ، نه تنها رشد اقتصادی کاهش نمی یابد و تورم ایجاد نمی شود، بلکه تولید نیز افزایش می یابد که این یعنی اقدام و عمل.

**افزایش ذخایر گندم؛ ارتقای امنیت غذایی

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: تولید گندم در سه سال اخیر افزایش یافته است و ذخایر گندم بیش از 7 ماه است؛ در حالی که در دوره های گذشته کمتر از 20 روز بود.

نهاوندیان گفت: این یعنی مقاوم شدن اقتصاد و دشمنان کمتر به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور هستند. ایران توانست امنیت محصولات کشاورزی و غذایی خود را بالا ببرد.

**تراز مثبت 3.4 میلیارد دلاری تجارت

وی ادامه داد: خوشبختانه بعد از یک دوره تلاش طولانی در سال های گذشته در زمینه تولید و صادرات، در 4 ماه نخست سال 95 به تراز مثبت تجاری 3.4 میلیارد دلار رسیدیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: این در شرایطی بود که در حالت رکود صنعتی بودیم که از سال 90 اتفاق افتاده بود، اما بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت کارخانه ها در حال شروع بکار هستند چون میزان سود تسهیلات کاهش یافته و به گزارش بانک مرکزی 44 درصد میزان تسهیلات به کارخانجات افزایش یافته است و در شرایط پس از برجام دیگر نیاز نیست که پول اضافه خرج کنیم و این یعنی اشتغال برای جوانان و اقدام و عمل.

**بهبود رتبه ایران در بهبود محیط کسب و کار از 152 به 118

نهاوندیان تصریح کرد: این افتخاری است که در فاصله سه سال گذشته رتبه ایران در شرایط محیط کسب و کار از 152 به 118 رسیده است و این نشان می دهد که حرکت در مسیر درست است و آینده مثبتی خواهیم داشت، ولی راه درازی در پیش داریم.

وی با بیان اینکه مردم در شرایط تحریم و تولید صبر کردند و به دنبال صبر، تقوا در همه ابعاد ایجاد شده است، گفت: یکی از همین موارد تقوا، برخورد ریشه ای با مشکلات است و مسوولان این انتخاب را دارند که می توانند در برخورد با مشکلات برخورد نمایشی داشته باشند و به ظاهر مسکن ارایه دهند، و یا برخورد ریشه ای کنند تا به نسل های آینده خدمت کنند و بدانید اگر دولتی به اصلاح زیرساخت پرداخت، این یعنی تقوا.

**کشورهای همسایه خواهان اتصال به شبکه ریلی ایران

نهاوندیان تصریح کرد: صدها کیلومتر در فاصله سه سال گذشته خطوط ریلی کشور دو خطه شده و بهره روی خط تهران- مشهد سه برابر و تمامی خطوط جنوب بهینه شده اند و خطوط بین المللی به خطوط ایران برای اتصال به خطوط جهانی متصل شده اند.

وی اظهار داشت: همه کشورها خواهان وصل شدن به خطوط بین المللی از طریق ایران هستند و این موضوع را می توان در در جلسه سران کشورهای ایران - هند و پاکستان، ایران - آذربایجان و روسیه و همچنین ایران - قزاقستان و تاجیکستان دید.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: در قبل از رفع تحریم ها طرف مقابل ایران، طرفی با قدرت چانه زنی بالا بود، ولی امروز در شرایط تحریم نیستیم که ایران بخواهد فقط با یکی دو کشور و با هر قیمتی که آنها بگویند، قرار داد ببندد بلکه در قراردادها این ایرانیان هستند که شرط می گذارند و می گویند که همراه با سرمایه گذاری هم باید فناوری انتقال یابد.

**ثبات در بازار ارز

نهاوندیان تصریح کرد: دولت توانست ثبات در بازار ارز ایجاد کند یعنی کسی که می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند، می تواند برای آینده اش تصمیم گیری کند.

**برخورد ریشه ای با زیاده خواهی ها

وی همچنین با بیان این که برای مبارزه با رانت و فساد بخصوص در مسئله حقوق های غیرعادلانه، دولت بصورت جدی به مقابله با آنها پرداخت، اظهار داشت: غیر از مواردی که از خلاءهای قانونی و مجوزهایی از اینجا و آنجا داشتند، برخورد شد؛ مهمتر آن بود که دولت در آیین نامه اجرایی قانون بودجه سال 95 این ریشه زیادی خواهی ها را که عبارت بود از تصمیم گیری ذی نفع ها را مسدود کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: در لایحه ای که دولت در آینده ای نزدیک به مجلس ارایه می دهد، درباره این موارد تصمیم گیری خواهد کرد و اینکه دستگاه های اجرایی را موظف کرد که حداقل و حداکثر حقوق های مدیران را در سایت های خود بگذارند و شفافیت ایجاد کنند؛ یعنی برخورد ریشه ای.

**افزایش امید، خدمت به مردم وانقلاب است

نهاوندیان ادامه داد: این توفیقات فقط توفیقات هیات دولت، وزرا و مسئولان نیست و این توفیق همه خانواده عظیم خدمتگزاران ملت است اما سرمایه اصلی اعتماد و امید مردم است و هرکس به افزایش امید و اعتماد مردم کمک کند و امید به آینده مردم را افزایش دهد به این مردم و انقلاب خدمت کرده است.

**استقبال از نقد منصفانه؛ شاخص های تمایز نقد و تخریب

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان این که دولت از نقد منصفانه استقبال می کند، درباره تمایز نقد منصفانه با تخریب گفت: در نقد منصفانه در کنار کاستی ها توفیقات هم دیده شده و در کنار آن راه حل داده می شود و اگر نقد شنیده شد و اصلاح صورت گرفت مانند الگوی قراردادهای نفتی که پیشنهاداتی مطرح شد و مورد توجه وزارت نفت قرار گرفت، باید آن منتقد و نشریه بیاید بگوید از اینکه به پیشنهادات من توجه کردید، ممنونم اما اگر دیدید که مرتبا روزی پس از روز دیگر و هفته پس از هفته مرتبا سیاه نمایی شد، دیگر نقد منصفانه نیست بلکه تخریب است.

**نظام و جامعه دو قطبی نداریم

نهاوندیان تصریح کرد: باید در کشور با نگاه تقابلی ایستاد؛ این کشور یک ملت و یک دولت و دولت و ملت منسجم دارد و در جامعه ، نظام و انقلاب دو قطبی نداریم. با انسجام و اعتماد و امید جلو می رویم و این مسیر پیشرفت هماره با عزت است و شرط فتح و پیروزی هدایت و تقوا، ایمان و خیرخواهی و مثبت و اندیشی است.

بر اساس این گزارش، رئیس دفتر رئیس جمهوری در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: هفته دولت، هفته خدمت به ملت و شکر به درگاه خدا، شکر بابت توفیقاتی که برای پیش بردن اهداف والای انقلاب و پیشرفت کشور در مسیر عزت اعطا شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین