|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۱۱۷۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
دبیرکل سازمان بدر و جانشین الحشدالشعبی، در منطقه عملیاتی جزیره خالدیه، نبردهای 26 روزگذشته را سنگین ترین درگیری های نیروهای عراقی با داعش توصیف کردند و گفتند که در این نبردها دستکم 700 تن از داعشی ها به هلاکت رسیده اند.
 دبیرکل سازمان بدر و جانشین الحشدالشعبی، در منطقه عملیاتی جزیره خالدیه، نبردهای 26 روزگذشته را سنگین ترین درگیری های نیروهای عراقی با داعش توصیف کردند و گفتند که در این نبردها دستکم 700 تن از داعشی ها به هلاکت رسیده اند.

هادی العامری دبیرکل سازمان بدر که برغم سن بالایش اما همچنان پر انرژی و ایستاده در میدان، جنگ را فرماندهی می کند، درباره اهمیت آزادسازی جزیره خالدیه توضیح داد، 'جزیره خالدیه برای دو بارعامل سقوط فلوجه و همچنین عامل سقوط الرمادی مرکز استان الانبار و کرمه و الصقلاویه ازتوابع فلوجه و نیز منبع اصلی تهدید بغداد بوده است، زیرا اکثر فرماندهان و سرکردگان داعش در این منطقه پناه گرفته بودند.

وی افزود: ابتدا تصور می شد که تعداد عناصر موجود در جزیره خالدیه حدود50 -60 نفر است، اما وقتی عملیات را شروع کردیم، متوجه شدیم که قریب یکهزار عنصر داعشی در این منطقه پناه گرفته اند و بسیاری از عملیات بمبگذاری خودروها در این منطقه طراحی می شود و نوعی مرکز فرماندهی به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه نبرد جزیره خالدیه اولین جنگی است که داعش تلفات سنگین می دهد، گفت که کل تلفات داعش از اول عملیات بالغ بر700 نفر برآورد شده که فقط در جزیره خالدیه 500 جسد تاکنون شناسایی شده و هنوز اجساد بسیاری از آنها در آوار خانه ها و در زیر تونل های زیر زمینی که داعش حفر کرده ، مدفون است.

هادی العامری اضافه کرد که خوشبختانه نبرد جزیره خالدیه به لحظات پایانی خود نزدیک می شود و با آزادسازی این منطقه، عملا امنیت فلوجه، الرمادی، بغداد و استان صلاح الدین تامین خواهد شد.
وی ادامه داد که بعد از آزادی کامل جزیره الخالدیه عملیات جست وجوی گسترده ای در منطقه شروع می شود که از 'العبید' در حومه شهر خالدیه آغاز می شود و تا منطقه موسوم به پل ژاپنی در نزدیکی فلوجه را در بر می گیرد.

ابومهدی المهندس جانشین فرماندهی کل الحشد الشعبی نیز درباره اهمیت این منطقه و چرایی گشودن نبرد جزیره خالدیه، گفت که وقتی جنگ فلوجه در آستانه شروع بود، خبردار شدیم که یک نیروی زبده از گروه تروریستی داعش در حال حرکت به سمت فلوجه است تا در این جنگ شرکت کند، اما به دلیل شدت درگیری در فلوجه، این نیروی زبده نتوانست وارد فلوجه شود و بنابراین در جزیره خالدیه پنهان شد.

وی اضافه کرد که جزیره خالدیه یک منطقه راهبردی به شمار می رود، زیرا مشرف بر بزرگراهی است که بغداد را به مرز اردن وصل می کند و به دلیل وجود انبوه پوشش طبیعی و منازل مختلف، مکان مناسبی برای پنهان شدن این گروه بود که بعدها برخی از عناصر فراری از فلوجه هم به این نیرو پیوستند.

المهندس اضافه کرد که اطلاعات اولیه نشان می داد تعداد نیروهای داعش در جزیره چندان زیاد نیست و تصور می کردیم که این عملیات را با سرعت به پایان می بریم، اما وقتی عملیات آزادی جزیره خالدیه را شروع کردیم تازه به تعداد و قدرت این نیروی مستقر در منطقه پی بردیم.

به گفته وی، برهمین اساس مقرر شد تا کل این نیرو در جزیره خالدیه سرکوب شود و از بین برود وما بر همین اساس نیروها و طرح های عملیاتی خود را سازماندهی کردیم و به همین دلیل نبرد جزیره خالدیه اولین نبردی است که گروه تروریستی داعش بیشترین تلفات را در آن داده است که فقط تعداد اجسادی که تا به حال شمارش شده اند بالغ بر500 جسد است.

معاون رییس تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی ادامه داد که هنوز بسیاری از اجساد داعش در زیر تونل های زیر زمینی و آوار منازل مخروبه هستند و از یک تیم ویژه برای خارج کردن اجساد از زیر آوارها و تونل ها و دفن آن کمک گرفته ایم.

به گزارش خبرنگاران ایرنا از جزیره خالدیه، حوالی ظهر پنجشنبه در منطقه البو کنعان در عمق جزیره، درگیری ها با تبادل آتش سنگین، با استفاده از سلاح های سبک و درگیری هایی با فواصل بسیار کم شروع شد که در ساعات بعد ازظهر با بکار گیری سلاح های نیمه سنگین و دخالت تانک های ارتش عراق، درگیری ها ادامه یافت.

درحالی که نیروهای پلیس و الحشد الشعبی تلاش دارند، آخرین لانه های داعش در این منطقه زراعی را بر چینند، بوی متعفن اجساد به جا مانده نیروهای داعش، فضای منطقه را فرا گرفته است و اولین گروه های ویژه برای خروج اجساد از زیر آوار و یافتن آنان در نخلستان ها در بعد ازظهر همین روز وارد منطقه شدند. درگیری ها هنوز ادامه دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین