|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۱۱۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰
رییس سازمان صدا و سیما گفت: مزیت سرعت انتشار اطلاعات و اخبار در شبکه های اجتماعی آنها را به رقیبی جدی در امر اطلاع رسانی تبدیل کرده؛ اما این سرعت در بسیاری از موارد به از دست رفتن صحت منجر شده است.
  رییس سازمان صدا و سیما گفت: مزیت سرعت انتشار اطلاعات و اخبار در شبکه های اجتماعی آنها را به رقیبی جدی در امر اطلاع رسانی تبدیل کرده؛ اما این سرعت در بسیاری از موارد به از دست رفتن صحت منجر شده است.

علی عسکری در نشست چهل ودومین مجمع عمومی موسسه توسعه رسانه های رادیویی- تلویزیونی اتحادیه آسیا- اقیانوسیه/ ای آی دی بی (AIDB) افزود: رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی بر بستر وب نقش فعال و فزاینده ای را در فضای اطلاع رسانی جهانی بازی می کنند. مزیت سرعت انتشار اطلاعات و اخبار در شبکه های اجتماعی آنها را به رقیبی جدی در امر اطلاع رسانی برای شبکه های پخش گسترده (برودکست) تبدیل کرده است.

رییس سازمان صداوسیما اظهار کرد: اما این سرعت در بسیاری از موارد به از دست رفتن صحت و اعتبار خبر و منابع آن منجر شده است. رسانه های پخش گسترده همچنان درمقایسه با رسانه های پهن باند (برودبند) به علت قابلیت اعتمادپذیری بالا از اعتبار و اصالت بیشتری نزد مخاطب برخوردار هستند.

وی ادامه داد: این نشست سه روزه نقش موثری در ارتقای روح همکاری، دوستی و همبستگی میان دست اندرکاران رسانه ای سراسر قاره کهن آسیا خواهد داشت.

علی عسکری با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این نشست، به هم افزایی میان اعضا بیانجامد تاکید کرد: سازمان صداوسیما در سال 1950 فعالیت خود را آغاز کرد و در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی 4 شبکه رادیویی و تلویزیونی داشت که اکنون دارای 31 شبکه ملی رادیویی و تلویزیونی، 66 شبکه رادیو و تلویزیونی استانی، 48 شبکه رادیو تلویزیونی بین المللی با بیش از 30 زبان مختلف دنیا و جمعا دارای حدود 45 شبکه رادیویی و تلویزیونی است که 70 درصد برنامه های آن در داخل تولید می شود.

وی با اشاره به شبکه های خبری پرس تی وی، العالم و هیسپان تی وی، افزود: سالانه بیش از پنج هزار ساعت برنامه تلویزیونی و صدها فیلم و هزاران دقیقه انیمیشن در صداوسیما تولید و بخشی از آن به کشورهای دیگر صادر می شود.

علی عسکری به روند تغییرات فنی در شبکه های تلویزیونی نیز گریزی زد و گفت: در حوزه فنی نیز فرآیند اچ دی شدن شبکه های تلویزیونی از چند سال قبل آغاز شده است.

وی همچنین با اشاره به ظهور و گسترش شبکه های اجتماعی و نقش آنها در خبررسانی تاکید کرد: سازمان های رسانه ای در آسیا و اقیانوسیه با توجه به سرعت گسترش فناوری های نوین ناگزیر از سازگاری با شرایط جدید هستند. موسسه ای آی دی بی می تواند کمک زیادی به اعضای خود برای تحقق این هدف کند.

علی عسکری تصریح کرد:سازمان صداوسیما نیز آماده است تا با همه امکانات خود اعم از نیروهای فن، تجارب گذشته و تجهیزات پیشرفته فنی به این موسسه و کشورهای عضو برای ظرفیت سازی بیشتر و آموزش فراگیر نوین کمک کند.

رییس سازمان صداوسیما افزود: اینجا ایران است؛ سرزمین وقوع انقلاب اسلامی با مردمانی لطیف بسان آب و استوار بسان آهن. سازمان صداوسیما به عنوان رسانه این ملت عهده دار تولید و انتشار برنامه بر مبنای اخلاق،دین، امید و آگاهی است.

*** دانشکده صداوسیما آماده ارتقای همکاری ها با ای آی دی بی

عباس ناصری طاهری مشاور رئیس و مدیرکل امور بین الملل سازمان صداوسیما نیر در این مراسم گفت: با توجه به تمایلی که صداوسیما برای ارتقای روابط با کشورهای عضو اتحادیه دارد؛ روند همکاری های سازمان با اتحادیه روبه رشد بوده است و چهار برنامه در همین راستا طی سال های گذشته برگزار شده است.

ناصری طاهری با ارائه توضیحاتی درمورد دانشکده صداوسیما افزود: این دانشگاه با وجود سابقه بیش از 40 ساله و گروه های آموزشی فعلی برای حمایت کامل از ای آی دی بی برای اجرای برنامه آموزشی اش آماده است.

***سواد رسانه ای؛محور فعالیت های یونسکو

سعدالله نصیری قیداری دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو نیز در این مراسم با اشاره به اینکه موسسه ای آی دی کمیسیون آسیا - اقیانوسیه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد خدمات ارائه می دهد، افزود: رسانه ها نقش موثری در دست یابی به توسعه پایدار دارند؛ خصوصا در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته.ضمن اینکه توانمند سازی شهروندان برای تصمیم گیری و مشارکت در فعالیت های سیاسی و اجتماعی در جهان امروز نیز نقش مهمی دارند.

قیداری تاکید کرد: رسانه ها می توانند شفافیت را ارتقا بخشیده و گفت وگو را میان شهروندان و تصمیم گیران تسهیل کنند؛ همچنین در زمینه آموزش اجتماعی ومسائل زیست محیطی نیز آموش می دهند.

دبیر کل کمیسیون ملی تصریح کرد: یونسکو 3 مه را روز جهانی آزادی مطبوعات و 13 فوریه را روز جهانی رادیو نام گذاشتیم تا تصمیم سازان برای شبکه سازی و دسترسی اطلاعات از طریق رادیو ترغیب شوند.

وی یادآور شد: یونسکو درسال های اخیر روی سواد رسانه ای به ویژه در مورد جوانان متمرکز شده است تا آنان به اطلاعات دسترسی یافته و بتوانند این اطلاعات را تحلیل کنند.

قیداری ادامه داد: یونسکو در سال های اخیر روی آموزش سواد رسانه ای بیشتر تمرکز کرده است و کمیسیون ملی یونسکو درایران از طریق بخش اطلاع رسانی و آموزشی فعال بوده و دوره های آموزشی را برای خبرنگاران برگزار می کند.

** مجمع عمومی تبدیل به مکانی برای بهبود صلح شود

رزاریتا نیکن ویدیاستوتی رییس مجمع عمومی نیز با ابراز امیدواری برای اینکه جلسه مجمع عمومی تبدیل به فضایی برای تبادل تجربیات و دستیابی به برنامه اقدام در آینده شود، افزود: تغییرات زیادی در عرصه رسانه های صوتی و تصویری وجود دارد و ای آی دی بی از تغییرات مستثنی نیست.

وی گفت: باید چشم انداز تحولات را ببینیم و بر اساس منابع درآمدی از برنامه های مفید به منظور بهبود کیفیت برنامه ها حمایت کند، همچنین این موسسه آمادگی همکاری برای پرکردن خلا منابع و آموزشی کشور های عضو را دارد تا از نیروها و فناوری به نیازهای توسعه ای جوامع کمک کند.

رسانه ها نباید نیازهای مخاطبان خود را نادیده بگیرند و باید به آموزش عمومی نقش انسان و هماهنگی میان کشورها و ادیان توجه کند و این مجمع تبدیل به مجمعی برای کمک به ارتقای درک مشترک و احترام میان کشورهای عضو برای درک بهتر صلح و بهبود وضعیت موجود شود.

در این مراسم که در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد همچنین به دو برنامه تلویزیونی و دو برنامه رادیویی از میان 30 اثر تلویزیونی و 25 اثر رادیویی از 17 کشور عضو جایزه داده شد.

پانزدهمین مجمع عمومی موسسه توسعه رادیو و تلویزیون های آسیا - اقیانوسیه (ای آی بی د) -AIBD - که چهل و دومین نشست سالانه این اتحادیه نیز محسوب می شود، به میزبانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چهارم تا ششم شهریور در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود.

موسسه توسعه رادیو و تلویزیون های آسیا - اقیانوسیه در سال 1977 میلادی و تحت نظارت سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد. ایران از سال 1992 به این موسسه پیوست.

این موسسه سازمانی منحصر به فرد و بین دولتی است و به کشورهای عضو کمیسیون آسیا - اقیانوسیه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد خدمات ارائه می دهد. دولت مالزی میزبان این موسسه و دبیرخانه آن در شهر کوالالامپور است.

چهل ودومین نشست سالانه این اتحادیه شامل دو نشست؛ کمیته راهبردی یا برنامه های راهبردی و دیگری نشست اعضای شورای اجرایی است. نشست افتتاحیه با سخنرانی عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما برگزارشد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین