|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۱۱۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: گسترش همکاری های ایران و آمریکای لاتین از جمله اکوادور به زیان هیچکس نیست و به صلح و آرامش در این منطقه و خاورمیانه کمک خواهد کرد.
 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: گسترش همکاری های ایران و آمریکای لاتین از جمله اکوادور به زیان هیچکس نیست و به صلح و آرامش در این منطقه و خاورمیانه کمک خواهد کرد.

«محمد جواد ظریف» روز چهارشنبه در مراسم گشایش همایش بررسی فرصت های اقتصادی مشترک ایران و اکوادور با حضور دهها تن از مدیران و فعالان بخش های خصوصی و دولتی دو کشور در شهر کیتو افزود: با عنایت به اراده سیاسی دو کشور و این واقعیت که بخش خصوصی دو کشور به همکاری با یکدیگر علاقه دارند، باید از این فرصت بهره برداری و در جهت منافع مشترک از آن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ایران به همکاری با کشورهای دوست در آمریکای لاتین افتخار می کند و به همراهی و همکاری با آنها ادامه خواهد داد.

ظریف با قدردانی از حمایت قاطع اکوادور از حق هسته ای ایران در طول سالیان گذشته تصریح کرد: ما هیچگاه دوستان خود را که در دوران سخت تحریم ها و دفاع از حقوق مان برای بهره برداری از انرژی صلح آمیز هسته ای در کنار ما بودند، فراموش نمی کنیم.

وی گفت: دیدگاههای ایران و اکوادور در صحنه سیاسی، روابط بین المللی و جنبش عدم تعهد بسیار نزدیک و مشابه است.

ظریف تصریح کرد: موضع مشترک ما بر احترام به استقلال کشورها، عدم مداخله در امور دیگران، احقاق حقوق ملتهای تحت ستم و مشارکت همگانی در ایجاد آینده ای مبتنی بر صلح و آرامش در جهان استوار بوده و خواهد بود.

وزیر امور خارجه در ادامه سخنانش در این همایش که به زبان فارسی ایراد می شد، به تشریح فرصت های تقویت مناسبات اقتصادی با اکوادور اشاره کرد و روابط دو کشور در حوزه اقتصادی را مثبت و سازنده توصیف کرد.

وی افزود: ما امروز با یک هیات بزرگ اقتصادی در آمریکای لاتین و کشورهای دوستمان اکوادور هستیم تا علقه های سیاسی و بین المللی دو کشور را با روابط قوی اقتصادی در زمینه های مختلف علمی، فناوری و سرمایه گذاری تحکیم ببخشیم.

وی با بیان اینکه ما شرکت های بزرگی را از ایران همراه خود آورده ایم، تصریح کرد: ایران با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و ترانزیتی خود در خاورمیانه و آسیای میانه می تواند مسیری امن، مطمئن و ارزان برای انتقال کالاها و محصولات اکوادور به کشورهای منطقه باشد.

ظریف گفت: خوشحالیم که با اجرایی شدن برجام، محدودیت های بانکی برای همکاری با ایران از میان رفته است و می توانیم با همکاری دیگر کشورها یک شبکه موثر بانکی برای همکاری های بخش خصوصی فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اکوادور همواره از حقوق ما دفاع کرده و ما هم از پایداری، استقلال و افتخارات آمریکای لاتین حمایت کرده ایم و امیدوار و خوشحال هستیم که بخش خصوصی دو کشور می توانند آینده بسیار بهتری را برای دو ملت و منطقه رقم بزنند.

** وزیر خارجه اکوادور: به گسترش همکاریها با ایران ادامه می دهیم

گیومه لانگ وزیر امور خارجه اکوادور نیز در این مراسم با اشاره به حمایت کشورش از مواضع ایران از جمله مساله هسته ای در سالهای گذشته گفت: ما به روند همکاری های سازنده و گسترش همه جانبه روابط خود با ایران ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: اکوادور دارای اقتصادی پویا و فرصت های بی شمار برای سرمایه گذاری در حوزه منابع معدنی، تجارت، نفت و سایر عرصه های است و آماده مشارکت شرکت های ایرانی هستیم.
وی افزود: کشور ما همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است و می توانیم آنها را از طریق ایران به منطقه خاورمیانه و آسیای میانه منتقل کنیم.

وی اعلام کرد در همین راستا بزودی اکوادور یک دفتر تجاری در تهران دایر می کند.

لانگ همچنین از امضای یک سند همکاری در زمینه درمانی میان ایران و اکوادور در روز چهارشنبه در کیتو خبر داد.

وی یادآور شد که روابط دو کشور از زمان گشایش سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیتو در سال 1386 جهش زیادی داشته است.

همایش روز چهارشنبه بزرگترین همایش اقتصادی مشترک ایران و کشورهای آمریکای لاتین بود که در سه روز گذشته برگزار شده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین