|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۱۱۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۰
جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در آنکارا گفت: آمریکا به کردهای سوریه گفته است در صورتیکه به غرب رودخانه فرات پیشروی کنند به هیچ وجه مورد حمایت آمریکا قرار نخواهند گرفت.
 جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در آنکارا گفت: آمریکا به کردهای سوریه گفته است در صورتیکه به غرب رودخانه فرات پیشروی کنند به هیچ وجه مورد حمایت آمریکا قرار نخواهند گرفت.

وی امروز بعداز ورود به آنکارا و دیدار از محل بمباران جنگنده های کودتاگران در مجلس ملی ترکیه در کاخ چانکایا با بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه دیدار و گفت و گو کرد. این دیدار بیش از دو ساعت از برنامه از پیش تعیین شده به درازا کشید و سپس هر دو در مقابل خبرنگاران قرار گرفتند.

بایدین در پاسخ به سئوالی در خصوص مواضع آمریکا در قبال نیروهای کُرد سوری و عملیات برون مرزی امروز ترکیه در شمال سوریه گفت: آمریکا به عناصر کُرد سوری به صراحت گفته است که اگر به غرب رودخانه فرات بگذرند به هیچ وجه مورد حمایت آمریکا قرار نخواهند گرفت.

اظهارات وی در خصوص حساسیت های ترکیه به عنوان مهمترین دستاورد این دیدار ارزیابی شده است.

بایدین در خصوص درخواست های ترکیه برای اعاده گولن به ترکیه گفت: این یک موضوع حقوقی است و هیچ مقام آمریکایی خارج از حقوق نمی تواند رفتار کند و پروسه حقوقی اعاده وی به ترکیه مستلزم زمان است.

وی در عین حال با تاکید بر حمایت های کشورش از دولت قانونی آنکارا گفت: مردم ترکیه و دولت ترکیه بداند آمریکا دوست و هم پیمان ترکیه است.

او برای دلجویی از آنکارا که از مواضع واشنگتن در قبال رویداد 25 تیرماه گذشته ابراز ناراحتی شدید کرده است، مدعی شد که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از اولین رهبران جهان بود که از دولت قانونی ترکیه در مقابل این کودتاگران حمایت کرد.

معاون رئیس جمهور آمریکا با ادعای اینکه از شایعات مبنی بر اطلاع آمریکا از کودتای نافرجام ناراحت است، گفت: من به صراحت اعلام می کنم که آمریکا هیچ خبری از کودتا نداشت. ترکیه دوست بهتری از آمریکا ندارد

بایدن گفت: در حالی که تمام دنیا نظاره گر کودتای ترکیه بودند، مردم ترکیه به خیابان ها آمدند و از دولت منتخب خود دفاع کردند. در مقابل جسارت و شجاعت مردم ترکیه شگفت زده شدیم. شما به کشته شدگان شب 15 ژوئیه «شهید» می گویید و ما به آنها قهرمانان بزرگ می گوییم. آنها جان خود را برای ادامه دمکراسی در کشورشان فدا کردند و ما هیچ گاه آنها را فراموش نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه حساسیت مقامات ترکیه در زمینه استرداد فتح الله گولن را درک می کند، افزود: ما به همکاری با ترکیه در این زمینه ادامه خواهیم داد. ما به هیچ وجه به دنبال دفاع از کسی که عملی علیه متحد استراتژیک ما مرتکب شده است، نیستیم. ولی روند استرداد گولن باید بر مبنای قوانین آمریکا و قرارداد استرداد مجرمان میان دو کشور باشد. این روند کمی طول خواهد کشید. من خشمگین بودن مردم ترکیه را درک می کنم. مردم ترکیه مورد حمله یک کودتای وحشیانه قرار گرفته اند.

جو بایدن با تشکر از نقش موثر ترکیه در مبارزه با داعش، گفت: آمریکا حملات تروریستی و وحشیانه پ.ک.ک و داعش علیه ترکیه را به شدید ترین شکل ممکن محکوم می کند.

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز گفت: در صورتی که فرایند تحویل گولن به ترکیه تسریع یابد و زمینه محاکمه وی در ترکیه فراهم شود دیدگاه های منفی به آمریکا در افکار عمومی ترکیه نیز رو به بهبود خواهد گذاشت.

او تاکید کرد: روابط دو کشور دیرینه و عمیق و گسترده است و نباید خدشه دار شود.

بایدن پیش از ظهر امروز به دنبال سفر به کشورهای بالتیک از طریق لتونی وارد آنکارا شد.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از آنکارا حاکی از تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه اسن بوغای آنکارا و طول مسیر حرکت کاروان معاون رئیس جمهوری آمریکا به سوی شهر می باشد.

این اولین سفر یک مقام بلندپایه آمریکا به ترکیه بعداز کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته و بروز تنش جدی در روابط آنکارا – واشنگتن بر سر مواضع آمریکا در قبال این بحران و تحویل ندادن گولن است.

مرد شماره دو آمریکا قرار است بعداز دیدار و گفت و گو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه آنکارا را ترک کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین