|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۱۱۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
یک کارشناس گردشگری گفت: باید با نگاه توسعه پایدار به اکوتوریسم بپردازیم زیرا توسعه اکوتوریسم بدون رعایت مباحث زیست محیطی موجب می شود که در آینده اکوتوریسم ناسالمی داشته باشیم.
 یک کارشناس گردشگری گفت: باید با نگاه توسعه پایدار به اکوتوریسم بپردازیم زیرا توسعه اکوتوریسم بدون رعایت مباحث زیست محیطی موجب می شود که در آینده اکوتوریسم ناسالمی داشته باشیم.

سید علی یوسفی امروز (چهارشنبه)  در نشست "نقش گروه های کوه گشت در صنعت اکوتوریسم اصفهان" که توسط مرکز علمی فرهنگی در طبیعت چیزی جا نگذاریدنقش جهان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: حدود 65 سال پیش 25 میلیون گردشگر در کل جهان وجود داشته است. این رقم در سال 2015 میلادی به یک میلیارد و 240 میلیون نفر رسیده و پیش بینی می شود در سال 2030 میلادی به یک میلیارد و 800 میلیون نفر افزایش پیدا کند.

وی افزود: صنعت گردشگری یک صنعت خدماتی است و متخصصان بازاریابی پنج تفاوت عمده بین صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت خدماتی با دیگر صنایع عرضه کننده کالا قائل می شوند. ناملموس بودن، فقدان مالکیت، فناناپذیری، ورود همزمان کالاها و خدمات گردشگری، ناهمگون بودن و گاهی برخوردهای سلیقه ای این تفاوت ها را شامل می شود.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: بازاریابی و تبلیغات از مواردی است که هنوز نتوانسته ایم در ایران روی آن به درستی تمرکز کرده و توسعه ای برای گردشگری کشور داشته باشیم. برای مثال فیلم ها و نقشه های با کیفیت بالا برای ارائه به کشورهای جهان نداریم. البته یک کار بسیار کوچک در دو سال گذشته انجام شده که امیدواریم این سرنخ پیدا و نسبت به گسترش آن فعالیت شود.

به گزارش ایسنا،یوسفی تصریح کرد: امروز دیگر نمی توانیم برای گردشگر تعیین تکلیف کنیم. امروز گردشگری دنیا می گوید که گردشگر هر آنچه می خواهد میزبان باید برای او تهیه کند و نباید فقط فکرمان این باشد که گردشگر صرفاً برای دیدن آثار تاریخی بیاید؛ چه بسا که بسیاری از گردشگران علاوه بر آثار تاریخی می خواهند اکوتوریسم های اصفهان را نیز ببینند.  

وی اضافه کرد: پتانسیل حمایت از گردشگر تاریخی و اکوتوریسمی را داریم چرا که خوشبختانه کشور از مواهبی بهره می برد که شما در عین حالی که در اصفهان می توانید آثار تاریخی را به یک گردشگر ارائه کنید، با سفرهای بسیار کوتاهی می توانید اقلیم کویر و اقلیم کوهستان را نیز برای او به ارمغان آورید.

نماینده انجمن صنف دفاتر خدماتی مسافرت هوایی جهانگردی اصفهان با اشاره به برخی چالش های اکوتوریسم در کشور و اصفهان، گفت: داشتن اینترنت و خط موبایل در مکان های بومگردی کشور شاید بسیار ساده اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. توانایی صحبت به زبان انگلیسی از طرف کارکنان اقامتگاه های بومگردی که متأسفانه این روزها بسیار کم وجود دارد، از چالش های مهم محسوب می شود.

یوسفی افزود: توریسمی که وارد بومگردهای می شود و از اکوتوریسم لذت می برد باید در کنا آن به تفریح و سرگرمی بپردازد. درواقع ایستگاه دوچرخه در بومگردی، ایجاد بستر برای کوهنوردی باید به توریست ارائه شود تا او از حضور در اقامتگاه به طور کامل لذت ببرد.

وی خاطرنشان کرد: باید با نگاه توسعه پایدار به اکوتوریسم بپردازیم چرا که محیط زیست از اهمت بالایی در اکوتوریسم برخوردار است و توسعه اکوتوریسم بدون رعایت مباحث زیست محیطی موجب می شود که ما اکوتوریسم ناسالمی در آینده داشته باشیم. هیچ چیز از طبیعت نگیر جز عکس، هیچ چیز جا نگذار جز رد پا.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین