|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۲
کد خبر: ۱۱۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
رسانه های ترکیه در خبری فوری از ورود تانکهای ارتش ترکیه به خاک سوریه و پیشروی درعمق خاک سوریه در منطقه «جرابلس» خبر دادند. شروع درگیری در نقطه صفر مرزی ترکیه و سوریه و وارد عمل شدن تانک های ترکیه مستقر در مرزها، اقدام جدید ارتش ترکیه در موضوع تحولات سوریه است؛ اقدامی که پرسش ها و ابهامات زیادی را نزد ناظران منطقه ای ایجاد کرده است.
 رسانه های ترکیه در خبری فوری از ورود تانکهای ارتش ترکیه به خاک سوریه و پیشروی درعمق خاک سوریه در منطقه «جرابلس» خبر دادند. شروع درگیری در نقطه صفر مرزی ترکیه و سوریه و وارد عمل شدن تانک های ترکیه مستقر در مرزها، اقدام جدید ارتش ترکیه در موضوع تحولات سوریه است؛ اقدامی که پرسش ها و ابهامات زیادی را نزد ناظران منطقه ای ایجاد کرده است.

بامداد امروز (چهارشنبه) توپخانه ارتش ترکیه مناطقی از شهر «جرابلس» در شمال سوریه را زیر آتش گرفت. به دنبال آن ساعت شش جنگنده های نیروی هوایی ترکیه مناطقی از شمال سوریه را بمباران کردند. درست پس از آن بود که نیروهای ویژه ارتش ترکیه موسوم به « کلاه سبز» ترکیه به سوریه ورود کردند.

شهر«جرابلس» به لحاظ ژئوپلتیک دارای اهمیت بالایی است. از یک سو قرار داشتن در نوار غربی رود فرات و اتصال به مناطق کردنشین و از سوی دیگر موقعیت حساس آن در کنار دریاچه اسد (بحیرة الأسد) در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه، این منطقه را به شاهراه نظامی ترکیه و سوریه مبدل کرده است.

حضور برخی نیروهای کُرد (تجزیه طلب) سوریه دراین منطقه که از دید آنکارا وابستگی آنها به «پ.ک.ک» امری محرز است، موجب شده است تصرف راه مواصلاتی کردنشین در شمال سوریه و جلوگیری از تجزیه این منطقه راهبردی از مناطق مرزی، برای ارتش ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار شود.

ارتش ترکیه از چند روز گذشته علاوه بر تقویت نیروهای ویژه خود در نقاط مرزی، با استفاده از تجهیزات نظامی معبرهای لازم را برای ورود تانک های این کشور به خاک سوریه آماده کرده بود.

بر اساس اعلام رسمی ارتش ترکیه، ورود تانک های ترکیه که با هماهنگی' نیروهای ائتلاف بین المللی جنگ علیه داعش' از بامداد امروز (چهارشنبه) در منطقه «جرابلس» آغاز شده است با هدف پاکسازی عناصر داعش از مرزهای خود، تامین امنیت مرزها و حفظ تمامیت ارضی سوریه صورت گرفته است.

ناظران منطقه ای اکنون این پرسش را مطرح کرده اند که ورود تانک های ترکیه به خاک سوریه که نقض آشکار قوانین مصرح بین المللی در زمینه مناطق مرزی است، با چه هدفی عملیاتی شده است؟ آیا نقش آفرینی مثبت ترکیه در تحولات سوریه که اردوغان از آن بارها سخن گفته است، با این اقدام نظامی در داخل خاک سوریه، محقق خواهد شد؟

مقامات ترکیه عنوان کرده اند که با استفاده از حق قانونی خود در دفاع از کشور و با استناد به توافقنامه های بین المللی، منشور سازمان ملل متحد وتصمیم عادلانه شورای امنیت سازمان و به منظورتضمین صلح وامنیت و تنبیه متجاوز و نیز لایحه مجلس ملی این کشور، عملیات برون مرزی خود علیه گروه تروریستی داعش را آغاز کرده است.

همه چیز ازاصابت خمپاره درشهر «کارکامیش» استان «غازی آنتب» از سوی گروه تروریستی داعش آغاز شد. درست پس از آن بود که ارتش ترکیه اعلام کرد این حمله به معنای تجاوز آشکار به حاکمیت سرزمینی است که قطعا با آن مقابله خواهد شد. بر اساس همین رویکرد بود که ارتش ترکیه با اعزام یک تیم نظامی به مناطق مرزی خود در نزدیکی شهر «جرابلس» در نزدیکی رود فرات و ساخت معابر زمینی و تغییر آرایش ارضی، زمینه ورود تانک های ارتش به خاک سوریه را فراهم کرد.

از لحاظ سیاسی و براساس تصمیم مجلس ترکیه، دولت اجازه انجام عملیات نظامی برون مرزی را دارد. این لایحه در چارچوب قوانین بین المللی جهت انجام اقدامات و تدابیر لازم و معقول در راستای نابودی و ممانعت از ورود اعضای گروه های تروریستی موجود در عراق و سوریه به ترکیه تنظیم شده است.همچنین دولت اجازه دارد برای اتخاذ تدابیر امنیتی جهت مقابله با خطرات ناشی از مهاجرت های گروهی و جز اینها، حدود و ثغور این گونه اقدامات نظامی را تعیین کرده و سازماندهی لازم را در این خصوص انجام دهد.

از لحاظ نظامی، اما، در حالی ترکیه ادعای مقابله با گروه تروریستی داعش در خاک سوریه را برای خود قانونی اعلام کرده که این کشور از حامیان اصلی گروه های تروریستی مستقر در خاک سوریه مانند داعش و النصره است و ورود نیروهای ارتش ترکیه به مناطق شمال سوریه و در منطقه ای به طول 90 کیلومتر از مرز 911 کیلومتری این کشور با سوریه که در اشغال گروه تروریستی داعش است و نیز تصرف مناطق مرزی این کشور به بهانه واکنش نظامی علیه داعش، امری معقول و منطقی به نظر نمی رسد.

درست است که آنکارا اعلام کرده است این اقدام نظامی با هدف ' حفظ تمامیت ارضی سوریه' و نیز ' مبارزه با گروه تروریستی داعش' انجام می شود و در این خصوص با تهران و مسکو هماهنگی انجام شده است، اما انتظار می رود این گونه اقدامات نظامی از سوی ترکیه با رویکردی عقلانی تر و منطبق با قوانین مصرح بین المللی صورت گیرد تا معادلات سیاسی منطقه دستخوش درگیری ها و حملات نظامی نشود.

بی تردید افزایش روحیه نظامی گری در منطقه و تشدید درگیری های مسلحانه و اقدامات سلبی، بهره برداری های منفی دشمنان ترکیه و کل منطقه را به دنبال خواهد داشت که این امر از نگاه جمهوری اسلامی ایران نامطلوب و غیرضرور تلقی می گردد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین