|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۱
کد خبر: ۱۱۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
همزمان با انتقاد روسیه از اجرا نشدن تعهدهای آمریکا برای همکاری علیه گروه های تروریستی ضد سوری، سرگئی لاوروف و جان کری وزیران خارجه دو کشور در یک مذاکره تلفنی اوضاع سوریه و مبارزه با گروه های تروریستی را در این کشور بررسی کردند.
 همزمان با انتقاد روسیه از اجرا نشدن تعهدهای آمریکا برای همکاری علیه گروه های تروریستی ضد سوری، سرگئی لاوروف و جان کری وزیران خارجه دو کشور در یک مذاکره تلفنی اوضاع سوریه و مبارزه با گروه های تروریستی را در این کشور بررسی کردند.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: در مذاکره تلفنی روز چهارشنبه که به خواسته آمریکا انجام شد، کری وزیر خارجه این کشور اوضاع پیرامون منطقه حلب و اقدام های انساندوستانه نیروهای روسی و سوری را با لاوروف همتای روسی خود بررسی کرد.

وزیر خارجه روسیه در این رایزنی تلفنی بار دیگر بر خواسته این کشور از آمریکا برای اجرای تعهد خارج کردن گروه های مسلح مورد حمایت واشنگتن از گروه های تروریستی ضد سوری بویژه جبهه النصره تاکید کرد.

دو طرف همچنین در این گفت وگوی تلفنی در باره اوضاع اوکراین و درگیری ها در شرق این کشور مذاکره کردند.

وزارت امور خارجه روسیه شامگاه سه شنبه با انتقاد از رویکردهای ضد سوری واشنگتن اعلام کرد: آمریکا در حالی به رویکردهای مبهم خود در باره سوریه ادامه می دهد که پیش از این روند حل و فصل مسائل مورد توافق قرار گرفته و در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و تصمیم های گروه حامیان بین المللی این کشور نیز آمده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود افزوده است: رویکردهای ابهام آمیز آمریکا در حالی جریان دارد که این کشور خود در تصویب روندها و اسناد حل بحران سوریه نقش قابل توجهی داشته است.

در این بیانیه همچنین از پیشرفت نکردن اجرای نقشه راه حل سیاسی بحران سوریه انتقاد شده و آمده است که شرایط کنونی نخست به دلیل مواضع غیر سازنده معارضان سوری متمایل به آمریکا بروز کرده است.

روسیه چندین بار از آمریکا خواسته با اجرای وعده خارج کردن اعضای گروه های مسلح مورد حمایت خود از مناطق تحت تسلط جبهه النصره و داعش، زمینه سرکوب نهایی این دو گروه تروریستی خارج از توافق آتش بس را فراهم کند، ولی واشنگتن تاکنون از اجرای آن خودداری کرده است.

روسیه همچنین خواستار کنترل ضد تروریستی مرز ترکیه با سوریه است تا گروه های تروریستی نتوانند نیروهای تازه نفس جذب و تسلیحات و تدارکات دریافت کنند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیشتر اعلام کرده است: اجرا نشدن وعده های آمریکا برای خارج کردن گروه های مسلح مورد حمایت واشنگتن از مناطق تحت سلطه تروریست ها در سوریه، سبب تقویت گروه تروریستی جبهه النصره شده است.

ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل نیز امروز با اشاره به کشته شدن غیرنظامیان سوری در بمباران های ائتلاف آمریکایی، گفت: متاسفانه چند عضو شورای امنیت با بی نزاکتی مسائل نادرستی را مطرح می کنند، اما درباره عملیات بدون توجیه از جمله ارتکاب کشتار مردم در سوریه سکوت می کنند.

چورکین در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: آنها هرگونه اطلاعات جعلی و نامنصفانه در مورد عملکرد نیروی هوافضای روسیه در سوریه را به شورای امنیت می آورند و به صراحت می گویم در باره اقدام های غیرقابل توجیه خود سکوت می کنند.

چورکین در این زمینه به چندین حمله هوایی ائتلاف آمریکایی در شهر منبج سوریه و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از غیرنظامیان اشاره و اظهار کرد: در یکی از حمله های هوایی ائتلاف آمریکا که 19 جولای (29 تیرماه) رخ داد بیش از 200 نفر در منبج مجروح شدند.

وی همچنین از موارد دیگر حمله هوایی ائتلاف آمریکایی به بمباران اخیر منطقه مسکونی القندوره نزدیک منبج استان حلب در شمال سوریه اشاره کرد که با وجود 28کشته از بین غیرنظامیان، بررسی آن را مسکوت گذاشته اند.

امروز نیز نماینده روسیه در امور دموکراسی و حقوق بشر اعلام کرد: با سیاست های کوته بینانانه و بسیار نسنجیده برخی کشورهای غربی و در وهله نخست آمریکا، امروز خاورمیانه شاهد مناقشه های خونین است.

به گزارش ایرنا، کنستانتین دولگوف در مصاحبه مطبوعاتی در مسکو اظهار کرد: مناقشه های خاورمیانه که با سیاست های غربی و رهبری آمریکا ایجاد شده و ادامه دارد، نه فقط مسلمانان بلکه مسیحیان را نیز قربانی خود کرده است.

وی همچنین گفت: سیاست های صدور ارزش های دمکراتیک نه چندان ایده آل غرب و آمریکا سبب ایجاد روند کنونی غیرقابل کنترل اوضاع در خاورمیانه و شکل گیری کانون های تنش در سوریه، لیبی، عراق و یمن شده است.

گروه کشورهای غربی-عربی ضد سوری به پیشگامی آمریکا پنج سال پیش با جذب تندروترین تروریست های تکفیری و سازماندهی گروه های مختلف تروریستی برای جنگ در سوریه، این کشور و عراق را گرفتار نبردهای داخلی کردند که تاکنون ده ها هزار کشته، میلیون ها آواره و ویرانی های گسترده برجای گذاشته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین