|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۱۶۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران گفت: 40 تا 50 درصد مردم مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند؛ چاقی در همه گروه های سنی از کودک تا بزرگسال دیده می شود.
 دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران گفت: 40 تا 50 درصد مردم مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند؛ چاقی در همه گروه های سنی از کودک تا بزرگسال دیده می شود.

ابوالقاسم جزایری روز چهارشنبه در نشست خبری دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران افزود: چاقی هم خودش، 50 درصد ایرانی ها چاق هستندبیماری شمرده می شود و هم عامل خطری برای بروز بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی و عروقی ، فشارخون و دیابت است.

**ناامنی غذایی در هفت استان کشور
دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران گفت: بررسی ها -که مربوط به چهار سال پیش بوده و فکر نمی کنم آمار آن تغییری کرده باشد- نشان می دهد که ناامنی غذایی در هفت استان کشور از جمله استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمان شدیدتر است.

جزایری افزود: جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت برای برطرف کردن این ناامنی غذایی ، برنامه هایی دارند و این مساله در دست بررسی و پیگیری است.

وی یادآور شد: در برنامه استراتژیک هدف گذاری شده که سوء تغذیه طی 10 سال، 20 درصد کاهش یابد.

به گفته وی، سند ملی تغذیه ، پنج سال است که تدوین شده و مسائلی مانند امنیت غذایی در آن مدنظر قرار گرفته شده است.

**ارتباط تغذیه کودکی با بیماری های دوران بزرگسالی
دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران گفت: اگر تغذیه مادر در دوران جنینی کودک خوب باشد، احتمال خطر مبتلا شدن به بیماری مانند دیابت کودک در بزرگسالی کاهش می یابد. براساس تحقیقات تغذیه دوران جنینی به سال های آخر زندگی آن فرد وصل می شود.

به گزارش ایرنا،جزایری افزود: بنابراین باید به سیاست گذاری ها در حوزه غذا توجه شده تا امنیت غذایی مردم تامین شود؛ امنیت غذایی به معنای دسترسی به غذای کافی و سالم است.

بطورمثال تحقیقات نشان می دهد که ارزش غذایی ماهی بسیار بالا است اما از سوی دیگر ماهی گران است و زود خراب می شود بنابراین با کمک از صنایع غذایی باید این ماده غذایی به صورت کنسرو در اختیار مردم قرار گیرد.

وی یادآور شد: مساله امنیت غذایی در دو برنامه اخیر کشور از جمله برنامه پنج ساله توسعه مورد تاکید قرار گرفته است.

**پیغام نمکی به مردم نرسید
دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران گفت:یکی دیگر از مشکلات تغذیه ای مردم مصرف زیاد نمک است که منجر به بیماری هایی مانند فشارخون و بیماری های قلبی و عروقی می شود.

جزایزی افزود: متاسفانه پیغام خطرناک بودن مصرف زیاد نمک به طور مناسبی به مردم رسانده نشده است و رسانه ها باید در این زمینه بیش از پیش فرهنگسازی کنند.

**نگاهی به وضعیت سوء تغذیه در کشور
دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران در خصوص سوء تغذیه در کشور گفت: کمبود ویتامین دی D به مقدار زیادی در کشور وجود دارد.

جزایری افزود: همچنین کمبود ید در کشور به علت غنی سازی نمک ها باید، حذف شود و کمبود ویتامین ای A شدید نیست اما مردم کمبود کلسیم، ویتامین D و آهن دارند.

دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران 14 تا 17 شهریور ماه جاری در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین