|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۱۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
در این دیدار، مجید انتظامی (آهنگساز و موسیقیدان)، فرزند عزت‌الله انتظامی، نیز حضور داشت و صحبت به یکی از آثار ماندگار موسیقی فیلم رسید.
سیدحسن خمینی چند روز قبل از عزت‌الله انتظامی عیادت کرد که مشروح این دیدار و گفت‌وگو روز گذشته در ایسنا منتشر شد، اما آنچه در این دیدار اهمیت دارد، حضور فرزند یادگار امام و ملاقات ایشان با یکی از پیشکسوتان عرصه سینمای ایران است. سیدحسن خمینی روزگذشته نیز درصفحه اینستاگرام خود پیامی درباره تلاش ورزشکاران‌مان در المپیک منتشر کرده بود، مبنی بر این‌که: «اگرچه برخی حق‌خوری‌ها را شاهد بودیم، باید بپذیریم که جایگاه ورزش ما باید در رتبه‌های بالاتری قرار گیرد.» او همچنین با انتقادی تلویحی از برخی رشته‌ها نیز یادآور شده بود: «از برخی از رشته‌ها انتظار بیشتری داشتیم که متأسفانه برآورده نشد. البته دراین میان باید به پیشرفت والیبال، ورزش بانوان و همچنین شمشیربازی و برخی بخش‌های دوومیدانی و کشتی آزاد اشاره کنیم.» اما آنچه بیش ازپیش در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها بازتاب داشت، دیدار با عزت‌الله انتظامی به‌عنوان یکی از چهره‌های ماندگار تئأتر، سینما و تلویزیون ایران بود. عزت‌الله انتظامی در این گفت‌وگو از سابقه ورود خود به تئأتر گفت و این‌که از ١٣سالگی وارد این عرصه شده است: «چون من هم تئاتر کار کرده بودم و هم سینما، یه مقدار بهره‌برداری بهتری برای انتخاب فیلم و انتخاب تئاتر داشتم. آن زمان‌ها تئاترهای زیادی کار کردم و تقریبا هر چهارشنبه در تلویزیون هم برنامه داشتیم. (البته) باید برگردیم به عقب... یعنی هنوز تلویزیون در آبادان بود و به تهران نیامده بود و بعد به تهران آمد و شامل همه جا شد. چندین گروه بودند که کار می‌کردند. چند کارگردان بودند.» انتظامی در ادامه در پاسخ به پرسش‌های سیدحسن خمینی، آثار ماندگار خود را بیشتر درعرصه سینما طبقه‌بندی کرد و گفت: «به ۲۲ فیلمم اعتقاد دارم چون ماندگار است. فیلم‌های خوبی که بهترین امکانات را داشته، هم کارگردان خوب و هم بازیگران خوب.» اما وقتی سیدحسن خمینی از اوضاع سینمای ایران پرسید، این بازیگر برجسته پیشکسوت، شرایط را مناسب ندانست و در توضیح دلایل خود عنوان کرد: «مردم هم از سینما و هم تئأتر انتظار دارند آن عیوب و مشکلاتی که در زندگی هست را، منعکس کنند. اصلا کار سینما و نمایش این است که ما مشکلات را مطرح کنیم. البته دستگاه‌ها هم زیاد توجه نمی‌کند و بعضی‌ها را اجازه (نمایش) نمی‌دهد. به ‌هرحال با نمایش می‌توانند مردم را با راه درست آشنا کند. ما هم جزو پیشگامان هستیم. ما تلاش کردیم تماشاچی بنشیند و ببیند و لذت ببرد.»

در این دیدار، مجید انتظامی (آهنگساز و موسیقیدان)، فرزند عزت‌الله انتظامی، نیز حضور داشت و صحبت به یکی از آثار ماندگار موسیقی فیلم رسید. عزت‌الله انتظامی درباره این اثر گفت: «از آهنگ‌هایی که ساخته گاهی برایم می‌گذارد. من یک‌بار در ماشین نشستم، مجید یک کاست گذاشت گفت بابا اینو گوش کن. بعد من زارزار گریه کردم. گفتم این آهنگ چیه؟ گفت: برای فیلم «از کرخه تا راین» است. گفتم فیلمش کو؟ گفت: این فعلا آهنگشه، فیلمشم بعدا میاد. این آهنگ «از کرخه تا راین» بسیار تأثیرگذار بود. بعدا دیدم تمام آسانسورها هم این آهنگ کرخه تا راین گذاشتند!» سیدحسن خمینی با شنیدن این نکته اشاره‌ای به فقدان قانون کپی‌رایت کرد و افزود: «در ایران نبود این قانون کپی‌رایت، واقعا مصیبتی هست و اصلا فرهنگش هم هنوز وجود ندارد. حالا خارجی‌اش یک‌جور و داخلی هم جور دیگر. عدم رعایت قانون کپی‌رایت، کار غلطی هست. اگر این قانون باشد، افراد زیاد دارای ذوق هنری هستند که زندگی‌شان می‌چرخد و درآمدشان بالا می‌رود و باعث می‌شود گرایش به امور هنری زیاد شود. مثلا همین قالی که زیر پای شماست، معلوم نیست اولین کسی که این را طراحی کرده، کی بوده و بعد از روی این، هزاران قالی درست شده، بدون این‌که یک نفر مثلا به کسی که این طراحی را انجام داده، فکر کند. طرح‌های جدید هم همین‌طور...» عزت‌الله انتظامی در ادامه گفت‌وگو با سیدحسن خمینی، یادی نیز از خاطرات گذشته کرد و گفت: «وقتی فیلم «گاو» آمد، پدرم عکس منو دیده بود روی سر در سینماها، گفت: پسرجان این چیه بازی کردی تو؟ گاو؟! بعد این فیلم را آوردند سینمای «شهر فرنگ» و من یه وقت برای پدر و مادرم گرفتم که بیایند تماشا کنند. آمدم به پدر و مادرم گفتم بریم تماشا کنیم ببینید چیه؟ مادرم گفت: همین یه کارم مونده بود. هرچی گفتم دیدم فایده نداره. مادرم گفت: نه مادر ما نمی‌ریم... گفتند همین یه کارم مونده! کجا بریم سینما؟! اصلا سینما را دوست نداشتند. تلویزیون آمده بود هم نگاه نمی‌کردند. به زور وادار می‌کردیم که ببینند.» عزت‌الله انتظامی درپایان این دیدار همچنین به مشکلات و گرفتاری‌های برخی بازیگران و مفاخر هنری کشور که اکنون پیشکسوت و بعضا از کارافتاده هستند نیز، اشاره کرد و تقاضا داشت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های مرتبط، از آنها که سرمایه‌های هنری کشور هستند، حمایت کند.

منبع: شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین