|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۱۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
این همایش را انجمن فرهنگی ایرانیان استرلیای جنوبی به مناسبت حضور دکتر کاووس حسن لی، استاد دانشگاه شیراز در استرالیا برگزار کرده بود.
مراسمی با عنوان «شب خیام» در شهر آدلاید استرالیا با حضور دکتر کاووس حسن لی استاد دانشگاه شیراز برگزار شد.

 این همایش را انجمن فرهنگی ایرانیان استرلیای جنوبی به مناسبت حضور دکتر کاووس حسن لی، استاد دانشگاه شیراز در استرالیا برگزار کرده بود.

دکتر حسن لی در این نشست با اشاره به پایگاه علمی و جایگاه شاعری خیام، گفت: این همه رباعی سرگردان و منسوب به خیام هرگز نمی تواند از حکیم عمر خیام نیشابوری باشد. مردم ما در طول تاریخ مطابق با سلیقه خود خیامی را برساخته اند و بسیاری از پرسش ها، تردیدها و اعتراضات هستی شناسانه خود را در قالب رباعی سروده و به حساب جاری خیام واریز کرده اند.

وی با توضیح درباره اوضاع اجتماعی و فرهنگی و جدل‌های فراوان میان فرقه های گوناگون فکری در سده های چهارم تا ششم هجری، عوامل پدیدآمدن شخصیتی چون خیام را برشمرد و بر سه عامل مهم تاکید کرد و گفت: تاثیر خردگرایی کسانی مانند فارابی، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و ابن سینا، اهمیت فراوان شهر نیشابور و ورزش فکری خیام در دانش های ریاضی، هندسه، نجوم و فلسفه ازجله این سه عامل مهم است.

حسن لی در این سخنرانی، ویژگی­های برجسته­ اندیشه­ خیامی را در چهار شاخه بررسی کرد و گفت: پرسش‌های بنیادی در پیوند با هستی، به ویژه روشن نبودن آغاز و انجام آن، تردیدهای جسارت ‌آمیز و جنجال برانگیز در باورهای عمومی از دین و بی‌اعتبار دانستن قطعیت‌های اندیشگانی؛ نگاه‌های تلخ، تحقیرآمیز و پوچ‌انگارانه به جهان موجود، سفارش‌های پی‌درپی به اغتنام ‌فرصت و زیستن شادمانه در این فرصت زودگذر ازجمه این چهار شاخه مهم است.

این استاد دانشگاه شیراز رباعیات اصیل خیام را قطعه های زیبای هنری دانست که معانی بلند و مفاهیم عمیق را در صور فریبا و دلربا بازمی کنند «جمع صورت با چنین معنای ژرف/ نیست ممکن جز ز سلطانی شگرف».

حسنلی همچنین تاکید کرد: اندیشه ورز خردمندی چون خیام را هرگز نمی توان در حد یک شخصی فرو کاست که بی توجه به رسالت های انسانی و دردهای عمیق بشری باشد و مخاطبان خود را به بی مبالاتی، گوشه نشینی، باده گساری و عیش و نوش بی خبرانه فرابخواند. دعوت خیام به اغتنام فرصت، زیستن در اکنون، شادمانگی و سرمستی، در واقع شیوه ای برای کاستن از بار اندوه عمیق و مصیبت های جاری بشری ست.

این نشست چهارساعته آخرین نشست رسمی، از سلسله نشست هایی بود که در کشور استرالیا که در سفر اخیر کاووس حسن لی برای ایشان برنامه ریزی شده بود.

بخشی از این نشست نیز به پرسش و پاسخ و اجرای موسیقی سنتی اختصاص داشت.

 
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین