کد خبر: ۱۱۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
'مسعود بارزانی' رهبر حزب دمکرات کردستان عراق امروز /سه شنبه/ عازم کشور ترکیه شد و قرار است علاوه بر دیدار با مقامات بلندپایه ترکیه با 'جوبایدن' معاون رییس جمهور آمریکا که در حال حاضر درترکیه به سر می برد نیز دیدار و گفت وگو کند و پس از دیدار از چند کشور اروپایی، از تهران دیدن کند.
'مسعود بارزانی' رهبر حزب دمکرات کردستان عراق امروز سه شنبه عازم کشور ترکیه شد و قرار است علاوه بر دیدار با مقامات بلندپایه ترکیه با 'جوبایدن' معاون رییس جمهور آمریکا که در حال حاضر درترکیه به سر می برد نیز دیدار و گفت وگو کند و پس از دیدار از چند کشور اروپایی، از تهران دیدن کند.

در بیانیه رسمی دفتر مسعود بارزانی فقط به دیدار با مقامات بلند پایه ترکیه از جمله رییس جمهور و نخست وزیر و دیگر مسئولان ارشد ترک اشاره شده، اما به دیدار با جو بایدن آمریکایی اشاره ای نشده است.
رسانه های نزدیک به حزب دمکرات مانند 'روداو' و 'شفق نیوز'، از این دیدار غیر رسمی پرده برداشته اند.

براساس بیانیه دفتر بارزانی، مسعود در این سفر رسمی که به دعوت رییس جمهور ترکیه انجام شده، قرار است پیرامون روابط سیاسی و اقتصادی و آخرین تحولات منطقه ای با مقامات ترکیه بحث و تبادل نظر کند.

حزب دمکرات کردستان عراق از همپیمانان 'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری ترکیه به شمار می رود که در جریان کودتای ناکام نظامی اخیر در کنار دولت ترکیه ایستاد و حتی با دستگاه های امنیتی ترکیه در دستگیری چند نفر از مظنونان به دست داشتن در کودتا، در فرودگاه اربیل در شمال عراق همکاری کرد و دستگاه های امنیتی ترکیه بعد از دستگیری افراد مظنون آنها را به ترکیه انتقال دادند.

در حالی که از محور گفت وگوها با مقامات ترکیه پرده برداشته شده، اما موضوع گفت وگوهای وی با جو بایدن آمریکایی یکی از مسائل ابهام انگیز این سفر است که برخی رسانه ها پیش بینی کرده اند که با جنگ مهم موصل و پیامدهای آن مرتبط باشد.

آمریکا در پی تکرار اظهارات آتشین کردهای طیف بارزانی مبنی بر عدم تبعیت از اوامر دولت مرکزی عراق در جنگ موصل، به رهبر حزب دمکرات کردستان عراق نسبت به اینگونه اظهارات هشدار داد و همین امر باعث شد که از شدت اظهارات تند آنها و مواضع قبلی مبنی بر اینکه از اراضی ای که در عملیات آینده تصرف می کنند، خارج نخواهند شد، کاسته شود.

از طرفی گزارش ها حاکیست که قرار است که بارزانی بعد از ترکیه عازم چند کشور اروپایی شود و گفت و گوهای خود را با مقامات اروپایی ادامه دهد و در نهایت حسب اعلام شفق نیوز، مسعود بارزانی سفر خود را به جمهوری اسلامی ایران به عنوان آخرین ایستگاه سفرش، خاتمه می دهد.

'عبدالله صالح' مدیرکل دفتر روابط حکومت اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران دیروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اربیل تاکید کرد که سفر مسعود بارزانی ریاست اقلیم کردستان عراق به تهران ظرف 10 الی 15 روز آینده انجام خواهد شد.

به گفته صالح، نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق، در سخنانی در جمع اعضای کمیته امنیتی اقلیم اخیرا تاکید کرده است که اقلیم کردستان عراق اجازه نخواهد داد هیچ گروه یا حزبی یا فردی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران اقدام کند و با هرنوع اقدامات تخریبی برخورد سخت خواهد کرد.

گفته می شود، گسترش مناسبات دو جانبه ، امنیت مرزهای شمالی عراق با اقلیم کردستان عراق و بررسی آخرین تحولات منطقه ای و ضرورت تقویت وحدت داخلی عراق از مهمترین مسائل پیش بینی شده در سفر بارزانی به جمهوری اسلامی ایران است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین