کد خبر: ۱۱۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
خانم پیوندی که وکیلی 27 ساله است، وقتی با سؤالم درباره نوبتی ازدواج کردن در خانواده مواجه می شود، با لبخند می گوید: «الان به دلیل تغییرات زیادی که در جامعه ایجاد شده، این مسائل از مد افتاده است .
گاهی در امر ازدواج پیش می آید خانواده پسری قصد خواستگاری از دختری را دارد ولی با مشکل خاصی روبه رو می شود؛ مشکل این است که دختر مورد نظر، دارای خواهر بزرگ تری است که هنوز مجرد است و خانواده این دخترخانم نیز به دلیل نگرانی از آینده دختربزرگشان، با ازدواج دختر کوچکشان موافقت نمی کنند. خانواده مقابل که با چنین شرایطی مواجه است، نمی داند باید دقیقا چه کار کند و اصولی ترین واکنش چیست؟

 روزنامه خراسان در ادامه نوشت: برای این که نظر مردم را درباره ترتیب ازدواج دختران مجرد یا همان ازدواج نوبتی در خانواده ها بدانیم، راهی کوچه و خیابان می‌شویم. موضوع گزارش به گونه ای است که تقریبا همه افرادی که نظرشان را جویا می شویم، تمایل دارند صحبت کنند و حرفی برای گفتن دارند. در ادامه نظر چند تن از شهروندانی را که در این باره صحبت های جالب تری داشتند، خواهید خواند.

نوبتی ازدواج کردن از مد افتاده است

خانم پیوندی که وکیلی 27 ساله است، وقتی با سؤالم درباره نوبتی ازدواج کردن در خانواده مواجه می شود، با لبخند می گوید: «الان به دلیل تغییرات زیادی که در جامعه ایجاد شده، این مسائل از مد افتاده است و مثلا در خانواده خودم اصلا مطرح نیست. هر چند این موضوع را نمی توان نادیده گرفت که معمولا فرزند بزرگ تر از ازدواج کوچک ترها ضربه روحی می خورد و آسیب می بیند. اطرافیان هم اگر مخالفتی می کنند، به دلیل نگرانی از آسیب دیدن فرزند بزرگ تر است و در واقع دلسوزی می کنند.»

شاید دختر بزرگ تر خواستگار خوب نداشته باشد

به سراغ دو دختر جوان می روم که روی یکی از نیمکت های پارک زیر آفتاب نشسته اند و مشغول گپ زدن هستند. وقتی نظرشان را درباره ترتیب در ازدواج می پرسم، هر دو می خندند و معتقدند، فرقی ندارد و هر فردی که شرایط و موقعیت بهتری برای ازدواج داشت، می تواند ازدواج کند. هما که 24 ساله است و مدرک کارشناسی کامپیوتر دارد، می گوید: «شاید هیچ گاه برای فرزند بزرگتر، موقعیت ازدواج فراهم نشود پس بهتر است فرزندان کوچک تر ازدواج کنند. الان طرز فکرها عوض شده است و فکر نمی کنم که فرزندان بزرگ تر ناراحت شوند.

ما در فامیل، مواردی داریم که فرزند کوچک تر ازدواج کرده است و فرزند بزرگ تر نخواسته ازدواج کند. اطرافیان هم به او فشار نیاوردند.» زهره هم که کارشناسی آموزش زبان دارد، می گوید: «گاهی موقعیت ازدواج برای فرزند بزرگ تر پیش نمی آید یا نمی خواهد ازدواج کند، در این صورت فکر نمی کنم صدمه ای ببیند.»

سه دختر دارم و کوچک ترها زودتر ازدواج کردند

آقای دریایی که 55 ساله و بازنشسته نیروی انتظامی است، بلافاصله در جواب به سوال ما می گوید: «اصلا فرقی نمی کند. من خودم، 3 دختر دارم که کوچک ترها زودتر ازدواج کردند. دختر بزرگ ترم خودش رضایت داد که خواهر کوچک ترش زودتر ازدواج کند چون خواستگار بهتری داشت.»

وی درباره قضاوت اطرافیان می گوید: «بعضی از قدیمی ها کمی دخالت می کردند.

آنها می گفتند که دختر بزرگ تر، ضربه روحی می خورد و افسرده می شود اما وقتی برای دختر کوچک تر، موقعیت خوبی پیش می آید، بهتر است ازدواج کند و دختر بزرگ من هم خودش موافقت کرد.»
وی که به نظر می رسد از تجربه ازدواج فرزندانش راضی است، در آخر می گوید: «با شرایط امروز زیاد نباید برای ازدواج سختگیری کرد و ترتیب ازدواج فرزندان هم مهم نیست. هر کدام که موقعیت بهتری داشت، باید ازدواج کند.»

هر کدام توانستند زودتر ازدواج کنند

آقا رضا 61 ساله که سرش با گوشی اش گرم است، در پاسخ به سوالات ما می گوید: «به نوبت ازدواج کردن یک سنت قدیمی بوده که الان این مسائل به اعتقاد من، منتفی شده است. الان ممکن است دختر کوچک تر زودتر ازدواج کند به این دلیل که دختر بزرگ تر نخواهد ازدواج کند. از نظر من این قضیه مشکل ندارد و هر کدام توانستند، زودتر ازدواج کنند.» وی درباره احتمال صدمه دیدن فرزند بزرگ تر می گوید: «بستگی به طرز فکر افراد دارد. اگر درست فکرکنند، مشکلی ندارند ولی باز هم امری نسبی است.

ممکن است عده ای ناراحت شوند. ولی از آنجا که فرزندان، خوشبختی هم را می خواهند، معمولا از زودتر ازدواج کردن کوچک ترها راضی اند. ما در خانواده به دلیل این که اختلاف سنی زیاد بوده، همه به ترتیب ازدواج کرده اند و این قضیه پیش نیامده است ولی افرادی را می شناسم که مثلا دختر کوچک ترشان، زودتر ازدواج کرده است و مشکلی هم ندارند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین