کد خبر: ۱۱۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
هم‌اكنون ايران از بين پنج فرآورده اصلي نفت، صادركننده چهار فرآورده نفتي شامل گازوييل، نفت سفيد، نفت كوره و گاز مايع بوده و در شرايط فعلي صرفا بخشي از بنزين مورد نياز كشور از محل واردات تامين و توزيع مي‌شود.
همزمان با آغاز شمارش معكوس بهره‌برداري از پالايشگاه ستاره خليج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترين پالايشگاه در حال ساخت ميعانات گازي خاورميانه، ايران به زودي از واردات بنزين خودكفا خواهد شد. به گزارش روابط‌عمومي شركت ملي پالايش و پخش، افزايش ظرفيت پالايش نفت همزمان با ارتقاي كيفي توليد فرآورده‌هاي نفتي مطابق با استانداردهاي يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا به ويژه در توليد بنزين و گازوييل، كاهش سهم توليد نفت كوره در سبد پالايشي و خودكفايي از واردات فرآورده‌هاي نفتي سه سياست كليدي صنعت پالايش نفت ايران در دوران پسا برجام است.

در شرايط فعلي ظرفيت پالايش نفت ايران به حدود يك ميليون و 850هزار بشكه در روز رسيده كه مطابق با برنامه‌هاي تدوين شده با بهره‌برداري از طرح‌هاي جديد پالايشگاهي همچون مجتمع پالايشي سيراف، پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، پالايشگاه آناهيتا، بهمن گنو (جاسك) و پارس شيراز اين ظرفيت به 3ميليون و 200هزار بشكه در روز افزايش مي‌يابد.

يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي طرح‌هاي پالايشگاهي استفاده از خوراك ميعانات گازي بوده به‌طوري‌كه با بهره‌برداري از طرح‌هاي پالايشگاهي سيراف، پارس شيراز و ستاره خليج‌فارس در مجموع روزانه 860 هزار بشكه تقاضا براي مصرف ميعانات گازي در سطح پالايشگاه‌هاي كشور افزايش مي‌يابد. از اين رو با بهره‌برداري از فازهاي جديد پارس‌جنوبي و تامين خوراك پالايشگاه‌هاي جديد و نوظهور ايران با توقف صادرات ميعانات گازي و خام‌فروشي اين محصول هيدروكربوري، اقدام به افزايش ظرفيت توليد و حتي صادراتي انواع فرآورده‌هاي نفتي خواهد كرد.

هم‌اكنون ايران از بين پنج فرآورده اصلي نفت، صادركننده چهار فرآورده نفتي شامل گازوييل، نفت سفيد، نفت كوره و گاز مايع بوده و در شرايط فعلي صرفا بخشي از بنزين مورد نياز كشور از محل واردات تامين و توزيع مي‌شود. بر اين اساس به دنبال رهنمودهاي مقام معظم رهبري مبني بر خودكفايي جمهوري اسلامي ايران از واردات فرآورده‌هاي نفتي، شمارش معكوس براي بهره‌برداري از فاز اول پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج‌فارس آغاز شده است. پالايشگاه 360هزار بشكه‌يي ستاره خليج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترين پالايشگاه در دست ساخت ميعانات گازي منطقه خليج‌فارس و حتي خاورميانه، از ظرفيت توليد روزانه 36ميليون ليتر بنزين و 14ميليون ليتر گازوييل با استاندارد يورو چهار اتحاديه اروپا برخوردار بوده و در كنار اين دو فرآورده استراتژيك نفتي محصولات ديگري همچون 2هزار تن در روز گاز مايع، 3ميليون ليتر سوخت هواپيما و 130 تن گوگرد توليد و عرضه خواهد شد.

منبع: تعادل
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین