|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۱۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق صبح امروز یکشنبه با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون همکاری‌های فی مابین و راهکارهای مبارزه با تروریسم با وی گفت‌وگو کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی حضور و مشارکت فعال اهل سنت معتدل در ساختار سیاسی و مدیریتی عراق را یک الزام غیر قابل اجتناب عنوان کرد.

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق صبح امروز یکشنبه با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون همکاری‌های فی مابین و راهکارهای مبارزه با تروریسم با وی گفت‌وگو کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این دیدار با اشاره به ضرورت ثبات سیاسی در عراق و لزوم ایفای نقش فعال از سوی رهبران گروه‌های مختلف عراقی بویژه رئیس پارلمان این کشور در این روند، اظهار داشت: با مجاهدت ارتش، نیروهای مردمی وحمایت همه جانبه گروههای مذهبی، سیاسی و قومی، مسیر دفع کامل تروریسم به عنوان مهمترین اولویت امنیتی عراق در حال پیشرفت و تکمیل است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود، ابراز امیدواری کرد: عملیات آزادسازی موصل با حضور تمامی گروه‌های عراقی به ویژه نیروهای بومی در استان نینوا و در سایه وحدت و مد نظر قرار دادن منافع ملی با موفقیت آغاز شود.

شمخانی با اشاره به موفقیت حکومت مردم سالار عراق در اثبات کارآمدی و لیاقت در موضوع مهار و دفع بحران داعش افزود: آزادسازی موصل سرآغازی بر ثبات، آرامش و وحدت ملی و جغرافیایی در عراق خواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری گفت: این دستاوردها بعدی از کارآمدی است که بسیاری از کشورهای مرتجع منطقه از آن بی بهره‌اند و اگر چنین بحرانی را تجربه می‌کردند قطعاً با مشکلات و پیامدهای بسیار گسترده و عمیق تری روبرو می‌شدند.

وی افزود: عراق یکپارچه یک ظرف جغرافیایی است که در آن طوائف و اقوام مختلف حضور دارند و غلبه بر بحران داعش موجب افزایش همبستگی ملی و تقویت اتحاد ملی اعم از شیعه، سنی و کرد خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: واقعیتهای میدانی نشان می‌دهد که داعش برخلاف شعار و خاستگاه اجتماعی ادعایی خود، بیشترین ضربه اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی را به اهل سنت عراق وارد کرده است.

دریابان شمخانی یادآور شد: وضعیت نبرد با داعش در طول دو سال اخیر نشان می‌دهد در هر مقطعی که ارتش و نیروهای مردمی عراق میدان دار بوده‌اند میزان آسیب‌ها و تخریب‌ها در آزادسازی مناطق بسیار کمتر از مواقعی بوده که نیروهای ائتلاف ادعایی وارد عمل شده و موجب ویرانی شهرها و روستاها شده‌اند.

شمخانی حضور و مشارکت فعال اهل سنت معتدل در ساختار سیاسی و مدیریتی عراق را یک الزام غیر قابل اجتناب عنوان کرد و افزود: التزام به دموکراسی و بهره مندی هر یک از گروه‌ها بر اساس استحقاق دموکراتیک مسیر دستیابی به وحدت و ثبات خواهد بود.

سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت عراق در مبارزه علیه تروریسم، ایران را کشوری بسیار مهم و تأثیر گذار در منطقه خواند و اظهار داشت: مهمترین و فوری‌ترین خطری که همه منطقه را تهدید می‌کند، تروریسم است و ما باید با همدلی و اتحاد و با شکست دادن تروریست‌ها آرامش را به عراق و منطقه بازگردانیم.

رئیس مجلس عراق با ارائه گزارشی از آخرین تحولات امنیتی و دفاعی و ضرورتهای تداوم همکاریهای مشترک در روند مبارزه با تروریسم تصریح کرد: رهبران و نهادهای دولتی در عراق رابطه قوی‌تر، مستمر و روبه جلو با جمهوری اسلامی ایران و توسعه همکاری در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و پارلمانی را در صدر اولویتهای سیاست خارجی کشور می‌دانند.


منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین