|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۰
کد خبر: ۱۱۵۸۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
وزیر دفاع تاکید کرد موضع ما این است که این جریانات تروریستی به سادگی می‌توانند تابلوی خود را عوض کنند، ما جبهه النصره ،داعش، جیش الحر و جیش الشام را تروریست و مبارزه با آنها را ضروری می‌دانیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به روند تحویل سامانه اس 300 روسی به ایران اظهار کرد:‌ بخش عمده‌ی این سامانه به داخل منتقل شده و بخش دیگر نیز در حال بارگیری و انتقال است و تا یک ماه آتی این سامانه به طور کامل وارد کشور می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن سالروز صنعت دفاعی برگزار شد ، در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر زمان تکمیل انتقال سامانه اس 300  و منطقه استقرار این سامانه اظهار کرد: بخش عمده اس 300 به ایران وارد شده و بخش دیگر در حال بارگیری و انتقال است و ظرف یک ماه آتی این سامانه به طور کامل به داخل کشور وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پرسنل نظامی کشور آموزش‌های لازم جهت نگهداری و به کارگیری از این سامانه را دیده‌اند، گفت: درباره محل استقرار این سامانه متناسب با تهدیداتی که علیه نقاط حساس کشور مطرح می‌شود تصمیم‌گیری خواهد شد.

دهقان همچنین در رابطه با پرونده شکایت ایران از روسیه درباره عدم تحویل سامانه اس 300 خاطر نشان کرد: به طور طبیعی و در چارچوب کلی مورد توافق دو کشور ایران و روسیه نظر طرفین بر این شد زمانی که روس ها قرار داد را به طور کامل اجرا کردند، ایران نیز به طور کامل شکایت خود را پس بگیرد. ما نیز با تحویل این سامانه توسط روس‌ها، شکایت خود را پس گرفته‌ایم اما در عین حال این حق را برای خود قائل هستیم که چنان چه در ادامه قرارداد مشکلی پیش آید شکایت خود را  پیگیری کنیم.

وزیر دفاع در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره استقرار سامانه اس 400 توسط روسیه درغرب کشور ، با تاکید براینکه انتقال سامانه اس 400 به داخل کشور صحت ندارد اظهار کرد: زمانی که ما به دنبال پیگری قرارداد اس 300 بودیم، روس‌ها پیشنهاد تحویل سامانه اس 400 همچون یک سیستم دیگر پدافندی به ایران را مطرح کردند و بر پیشنهاد خود اصرار داشتند اما ما  بر لزوم دریافت اس 300 تاکید کردیم و حاضر نشدیم بحث دیگری را در برابر پیشنهاد طرف روس قبول کنیم. ما هیچگاه بحث اس 400 را مطرح نکردیم و بنایی برای پیگری آن نداریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سطح همکاری ایران و روسیه با تاکید براینکه همکاری ایران و روسیه در دوره جدید، همکاری در سطح راهبردی است، اظهار کرد: طی دو و نیم سال گذشته من حداقل 5 ملاقات با وزیر دفاع روسیه داشته‌ام و در این ملاقات ها علاوه بر امضای سند همکاری دفاعی بحث‌های جدی نیز درباره سوریه داشته‌ایم. امروز همکاری ما با روس‌ها جهت مبارزه با  بی‌ثباتی و ناامنیتی در منطقه و دسترسی به صلح و امنیت در سطح منطقه وریشه‌کن کردن ترور و ترویسم در منطقه‌، یک همکاری راهبردی است به طور طبیعی نیز همکاری های خودرا به طور جدی و تا زمان دستیابی به اهداف مورد نظر انجام می‌دهیم.

دهقان با اشاره به حضور هواپیماهای جنگنده روسی در همدان و استفاده روس‌ها از امکانات پایگاه هوایی همدان گفت: آنچه که امروز در پذیرش هواپیماهای روسی در همدان انجام می‌شود در راستای همکاری های متقابل ایران و روسیه جهت مورد هدف قرار دادن تجهیزات و تجمعات در جریان های تروریستی است و این موضوع نیز بنا بر درخواست سوریه انجام می‌شود.

وزیر دفاع همچنین با بیان اینکه اوج همکاری های دفاعی ایران و روسیه و سوریه در اجلاس سه جانبه ای که میان وزرای دفاع سه کشور در تهران انجام شد برنامه‌ریزی گردید، خاطر نشان کرد : امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان به نقطه نهایی هدف که چیزی جز از بین بردن توانمندی‌ها و ریشه‌کن کردن توان تروریستی نیست دست یابیم.

وی همچنین از برگزاری دومین اجلاس سه جانبه وزرای دفاع ایران و سوریه و روسیه در مسکو خبر داد .

سردار دهقان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در راستای همکاری های استراتژیک با روسیه امکان گسترش این همکاری ها به پایگاه های نظامی دیگر در داخل کشور وجود دارد؟ با تاکید بر اینکه ایران به هیچ عنوان پایگاه هوایی در اختیار روس‌ها قرار نداده است اظهار کرد: فعلا استفاده از پایگاه های دیگر در برنامه نیست اما اگر شرایط عملیاتی اقتضا کند بررسی و تصمیم گیریهای لازم انجام خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده روسیه از پایگاه همدان برای مدت مشخصی انجام می شود؟ تاکید کرد که تا هر زمان که لازم باشد این اتفاق می‌افتد.

وزیر دفاع در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که آیا بر اساس گفته برخی ، روسیه صرفا جهت سوخت‌گیری هواپیماهای جنگی خود از فرودگاه همدان استفاده می‌کند؟ خاطر نشان کرد: ممکن است براساس نیاز برخی از تعمیرات جزیی و حتی تسلیح هواپیماها نیز انجام شود.این هواپیماها از فرودگاه همدان نشست و برخاست می‌کنند اما به این معنی که پایگاه هوایی داشته باشند مستقر نیستند.

دهقان در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر اعتراض برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حضور هواپیماهای روسی در آسمان ایران و استفاده این هواپیما از امکانات کشور اظهار کرد: اساسا تصمیم درباره پرواز هواپیماهای روسی تصمیم نظام است و به عنوان همکاری در مبارزه با داعش محسوب می‌شود. همچنین شورای عالی امنیت ملی در این رابطه مصوبه‌ای داشته است.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری از وزیر دفاع در باره همکاری روسیه و آمریکا در حلب و اطلاع ایران از این موضوع پرسشی مطرح کرد که در پاسخ دهقان با اشاره به توافق ایران و روسیه درباره انتقال اطلاعات مختلف راجع به سوریه به یکدیگر خاطر نشان کرد: ما با روسیه توافقی کرده‌ایم که هر اقدامی که راجع به سوریه انجام می‌شود با اطلاع ایران باشد امروز نیز آنچه که ما و روسیه بر آن تاکید داریم آن است که نظام سیاسی سوریه باید باشد همچنین تمامیت ارضی این کشور باید حفظ شود و بشار اسد به عنوان رئیس جمهور قانونی و منتخب مردم، مقام تصمیم گیر در سوریه است.

وی ادامه داد:‌ درباره سطح جریانات مطرح در داخل سوریه و همچنین کمک رسانی به مردم این کشور، مباحثی باید مطرح شود گرچه تاکنون در این زمینه یک اقدامی انجام شده که نتایج محسوسی به دنبال نداشته است وآن بحث آتش بس بوده است در این زمینه ایران به روسیه متذکر شد این آتش بس پیامدهای بیشتری خواهد داشت.

دهقا ن با اشاره به موارد مورد اختلاف ایران وروسیه با امریکا درباره سوریه گفت: شناسایی گروههای تروریستی در سوریه موضوع مورد اختلاف ایران و روسیه با غرب است، غرب بر این باور است که فقط باید با داعش به عنوان گروه تروریستی در سوریه مقابله شود اما ما بر این باوریم که همه گروهایی که با اسلحه جهت ناامنی در این کشور فعالیت میکنند تروریست هستند وباید با آنها برخورد شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل مورد بحث آمیختگی این گروههای تروریستی با مردم است ادامه داد: یکی از موضوع های مطرح شده آمیختگی این گروههای تروریستی با مردم به ویژه در دمشق اطراف حلب و لاذقیه است. موضوعی که در این راستا مطرح می‌شود این است که اگر قرار باشد این مناطق مورد حمله قرار بگیرد تکلیف مردم چه خواهد شد.

وزیر دفاع تاکید کرد موضع ما این است که این جریانات تروریستی به سادگی می‌توانند تابلوی خود را عوض کنند، ما جبهه النصره ،داعش، جیش الحر و جیش الشام را تروریست و مبارزه با آنها را ضروری می‌دانیم.

دهقان همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران از همکاری میان روسیه و امریکا در مناطق کردنشین عراق اطلاعی دارد گفت: در رابطه با کردستان روس‌ها به دنبال سازماندگی و تسلیح کردها برای مبارزه با داعش در مناطق کردنشین بودند، و امریکا نیز به دنبال تسلیح کردها هستند اما برای دستیابی به اهداف و نیات خود در این راستا ما زمانی که از موضوع مطلع شدیم ملاحظات لازم را به روسها انتقال دادیم و آنها نیز به این ملاحظات توجه کردند.

وزیر دفاع در ادامه درباره همکاری دفاعی ایران با کشورهای مختلف دنیا خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم تلاش ما بر این است که به دیپلماسی دفاعی به طور جدی بپردازیم. در همین راستا من تاکنون با شش رئیس جمهور در منطقه و همچنین بیش از 36 وزیر دفاع ملاقات‌هایی داشته‌ام.

وی خاطر نشان کرد در این ملاقات ها قطعا فضای هکاری برای کشورها ایجاد می‌شود.

دهقان تصریح کرد: فضای همکاری بین المللی فضای مناسبی است و این امکان وجود دارد که ما با کشورهای مختلف تفاهمنامه های همکاری به امضا برسانیم در همین زمینه تاکنون یک تفاهم نامه همکاری دفاعی با روس‌ها به امضا رسیده و در آینده نیز با ترکمنستان و آذربایجان و چین این تفاهم نامه ها امضا خواهد شد.

وزیر دفاع در نشست خبری خود از حضور وزیر دفاع چین در کشور تا پایان سال جاری خبرداد.

به گزارش ایسنا، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخشی از نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد اینکه آیا این امکان وجود دارد که ترکیه به جمع کشورهای مبارزه کننده واقعی با تروریست به پیوندد؟، به تحلیل شرایط منطقه و تغییر موضع برخی از کشورهای منطقه در موضوع با تروریست پرداخت و اظهار کرد: در منطقه همه شاهد تحولاتی هستیم که از جمله شاخص ترین  آنها، اتحاد سه گانه عربی، اسرائیلی و امریکایی است. که این اتحاد جبهه‌ای در مقابله با جریان مقاومت تشکیل داده بودند. این سه گانه نتیجه اتفاقاتی است که بعد از بیداری اسلامی و طی چند سال اخیر در سطح منطقه و کشورهای عربی رخ داد. و اقدامات و برنامه های این مثلث عملا نشان داد که در نهایت این اتحاد به نتیجه ای نرسیده است.

وی ادامه داد: زمانی که این جبهه نسبت به اهداف خود پاسخی منفی دریافت، رویکرد عملگرای آنها اقتضا می‌کند که مواضع خود را اصلاح کنند.امروز شاهدیم که عربستان در تهاجمی که به یمن کرد شکست خورد و در یک باتلاقی گرفتار شده که خروج از آن امکان پذیر نیست. امروز شاهدیم که هم‌پیمان‌های آنها یک به یک از آنها جدا می‌شوند و حاکمیت سعودی از درون با خود اختلافاتی دارد و ارتش پوشالی این رژیم عملا با بدترین تهاجماتی که می‌توانست انجام دهد امروز ناموفق شده است.

وی با اشاره به شرایط ترکیه اظهار کرد: ترکیه نیز از وضعیت مشابه برخوردار است چرا که زمانی که در سوریه جریان تکفیری و صهیونیستی علیه نظام مشروع سوریه اقدامات نظامی انجام می‌دادند ترکیه از آنها حمایت و حتی پشتیبانی جدی صورت داد  و می‌توان گفت  به یکی از پایگاه های جدی حمایتی از داعش تبدیل شده بود، آنها درعراق نیز به همین کیفیت سیاستهای خود را ادامه می‌دادند البته شدت این اقدامات در قبال عراق از طرف ترکیه کمتر از سوریه بود.

دهقان تاکید کرد ترک ها دیدند آن سرمایه گذاری هایی که در گذشته انجام دادند، امروز بر باد رفته و از طرف دیگر منجر به ایجاد ناآرامی و فعالیت های بی‌ثبات ساز در داخل ترکیه شده است. دولت ترکیه با درک این واقعیات و پذیرش این که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال جریان های تروریستی،  سیاست  درستی است به نوعی به دنبال جبران گذشته خسارت آفرین خود برآمد.

وزیر دفاع در ادامه  تحلیل خود از شرایط منطقه به وضعیت عراق اشاره کرد و گفت: امروز در عراق دولت در حال به دست آوردن انسجام و تقویت خود است و همچنین جریان داعش در این کشور روزهای پایانی خود را طی می‌کند در سوریه نیز نتایج اقدام مشترک ایران و سوریه و جریان مقاومت و روسیه فضای عمومی را هم از لحاظ میدانی و هم از نظر سیاسی با تغییراتی مواجه کرده است.

وی با اشاره به سیاستهای آمریکا درباره مسائل منطقه خاطر نشان کرد: امروز با توجه به نزدیکی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و رقابت دو کاندیدای جمهوری خواه و دموکرات، هر دو کاندیدا به نوعی مسائل منطقه را در راس کار خود قرار داده‌اند و به طور طبیعی از جنبه‌ای منفعل و از جنبه دیگر به دنبال عملکرد فعال هستند که چنین چیزی از آنها بر نمی‌آید.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری پرسشی درباره سطح همکاری نظامی ایران با عراق و سوریه پرسید که در پاسخ دهقان تاکید کرد : آنچه که امروز در همکاری نظامی با کشورهای دیگر مطرح است، درخواست دو دولت عراق و سوریه از ایران نسبت به کمک برای مقابله با جریان های ترویستی که  تمامیت ارضی و استقلال آنها را که مورد هدف قرار داده‌اند، است. امروز در سوریه و عراق این گونه است که آنها از ما درخواست کرده اند که به آنها کمک نیروی نظامی شود ما نیز با آنها همکاری می‌کنیم و از بعد نظامی همانطور که قبلا تاکید کردیم به عنوان مشاور در سوریه افرادی را داریم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به حمایت های ایران از سوریه و عراق خاطر نشان کرد ایران این هزینه ها را در جهت بازگشت ثبات وامنیت به منطقه و تامین امنیت خود انجام می‌دهد، همانطور که ما پیش از این اعلام کردیم هرکشوری که در مقابل امریکا و اسرائیل بایستد ما بی دریغ به آنها کمک خواهیم کرد.

دهقان درباره برخی از نگرانی های مطرح شده نسبت به همکاری ایران و روسیه در مقابله با داعش اظهار کرد: ما به دنبال برانگیختگی کشورهای دیگر درسطح دنیا هستیم. چرا که داعش به عنوان برنامه ای تعریف شده جنگ عملیاتی و در عین حال اقدامات عملیاتی بسیاری انجام می‌دهد. و در قبال این اقدامات همه ملت ها و دولت ها در معرض تهدید قرار دارند. وهمگان باید درجهت مقابله وارد شوند.

وزیر دفاع ادامه داد: در عین حال نیز فکر می‌کنم که نگرانی برخی کشورها از ائتلاف ایران و روسیه و سوریه این است که سیاست های آنها شکست می‌خورد. ممکن است آنها نسبت به از  بین رفتن داعش نیز نگران شوند. این درحالی است که نه تنها منطقه و دنیا نباید از این همکاری ناراحت شوند بلکه باید حامی باشند تا در آینده شاهد منطقه‌ای امن باشیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه وزارت دفاع  در حوزه دفاعی اظهار کرد:  آنچه در برنامه ششم توسعه از طرف دولت مطرح شده است، توسعه جنبه های دفاعی در همه زمینه ها را شامل می‌شود. متاسفانه ما در سال‌های اخیر به دلیل برخی محدودیت ها در زمینه  تجهیزات هوایی و جنگنده ها سرمایه گذاری جدی نکردیم، اما برنامه‌هایی در این زمینه پیش بینی کردیم .

دهقان اظهار کرد: گلوگاه ما در حوزه هواپیما، بحث موتورهای هوایی بود که اولین موتورهوایی ملی را رونمایی خواهیم کرد این اقدام گامی بسیار بلند در صنعت هوایی به ویژه حوزه نظامی است .

وزیر دفاع با اشاره به مراحل پایانی ساخت و تولید هواپیمای جت آموزشی کوثر 88 اظهار کرد: ان‌شاءالله این هواپیما را تا پایان سال به پرواز خواهیم درآورد همچنین ما هواپیما صاعقه را نیز طراحی و تولید کرده‌ایم.

وی با اشاره به توانمندی ایران در حوزه صنایع هوایی گفت: ایران نیز امروز قادر شده است که در هواپیماهای غربی و شرقی در اختیار خود اصلاحات جدی در موتور و سیستم های متخلف انجام دهد در گام بعدی بناداریم موتور توربوجت سنگین را در کشور بسازیم چراکه تمام زیرساخت های این موضوع در داخل فراهم است و نیاز به سرمایه گذاری دارد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران به دنبال بومی سازی سامانه اس 300 روسیه است، با تاکید بر اینکه اساسا این ذهنیت باید پاک شود اظهار کرد: در بحث پدافند هوایی در ارتفاع پست و متوسط و بلند ما به طراحی سامانه هایی برای تامین امنیت هوایی نیاز داریم، آن سامانه ای که امروز از آن به عنوان اس 300 بومی یاد می‌شود سامانه پدافندی باور 373 است که امسال نخستین سامانه آن تکمیل و عملیاتی خواهد شد.

وی درباره وضعیت زیردریایی فاتح و زمان الحاق این زیردریایی به  ارتش اظهار کرد: زیردریایی فاتح یک زیردریایی کلاس متوسط است که طراحی و تولید آن کاملا در داخل انجام گرفته،  با وجود اینکه این زیردریایی در داخل مورد تولید و تست قرار گرفته است، تا زمانی که مطمئن شویم این زیردریایی می‌تواند ماموریت های خودرا انجام دهد به طور رسمی به نیروهای مسلح الحاق نخواهد شد.

دهقان در ادامه پاسخ به پرسشی  مبنی بر اینکه این احتمال وجود دارد در راستای برخی از ادعاهای مطرح شده طرح بازدید از پارچین مجددا انجام گیرد خاطر نشان کرد: پرونده پارچین در شورای حکام و آژانس انرژی اتمی بسته شده است اما اینکه بر مبنای پروتکل الحاقی یا ان.پی.تی درخواست‌هایی در این باره شود، انجام آن مشروط به قبول کردن طرف مقابل است که در این راستا عربستان و برخی کشورها پولهایی خرج می کنند ولی موفق نخواهند شد.

وی درباره وضعیت جنگنده قاهر313 با تاکید بر اینکه این هواپیما در مراحل نهایی ساخت و تولید قرار دارد و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شودگفت: قاهر یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک و یک جنگنده سبک نظامی و آموزشی است که نمونه‌های کوچکتر آن قبلا ساخته شده و امروز در مراحل پایانی ساخت است.

وزیر دفاع همچنین درباره برنامه‌های این وزراتخانه در حوزه ماهواره و ارسال ماهوراه به جو ، خاطرنشان کرد: اگر وزارت ارتباطات برای موشک «سفیر» تامین منابع کند، ماهواره‌های ساخت دانشگاه شریف و امیرکبیر امسال پرتاب می‌شود.

دهقان همچنین درباره  کمک ایران به مقاومت نیز گفت: هر جا، هرکسی برای مقابله با اسراییل از ما کمک بخواهد، این کار را بی دریغ انجام خواهیم داد.

وی درخصوص تسلیح کرانه باختری نیز گفت: این کار باید توسط خود فلسطینی‌ها انجام شود و هر جریانی که در این مسیر قدم بردارد را کمک خواهیم کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخشهایی از صحبت های خود با اشاره به اینکه امروز ایران به پنج قاره دنیا محصولات دفاعی و نظامی خود را ارسال می‌کند خاطر نشان کرد: ایران امروز در هر پنج قاره به جز امریکا برای محصولات دفاعی خود مشتریانی دارد.

دهقان درباره خرید تسلیحات سبک ازجمله کلاشینکف توسط ایران اظهار کرد: تمرکز ما در 10 سال اخیر به دلیل اولویت‌دهی به صنایع هوافضا، دریایی و پدافندی باعث شد که  تولید سلاح‌های سبک مثل کلاش کم شود که مقدار تولید ما نیازمان راتامین نمی کرد اما با توجه به شرایطی بحرانی در منطقه، نیاز به این سلاح‌ها بیشتر حس شد لذا خریدی در این خصوص صورت گرفت که عمدتا سرمایه‌گذاری در جهت تقویت زیرساخت‌های تولید داخلی است.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین