کد خبر: ۱۱۵۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
با این تفاسیر باید در نظر داشت، پرداخت یارانه پیش از آنکه به دولتی ضربه بزند، به کشور و اقتصاد کشور ضربه می‌زند و این ضربه تبعات منفی بسیاری را به همراه دارد.
یارانه‌ها در نهایت هدفمند نشد و هدفمند‌سازی یارانه‌ها در عمل انجام نشد، در نتیجه اینکه نام «هدفمند‌سازی» را روی این طرح بگذاریم، اشتباه است.

مهدی پازوکی نوشت:رییس دولت قبل دوست داشت بخشی از پول دولت را بین مردم توزیع کند و می‌گفت این پول، پول امام زمان است، این کار که توسط احمدی‌نژاد صورت گرفت تا حدود زیادی هم پوپولیستی بود که در نهایت به دولت روحانی به ارث رسید و دولت کنونی نیز نمی‌تواند ناگهان یارانه‌ها را قطع کند.بنابراین در اصل باید حداکثر سه دهک پایین درآمدی یارانه نقدی دریافت کنند که آن هم شامل اعضای تحت پوشش کمیته امداد امام و بهزیستی می‌شود. پس در نهایت یارانه‌ها باید حذف شود اما در حال حاضر زمان مناسبی برای حذف یارانه‌ها نیست، در واقع بهترین زمان برای محقق کردن این امر شهریور سال آینده است. علت آن هم این است که اگر امسال که سال آخر حضور دولت روحانی است این اتفاق بیفتد ممکن است دوباره پوپولیست‌ها بر جامعه حاکم شوند و در نتیجه اتفاقاتی که در دولت قبل رخ داد دوباره تکرار شود. اما چنانچه دولت اطلاعاتی از وضع معیشتی افرادی دارد که در دهک‌های بالای جامعه هستند، حقوق بالا می‌گیرند و خانه‌های میلیاردی دارند، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به حذف یارانه این افراد اقدام کند.

 در رابطه با لزوم حذف یارانه هم می‌توان گفت چنانچه یارانه‌ها حذف نشود در بلند‌مدت می‌تواند مشکلات بسیاری برای اقتصاد ایران به وجود آورد،به‌عنوان مثال دولت از ابتدای حضور خود تا آخر سال 94 معادل 217 هزار میلیارد تومان یارانه دریافت کرده در حالی که بودجه عمرانی در همین مدت برابر با 105 هزار میلیارد تومان بوده است. با این تفاسیر باید در نظر داشت، پرداخت یارانه پیش از آنکه به دولتی ضربه بزند، به کشور و اقتصاد کشور ضربه می‌زند و این ضربه تبعات منفی بسیاری را به همراه دارد. کمااینکه در طول این مدت نه تنها یارانه‌ها هدفمند نشده بلکه در سال چیزی حدود 42 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه نیز به دولت تحمیل کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین