|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸
کد خبر: ۱۱۵۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
لاریجانی در پاسخ به وی نیز گفت: در پاسخ به هر سوال در استفساریه باید جواب بلی یا خیر بیاید و این نقض در طرح وجود دارد اما اصل موضوع مشخص است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح استفساریه قانون انتخابات مجلس تذکرها و اخطارهای متعددی را نسبت به این طرح مطرح کردند.

علیرضا سلیمی در اخطاری مستند به اصول 98  و 99 قانون اساسی گفت: شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد و اصل 98 نیز تفسیر قانون اساسی را بر عهده شورای نگهبان گذاشته و شورای نگهبان هم نظار خود را به شکل مطلق و در همه مراحل انتخابات می‌داند.

وی افزود: بحث این است که آیا مجلس می‌تواند به حیطه وظایف شورای نگهبان ورود کند یا خیر.

نماینده مردم محلات در مجلس اضافه کرد: با توجه به نظر هیات حل اختلاف قوا در موضوع اخیر ( پرونده مینو خالقی ) بررسی مجلس در این زمینه مغایر قانون است.

علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: این که نظارت مربوط به شورای نگهبان است، روشن و بدیهی است و این موضوع در قانون نیز تصریح شده همچنین شورای نگهبان این نظارت را استصوابی می‌داند اما معنایش این نیست که نظارت، قانونمند نباشد.

وی افزود:‌ پیش از این در قانون آمده بود که شورای نگهبان در چه زمانی در مورد نامزدها اعلام نظر می‌کند. اما اشکالی از نظر قانون اساسی ندارد که مجلس بخواهد دراین زمینه اظهار نظر کند.

محمدجواد ابطحی نیز در اخطاری در همین رابطه گفت : طرح استفساریه قانون انتخابات به بیش از یک موضوع می‌پردازد و نباید به عنوان ماده واحده آورده شود.

وی افزود:‌ همچنین نظارت شورای نگهبان در همه مراحل اعمال می‌شود و این طور نیست که ما دست شورای نگهبان را با استفسار ببندیم. زیرا این اصلا استفسار نیست و قانون گذاری جدید است.

نماینده مردم خمینی شهر در پایان خواستار بازگرداندن این طرح به کمیسیون شوراها شد.

لاریجانی در پاسخ به وی نیز گفت:  در پاسخ به هر سوال در استفساریه باید جواب بلی یا خیر بیاید و این نقض در طرح وجود دارد اما اصل موضوع مشخص است.

مهرداد لاهوتی نیز در تذکری آیین نامه‌ای خواستار این شد که دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف در مورد کلیات طرح اظهار نظر کنند که علی لاریجانی تذکر وی را وارد دانست و فرصت اظهار نظر به دو موافقت و دو مخالف داده شد.

اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در اخطاری مستند به اصل 40 قانون اساسی گفت: نظارت شورای نگهبان استصوابی است و باید در تمام مراحل صورت گیرد.

وی افزود:‌ در این استفساریه در شرح وظایف شورای نگهبان دخالت شده و کمیسیون شوراها نیز در جریان بررسی این طرح از نمایندگان شورای نگهبان دعوت به عمل نیاورده است.

عباسی اضافه کرد: ما اگر بخواهیم قانونی تصویب کنیم باید شامل کل کشور شود و  این که همه مجلس برای یک نفر تصمیم بگیرند در شان مجلس نیست. در پاسخ استفساریه نیز باید جواب صریح مطرح شود.

لاریجانی در پاسخ به این اخطار نیز گفت: سبک کار این است که در پاسخ استفساریه بلی یا خیر بیاید و بعد اگر توضیحی لازم است ارائه شود. اما این قانون صرفا مربوط به یک خبر نیست بلکه مربوط به آینده است.

وی همچنین گفت که عدم دعوت کمیسیون شوراها از نمایندگان شورای نگهبان در جریان بررسی  این طرح اشکال قانون اساسی ندارد.

وی همچنین با بیان این که بند 2 این استفساریه محل تامل است یادآور شد: این بخش از استفساریه می‌تواند باعث سوء استفاده دیگران شود که فضا را مغشوش کنند و شورای نگهبان مجبور شود کل انتخابات را باطل کند اضرار به غیر است. لذا ما در مورد کلیات طرح رای می‌گیریم اما در جزییات باید به این موضوع توجه کنیم.

احمد همتی نیز در اخطاری مستند به اصل 66 قانون اساسی  خواستار کنترل نظم جلسات از سوی هیات رئیسه مجلس شد و گفت:‌ در بسیاری از رای گیری‌ها تا 100 نفر در صحن راه می‌روند و مشارکت نمی‌کنند. در حالی که رهبری هم بر نظم مجلس تاکید داشته‌اند.

علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار نیز خواستار مشارکت نمایندگان دررای گیری برای تعیین تکلیف قوانین مهم شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین