|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۲
کد خبر: ۱۱۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
مدیر فنی بانک خون بند ناف رویان اظهار کرد: سلول‌های موجود در خون بند ناف بهترین منبع برای امر پیوند و درمان بیماران است.
مدیر فنی بانک خون بند ناف رویان اظهار کرد: سلول‌های موجود در خون بند ناف بهترین منبع برای امر پیوند و درمان بیماران است.

دکتر سعید آبرون با اشاره به اینکه چندین منبع برای استحصال سلول‌های بنیادی وجود دارد، مغز استخوان، جنین، سلول‌هایی که به طور مصنوعی ساخته شده و سلول‌های بنیادی سرطان را منبع استحصال سلول‌های بنیادی عنوان کرد.

وی افزود: بیشتر سلول‌هایی که برای امر درمان استفاده می‌شود سلول‌های بنیادی بالغ است که از مغز استخوان، بند ناف و خون محیطی گرفته می‌شود.

آبرون با بیان اینکه میزان سلول‌های بنیادی موجود در خون محیطی بسیار پایین است، ادامه داد: مغز استخوان نیز دارای سلول‌های زیادی است اما مستلزم اتاق عمل و بیهوشی و سوراخ شدن استخوان است به همین علت منبع خوبی برای گرفتن سلولهای بنیادی نیست.

وی اظهار کرد: از آنجایی که گرفتن سلول‌های بنیادی از خون بند ناف هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد و از سوی دیگر با درد و ریسک نیز همراه نیست بهترین منبع برای گرفتن سلولهای بنیادی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تربیت مدرس با اشاره به اینکه در گذشته خون بند ناف به عنوان زباله بیولوژیک محسوب می‌شد، تصریح کرد: اما سلول‌های موجود در این خون دردسترس‌ترین سلول‌های بنیادی است و از سوی دیگر شانس پیوند آن نیز بالاتر است.

به گفته وی سلول‌های موجود در خون بند ناف بیشتر برای اطفال کاربرد دارد و اگر افراد بالغ بخواهند از آن استفاده کنند باید دو کیسه از آن استفاده کنند. آبرون تاکید کرد: تاکنون به وسیله سلول‌های موجود در خون بند ناف،  14 پیوند انجام شده که موفقیت آمیز بوده است.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس علمی کاربرد، پتانسیل‌ها و چشم‌اندازهای سلول‌های بنیادی توسط جهاددانشگاهی خراسان شمالی گفت: این کنفرانس علمی در بجنورد برگزار می‌شود که جامعه پزشکان و پیراپزشکان این استان با کاربردهای این سلول‌ها آشنا خواهند شد.

مدیر فنی بانک خون بند ناف رویان تاکید کرد: در حال حاضر تحقیقات در خصوص سلول‌های بنیادی امر درمان توسط این سلول‌ها جزو مباحث برجسته‌ای است که در تمام دنیا در حال پی‌گیری است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین