|
|
امروز: يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۷
کد خبر: ۱۱۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰
گزارش یک کمیته پارلمانی انگلیس که منتشر شد، موید برخورد تبعیض آمیز با زنان مسلمان این کشور اروپای غربی از جمله در زمینه یافتن شغل و استخدام به دلیل وجود اسلام هراسی است.
 گزارش یک کمیته پارلمانی انگلیس که منتشر شد، موید برخورد تبعیض آمیز با زنان مسلمان این کشور اروپای غربی از جمله در زمینه یافتن شغل و استخدام به دلیل وجود اسلام هراسی است.

براساس گزارش کمیته جدید زنان و برابری مجلس عوام انگلیس، زنان مسلمان ازلحاظ اقتصادی محروم ترین گروه در جامعه این کشور بشمار می آیند.

براساس گزارش این کمیته پارلمانی، امکان استخدام زنان مسلمان در انگلیس در هنگام شغل یابی، سه برابر کمتر از زنان دیگر است و احتمال اینکه ازنظر اقتصادی غیرفعال باشند در کل دو برابر سایر زنان این کشور است.

به گفته این کمیته پارلمانی، علت این برخورد تبعیض آمیز علیه زنان مسلمان، تنها مذهب آنها است به رغم اینکه تحت قانون انگلیس این مساله غیرقانونی شمرده می شود.

این کمیته پارلمانی عنوان می کند که زنان مسلمان در انگلیس برای استخدام شدن مواجه با یک 'محدودیت سه گانه ' که شامل زن بودن، تعلق داشتن به یک اقلیت قومی و در نهایت مسلمان بودن، هستند که مذهب نقش مهم تری را در بروز این تبعیض اقتصادی ایفا می کند .

این کمیته اذعان می دارد که 'تاثیر اسلام ستیزی بر زنان مسلمان در جامعه انگلیس را نباید دست کم گرفت.'

نمایندگان این کمیته بیان داشته اند که زنان مسلمان به خاطر پوشش، به خاطر دین و فرهنگ خود هنگام تقاضای استخدام با تبعیض مواجه می شوند.

به گفته آنان، نگرانی از تبعیض یا خصومت همکاران نیز مانع از آن می شود که زنان مسلمان در انگلیس درخواست استخدام کنند.

این کمیته گفته است که 'نابرابری واقعی، تبعیض و اسلام ستیزی که زنان مسلمان تجربه می کنند به واسطه فشاری که جامعه مسلمانان برای ایفای نقش سنتی زنان بر آنان وارد می کند، بیشتر می شود.'

این گزارش نتیجه گرفته که 'قانون برابری شامل همه کس می شود و تمام زنان بدون در نظر گرفتن دینشان باید در انتخاب تمامی جنبه های زندگی خود آزاد باشند، ازجمله درزمینهٔ تحصیلات، استخدام و پوشش و درنتیجه باید جهت غلبه بر محرومیت هایی که ممکن است با آنها مواجه باشند توانا شوند.'

این کمیته گفته است به دلایل نام برد، 'احتمال اینکه زنان مسلمان در انگلیس بیکار باشند 71 درصد بیش از زنان مسیحی است حتی در شرایطی که هر دو دارای سطح تحصیلات و تسلط مشابه بر زبان باشند.

در همین حال اعضای این کمیته پارلمانی در این گزارش تصریح کرده اند که مقامات انگلیس بایستی طرح هایی را تا قبل از پایان سال جاری میلادی برای مقابله با نابرابری زنان تهیه کنند.

اعضای این کمیته در همین راستا درخواست کرده اند به منظور مبارزه با تبعیض علیه زنان مسلمان، تا هنگام رسیدگی به تقاضاهای استخدام، از شیوه 'اختفای اسامی' استفاده شود به این معنی که هنگام رسیدگی به درخواست های متقاضیان استخدام، نام آنها در برگه درخواست دیده نشود تا کارفرما با توجه به اسامی، متوجه زمینه اجتماعی و دینی متقاضی نشود و این موضوع بر تصمیم او برای دعوت از متقاضیان برای مصاحبه تأثیری نگذارد.

در گزارش این کمیته بیان شده است : 'هم دولت و هم کمیسیون برابری و حقوق بشر باید اقدامات لازم را صورت دهند تا اطمینان حاصل شود که کارفرمایان از وظایف خودآگاه هستند و به کارکنان هم توانایی لازم برای به چالش کشیدن موارد تبعیض داده شود.

'ماریا میلر'، رئیس کمیته زنان و برابری گفته است: 'زنان مسلمان به خصوص با سطح نابرابری غیرقابل قبولی مواجه هستند

از سوی دیگر، دولت انگلیس در واکنش به این گزارش گفته است که به تبدیل این کشور 'به محلی برای کار همه' متعهد است.

یک سخنگوی دولت انگلیس در این خصوص گفته است: 'ما پیشرفت هایی داشته ایم و مثلا نسبت به سال 2011 میلادی، تعداد زنان مسلمان شاغل 45 درصد بیشتر شده است اما می دانیم که باید کار بیشتری صورت گیرد.'

گزارش دفتر آمار ملی انگلیس مربوط به سال 2015میلادی مؤید آن است، در حالی که 69 درصد از زنان انگلیسی در سنین اشتغال، دارای شغل هستند، این نسبت در میان زنان مسلمان 35 درصد است. در سطح ملی، 5درصد زنان، بیکار و جویای کار هستند اما در میان زنان مسلمان، این رقم 16درصد است.

براساس گزارش یاد شده، بارزترین تفاوت در میان زنانی است که در گروه 'از لحاظ اقتصادی غیرفعال' طبقه بندی شده اند، یعنی بیکارانی که جویای کار نیستند.

گزارش دفتر آمار ملی انگلیس نشانگر آن است، در سال گذشته میلادی 27 درصد از زنان این کشور در گروه 'ازلحاظ اقتصادی غیرفعال' قرار داشتند اما این رقم در میان زنان مسلمان، 58 درصد بوده است.

این گزارش می گوید که تقریبا نیمی از زنان غیرفعال مسلمان (44درصد) انگلیس از آن جهت غیرفعال هستند که خانه داری می کنند و در سطح ملی به طور متوسط 16 درصد زنان در این گروه هستند.

براساس گزارش دفتر آمار ملی انگلیس، زنان مسلمان در جامعه این کشور به لحاظ اقتصادی حداقل موفقیت اقتصادی را داشته اند.

جمعیت مسلمانان در کل بریتانیا( شامل انگلیس، ولز، ایرلندشمالی و اسکاتلند) براساس گزارش های رسمی، بالغ بر 3 میلیون و 114 هزار نفر است که یک میلیون و 554 هزار نفر از آنها در خارج از این کشور متولد شده اند.

بیشتر مسلمانان در بریتانیا ساکن انگلیس و ولز هستند.

براساس برآوردهای صورت گرفته جمعیت مسلمانان در انگلیس و ولز بیش از 3 میلیون نفر است که برابر با 5.4 درصد از کل جمعیت این دو منطقه است .
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین