|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۱۱۴۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹
وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت یازدهم در تلاش است با اقدامی مثبت سهم حداکثری ملت ایران را از اقتصاد جهانی به دست آورد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت یازدهم در تلاش است با اقدامی مثبت سهم حداکثری ملت ایران را از اقتصاد جهانی به دست آورد.

عباس آخوندی در شورای اداری استان قم افزود: عمده ترین هدفی که دولت تا این لحظه تعقیب کرده و می کند، بازخوانی و بازیابی موقعیت ایران در سطح جهان در حوزه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی اضافه کرد: دولت سیاست همه افزایی فعال و مثبت را که اتخاذ کرده است.

وی با اشاره به راهبرد کلی نظام خاطرنشان کرد: ایران در حوزه هایی با تاکید بر استقرار و قدرت نرم جمهوری اسلامی موقعیت برتری را در سطح جهان دارد به همین دلیل با مقاومت های بسیاری از طرف قدرت های استکباری دنیا مواجه است.

آخوندی یادآور شد : از این رو اتخاذ تدابیر پیچیده در این مقطع نکته مهمی است که بتوان با تاکید بر صلح و امنیت بین المللی هم عزت خود را حفظ کنیم و هم سهم بیشتری را برای ملت از جهان داشته باشیم.

وی تاکید کرد : موقعیت ایران از جهت جغرافیای سیاسی به نحوی است که به طور قطع می توانیم در حوزه ارتباطات رادیویی و فناری اطلاعات، زمینی، ریلی و هوایی سهم مهمی را در سطح جهان داشته باشیم.

وی تصریح کرد : متاسفانه سهم ما آنچنان که باید نیست و با مقاومت های جدی مواجه شده است.

آخوندی با بیان این که کرانه های ایران دروازه های ورود برای تمام کشورهای آسیای میانه است، گفت: با توجه به اتفاقات و توسعه هایی که در جنوب خلیج فارس رخ داد، تهدیدهایی علیه ایران از طرف قدرت های جهانی اعمال شد.

وی تصریح کرد : با وجود این تهدیدها نه تنها کشتی های بزرگ در سواحل پهلوگیری نکردند، بلکه حتی بارهایی که به سمت ایران می آمد به سمت جنوب خلج فارس می رفت و تخلیه می شد.

وی با بیان این که سه کریدور عمده هوایی از ایران عبور می کند، افزود : امروز آسمان ایران روزانه ظرفیت یک هزار و 500 پرواز را دارد که منبع سرشار اقتصادی برای کشور محسوب می شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تعداد پروازهایی که از فراز ایران عبور می کرد به روزانه 450 پرواز یعنی یک سوم ظرفیت رسیده بود که در زمان حاضر این تعداد به یک هزار و 80 پرواز در روز افزایش یافته است.

وی ادامه داد : در تلاش هستیم شبکه حمل و نقل هوایی ایران را طوری تنظیم کنیم که تمام پروازهایی که می توانند از ایران عبور کنند ایران را به عنوان آسمانی امن انتخاب کنند و لازمه این کار نوسازی کل سیستم های ناوبری هوایی و هدایت هواپیماها است.

وی تاکید کرد : در صورت ایجاد فضای رقابتی، نوسازی سیستم ناوبری و فرودگاهی امکان بازگشت ظرفیت واقعی آسمان ایران برای پروازها وجوددارد.

به گفته آخوندی نوسازی بنیادین ناوگان هوایی کشور و فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان یکی از برنامه های اصلی این وزارتخانه در دستور کار است تا بتوان با ناوگان منطقه رقابت کرد و سهم کشور را از صنعت هوانوردی جهان به دست آورد.

وی با اشاره به این که شبکه جاده ای کشور باید به کریدور ترانزیتی تبدیل شود، گفت: شبکه جاده ای را باید هم ارتقا داد و هم به شبکه های بزرگراهی و آسیایی جهان متصل کرد.

وی بیان داشت : اصلی ترین موضوع دستور کار سه رئیس جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان نیز کریدور شمال جنوب بود.

آخوندی اضافه کرد: توسعه و تکمیل شبکه های ارتباطی هوایی، ریلی و زمینی کشور با تاکید بر درون زایی و درون نگری صورت می گیرد.

وی گفت: راهبرد کلی دولت این است که از فرصت ایجاد شده برای ملت ایران در جهت ارتقا سطح فناوری به فناوری بین المللی دست یافت و بتوان از موقعیت جغرافیای سیاسی ایران در جهت شبکه سازی حمل و نقل به نحوی که ایران در کانون این شبکه قرار گیرد، استفاده کرد.

وی با تاکید بر دسترسی به تکنولوژی های برتر جهان در حمل و نقل یادآور شد: ریل در سطح دنیا در حال تحولات بسیار بزرگ است، به طوری که سرعت 250 کیلومتر در ساعت در کشورها رایج شده است و باید به سرعتی بالاتر از این میزان دست یابیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی به سمت ریل با سرعت بالا می رویم کل سیستم حمل و نقل درون و برون شهری متحول می شود و سبک زندگی تغییر می کند.

وی با بیان این که مبنای تفکر راه آهن سریع السیر حمل و نقل درون شهری است، بیان کرد: اگر بتوانیم سیستم درون شهری را تغییر دهیم می توانیم از این سیستم حمل و نقل سریع السیر استفاده کنیم وگرنه فایده ای نخواهد داشت.

وی تصریح کرد : سیستم سریع السیر ریلی باید پاسخگوی ایمنی، رفاه و سرعت حمل و نقل در کشور باشد.

آخوندی به راه آهن سریع السیر تهران، قم، اصفهان اشاره کرد و گفت: مسیر این قطار طوری طراحی شده است که از استان تهران به سمت فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت کند، سپس به سمت ایستگاه راه آهن استان قم و در نهایت به سمت مرکز شهر اصفهان حرکت کند.

وی افزود: طراحی این طرح به گونه ای است که مسافران را در عرض 25 دقیقه از قم به فرودگاه امام خمینی(ره) برساند، در غیر این صورت اعتبارات هدر می رود.

وی تصریح کرد: راه آهن سریع السیر تهران، قم، اصفهان نخستین طرحی بعد از برجام است که دولت توانست اعتبارات آن با تفاهم نامه بین المللی تامین کند.

آخوندی افزود: از کارگاه های این طرح در مسیر بین تهران و قم بازدید کردیم که فعال شد و امیدواریم سرعت اجرای طرح افزایش یابد.

وی ادامه داد: راه آهن سریع السیر فقط به این سه شهر تهران، قم و اصفهان ختم نمی شود و باید به سمت غرب نیز کشیده شود و در مراحل بعدی سایر مسیرها را زیر پوشش قرار داد.

وی بیان کرد: نوسازی شبکه راه آهن سریع السیر را با شبکه مترو قم باید یکپارچه کرد تا نرخ بهره وری افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی گفت : با تحولاتی که در راه آهن قم رخ می دهد ایستگاه راه آهن نیز باید به یک کانون فعال شهری تبدیل شود که در این راستا نوسازی و توسعه ایستگاه شهر قم هم در دستور کار است تا ایستگاهی در خور قم و در سطح بین المللی احداث شود.

وی با اشاره به نحوه اتصال شبکه راه قم به آزادراه حرم تا حرم، گفت: ورودی این طرح وضعیت ناشایست دارد و باید اصلاح شود که امیدوارم امسال اصلاح شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که استان قم از جمله شهرهایی است که بیشترین رشد را داشته است، گفت: در کمتر از 40 سال جمعیت این شهر هشت برابر شده که این رشد فوق العاده انفجاری است و مسائل مختلفی را به همراه دارد.

آخوندی افزود: سیاست های توسعه شهری نیازمند بازنگری جدی است و باید در جایی توسعه کمی را متوقف کرد و توسعه کیفی و ارتقا زندگی را در دستور کار قرار داد.

وی تاکید کرد: مسئولان شهر قم به این نتیجه برسند که سطح شهر قم را بیش از این توسعه ندهند و به دنبال الحاق دیگری به این شهر نباشند و فقط در جهت نوسازی و بهسازی درون شهر تلاش کنند.

وی با اشاره به مسافرت سالانه 20 میلیون زائر به قم، افزود: باید تدابیری اندیشیده شود تا درصد بالایی از این مسافران با قطار مسافرت کنند که این امر تاثیر زیادی بر کیفت زندگی، ترافیک و حمل و نقل در شهر قم خواهد داشت.

آخوندی با اشاره به این که یک هزار و 700 هکتار بافت فرسوده در درون شهر قم وجود دارد، گفت: بخش اعظم منابع فرهنگی و اقتصادی قم در این بافت هاست و شهر قم به واسطه همین منابع بیشترین تاثیرگذاری جهانی را داشته است.

وی با تاکید بر بهسازی و بازسازی بافت های فرسوده، اضافه کرد: این مناطق باید به قدری زنده شود و کیفت داشته باشد تا مدیران علاقه مند شوند به جای حواشی شهر در این بافت ها زندگی کنند.

وی اضافه کرد: برای خرید و ساخت مسکن هایی که در محدوده بافت فرسوده قرار دارد، یک میلیارد و 200 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هر کسی در بافت اقدام به ساخت یا خرید خانه کند نیاز نیست که خانه اولی باشد.

وی بیان کرد: وزارت مسکن و شهرسازی در توسعه حرم مطهر حضرت معصومه(س) و ضلع شرقی این مکان اقدامات موثر انجام داده و از آن چه از دستمان برمی آید دریغ نخواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به موقعیت جغرافیایی قم بتوان شبکه های حمل و نقل جاده ای و ریلی را در موقیعت شایسته برای این شهر ارتقا داد و سرمایه گذاران ملی و بین المللی در این راستا جذب کرد.

آخوندی در پایان با بیان این که قم شهری با آرمان های بزرگ است، گفت: قم شهری است شناخته شده در جهان به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شاید جزو معدود شهرهای ایران باشد که حداقل در حوزه فرهنگ و سیاست جهانی است، زیرا این شهر بر تحولات فرهنگی جهان موثر بوده و حساس است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین