کد خبر: ۱۱۴۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
این هفته در موضوع بحران یمن نیز شاهد تحول مهمی بودیم. تشکیل شورای عالی سیاسی که پس از شکست مذاکرات صلح یمن در کویت صورت گرفت .
جمهوری اسلامی نوشت:دهه کرامت که از میلاد با سعادت کریمه اهل بیت، حضرت معصومه سلام‌الله علیها آغاز و به ولادت خجسته ولی نعمت این سرزمین، شمس الشموس، صاحب سجایا و همه کرامت‌ها حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه السلام ختم می‌شود، در این هفته قرار داشت و ایران اسلامی به برکت این دو امام و امام زاده شریف، غرق در شادی و سرور بود. پس در این روزها که همه دل‌ها ملتجی آن مضجع نورانی است و دستها، ملتمسانه به سوی آن ضریح ملکوتی در سرزمین طوس پر گشوده، در والاترین درخواست،‌ معرفت اهل بیت عصمت و طهارت و پیروی از مکتب آن امامان برحق را آرزو کنیم چرا که این روزها که جامعه ما دچار آفت‌های فرهنگی، تربیتی و اخلاقی شده، به شدت به پیروی از آن سیره نیازمندیم.

این هفته رهبر انقلاب در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران وزارت اطلاعات، این وزارتخانه را «سنگری بسیار مهم و حساس» و «چشم بیدار و بینای نظام» خوانده و تاکید کردند: وزارت اطلاعات، پوسته سخت نظام است و به هیچ وجه نباید آسیب پذیر باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: مبانی و جهت‌گیری‌های انقلابی باید به طور کامل در وزارت اطلاعات حفظ شود. ایشان همچنین توصیه‌هایی درباره نقش وزارت اطلاعات در برخورد و پیشگیری از مفاسد اقتصادی ارائه کردند.

در این هفته دکتر حسن روحانی برای شرکت در اجلاس سه جانبه با روسیه و جمهوری آذربایجان به باکو سفر کرد. در این سفر علاوه بر امضای 8 یادداشت تفاهم دوجانبه میان تهران و باکو، نشست سه جانبه «تهران – باکو – مسکو» و فرصت‌های پیش روی اقتصادی، دفاعی و امنیتی نیز برگزار شد که اهمیت ویژه‌ای داشت.

دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه نیز رخدادی بود که از اهمیت بالایی برخوردار شد تا جایی که برخی اهمیت این دیدار را همپایه و حتی افزونتر از نشست سه جانبه ارزیابی کردند و به همین بهانه از غلبه حاشیه بر متن گفتند.

به تعبیر بسیاری از ناظران، برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در برهه زمانی کنونی و شرایط منطقه‌ای، ویژگی‌های برجسته‌ای داشت، بویژه آنکه امروز که دیوار تحریم‌های هسته‌ای از گِرد ایران فروریخته و در سایه توافق هسته‌ای امکان بهره گیری از ظرفیت‌های همکاری اقتصادی، بازرگانی و تجاری برای کشورمان بیش از پیش فراهم شده است.

کریدور بین‌المللی «شمال – جنوب» که در صورت تکمیل شدن، ارتباط روسیه و کشورهای آسیای میانه را از طریق دریای خزر و مسیرهای ایران به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌کند، می‌تواند بهره‌های اقتصادی بسیاری برای کشورمان به همراه داشته باشد، ضمن اینکه با کاهش قابل توجه هزینه‌های حمل و نقل، برای کشورهای یادشده مزیت اقتصادی فراوانی در پی خواهد آورد.

همچنین، برگزاری این نشست تاثیراتی در کنترل تهدیدهای امنیتی ناشی تروریسم گسترش یافته در منطقه خواهد داشت. در شرایطی که ترور و وحشت بر خاورمیانه و دیگر نقاط جهان سایه افکنده و گروه‌های افراطی مسلحی چون داعش از اختلاف‌های منطقه‌ای و حمایت شماری از دولت‌ها برای گسترش و تقویت لجستیکی و عملیاتی و پیشبرد اهداف شوم خود بهره می‌برند، تفاهم و همکاری کشورهای قدرتمندی چون ایران و روسیه می‌تواند با ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه و پیرامون آن، تهدیدهای گروه‌های تروریست را کاهش دهد.

این روزها که تروریست‌ها در سوریه، عراق و لیبی جولان می‌دهند و با تغییر پیاپی تاکتیک‌های عملیاتی، تنوع بخشی به منابع مالی و روش‌های جذب نیرو به دنبال کاهش آسیب پذیری و بازیابی توان عملیاتی خود هستند، همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه‌های اطلاعاتی و امنیتی به تضعیف گروه‌های تروریستی منجر خواهد شد. در همین زمینه با توجه به نقش مهم تهران و مسکو در کنترل بحران سوریه، هماهنگی و نزدیکی بیشتر میان پشتیبانان دولت دمشق نتایج مثبتی در تحولات سوریه برجای خواهد گذاشت.

از مناسبت‌های هفته اینکه سالی یک روز و آنهم درست در وسط تابستان، رسانه‌های مکتوب و خبرنگاران در کشور ما دیده می‌شوند و مسئولان و مدیران جامعه نامی از آنها را برزبان می‌رانند و بعضاً تقدیری از آنان به عمل می‌آید. شاید اگر نبود شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که در سال 77 توسط طالبان جنایتکار در مزار شریف به شهادت رسید، چه بسا همین روز 17 مرداد هم به نام خبرنگار نامگذاری نمی‌شد در حالی که رسانه‌ها صدها شهید تقدیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کرده‌اند.

واقعیت اینست که شغل خبرنگاری، علیرغم ظاهر فریبنده‌اش، کاری بسیار مشکل و مسئولیتی بسیار خطیر است که اگر قرار باشد به درستی و برای استیفای حقوق ملت و همچون وجدان آگاه و بیدار عمل کند، با دشواری‌ها و مخاطرات بسیاری مواجه خواهد شد. متاسفانه دغدغه و مشکلات خبرنگاری کمتر دیده می‌شود و این شغل مهم که اطلاع رسانی را رسالت خود می‌داند، کمتر در معرض آسیب شناسی قرار گرفته که امید است مراکز علمی تحقیقاتی کشور با همکاری رسانه‌ها نسبت به نهادینه کردن جایگاه این شغل در جامعه اقدام کنند.

این هفته در صحنه بین‌المللی نیز شاهد تحولات مهمی بودیم. در سوریه، ارتش این کشور با همراهی نیروهای مقاومت، محاصره حلب را کامل کرد و تروریست‌ها در موضع کاملاً انفعالی قرار گرفتند. این، دستاورد بزرگی برای ارتش سوریه و متحدان آن و گامی مهم در نهایی کردن پیروزی‌ دمشق بر تروریست‌ها محسوب می‌شود.

حلب به عنوان قطب اقتصادی در سوریه، اهمیت تعیین کننده‌ای دارد و تسلط بر این شهر، موازنه را به طور کامل به نفع دولت سوریه تغییر خواهد داد و هیچ امیدی برای تروریست‌ها و حامیان بین‌المللی آنها باقی نخواهد گذاشت. از اینرو و پس از مشخص شدن پیروزی مهم نیروهای دولتی سوریه در تصرف قریب الوقوع حلب، تروریست‌ها و حامیان آنها به شدت به تکاپو افتاده‌اند تا به هر صورت ممکن محاصره حلب را بشکنند و از شکست حتمی بگریزند. اواسط این هفته، تروریست‌ها با گرد آوردن تمامی توان خود به تحرکات نظامی دست زدند و ادعا کردند که توانسته‌اند در منطقه‌ای، محاصره را بشکنند. با این حال اواخر هفته، مقامات نظامی سوریه اعلام کردند که بر اوضاع تسلط دارند و محاصره را بار دیگر کامل کرده‌اند. به موازات این رخدادها در میدان جنگ، این هفته در صحنه سیاسی نیز تحولات تازه و مهمی رخ داد از جمله اینکه در دیدار اردوغان و پوتین، بحران سوریه یکی از محورهای اصلی مذاکرات بود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که هم ترکیه و هم روسیه از بازیگران اصلی بحران سوریه می‌باشند و مواضع آنها تاکنون کاملاً مقابل یکدیگر قرار داشته است. دیدار اخیر این تقابل را می‌شکند که می‌تواند در آینده تحولات سوریه بسیار تعیین کننده باشد. در همین ارتباط و در آستانه برگزاری مذاکرات تازه‌ای که با دخالت سازمان ملل تدارک دیده شده است، روسیه بار دیگر تاکید کرد که هرگونه مذاکره درباره سوریه باید بدون هیچ‌گونه پیش شرطی باشد.

این هفته در موضوع بحران یمن نیز شاهد تحول مهمی بودیم. تشکیل شورای عالی سیاسی که پس از شکست مذاکرات صلح یمن در کویت صورت گرفت رویداد مهمی تلقی می‌شود که معادلات جدیدی را در یمن ایجاد می‌کند. جنبش انصارالله به رهبری حوثی‌ها و حزب کنگره ملی به ریاست علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن، به عنوان دو گروه مهم در صحنه سیاسی یمن، شورای عالی سیاسی یمن را به وجود آوردند و این شورا از یکشنبه گذشته عملاً کار خود را آغاز کرد. این اقدام یمنی‌ها به منزله خارج شدن عناصر وابسته به ریاض از صحنه می‌باشد و یک پیروزی مهم برای نیروهای یمنی محسوب می‌شود.

عربستان، در پی این شکست، تهدید کرد که حملات ائتلاف تحت رهبریش به یمن را شدت بخشید. جنگنده‌های ریاض در دور تازه حملات وحشیانه، ده‌ها نفر از مردم یمن را به خاک و خون کشیدند. روز گذشته نیز اعلام شد ارتش عربستان بار دیگر از بمب‌های خوشه‌ای علیه مردم یمن استفاده کرده است.

تشدید اقدامات نظامی ریاض علیه مردم، بیانگر شکست و ناامیدی عربستان و عواملش در یمن است. ریاض باید این حقیقت تلخ را بپذیرد که تشدید جنایات علیه مردم یمن نمی‌تواند مشکل آنها را حل کند، چه اگر این حملات تاثیرگذار بود در طول یکسال و نیم گذشته می‌توانست ثمری برای آنها داشته باشد.

این هفته، ارتش عراق اعلام کرد که همه مقدمات برای حمله به تروریست‌ها در موصل و آزادسازی این شهر مهیاست و ارتش منتظر دستور دولت می‌باشد. موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق همچنان در اشغال گروه‌های تروریستی تکفیری است و ارتش عراق با پیروزی‌هایی که در یک سال گذشته در سایر مناطق تحت اشغال تروریست‌ها داشته و توانسته است آن مناطق را آزاد کند در موقعیت مناسبی قرار گرفته است تا موصل را نیز بازپس بگیرد.

همزمان با این تحولات، این کشور در صحنه سیاسی شاهد اوجگیری اختلافات بود. اتهامات متقابل وزیر دفاع و رئیس مجلس عراق علیه یکدیگر موجب شد تا این مسئله موضوع اصلی بحث مجلس در هفته جاری باشد. دوشنبه این هفته «الجبوری» رئیس مجلس عراق در اقدامی پیشدستانه از مجلس خواست تا مصونیت وی لغو شود تا محاکم قضایی اتهامات وی را بررسی کنند. «الجبوری» از سوی وزیر دفاع، متهم به اختلاس و فساد مالی است. وی در واکنش به این اتهام، خواستار استیضاح وزیر دفاع شد که با واکنش مخالف حیدرالعبادی مواجه گردید.

العبادی تصریح کرد که تشدید اختلافات داخلی در عراق، در شرایطی که ارتش این کشور با همراهی نیروهای مردمی در آستانه پیروزی قطعی بر تروریست‌ها و گروه‌های تکفیری است می‌تواند بر روند امور تاثیر منفی داشته باشد.

این هفته شمار کثیری از شیعیان در کشور افریقایی نیجریه، در تظاهراتی مسالمت آمیز خواستار «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان آن کشور شد. تظاهر کنندگان با شعار «یا مرگ یا زکزاکی»، حمایت کامل خود را از این روحانی زندانی ابراز کردند.

ارتش نیجریه در آذر ماه سال گذشته با حمله وحشیانه به حسینیه بقیه‌الله، شمار زیادی از شیعیان حاضر در آن مکان را به خاک و خون کشید و شیخ زکزاکی را نیز مجروح و بازداشت کرد. بسیاری آن حمله ارتش نیجریه را اقدامی برنامه‌ریزی شده و خط‌دهی شده از سوی بعضی کشورها، در جهت قلع و قمع شیعیان نیجریه دانسته‌اند. اکنون دولت نیجریه تحت فشار بین‌المللی و افکار عمومی داخلی قرار دارد و ناچار است شیخ زکزاکی را آزاد کند و حقوق شیعیان را در آن کشور به رسمیت بشناسد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین