|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۲
کد خبر: ۱۱۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق گفت: روابط اقتصادی ایران و عراق فراتر از مناسبات اقتصادی است لذا تنها در پول و تجارت و کالا خلاصه نمی‌شود.
 دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق گفت: روابط اقتصادی ایران و عراق فراتر از مناسبات اقتصادی است لذا تنها در پول و تجارت و کالا خلاصه نمی‌شود.

مهدی کرمی پورمقدم در حاشیه همایش اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهارکرد: روابط اقتصادی ایران و عراق جنبه استراتژیک، فرهنگی، مذهبی، قومی و امنیت ملی دارد و بنابراین دولت اهتمام ویژه‌ای برای حفظ و گسترش مناسبات تجاری ایران و عراق دارد.

وی درباره میزان معاملات تجاری دو کشور در سال گذشته، بیان کرد: ما مرزهای طولانی و گسترده‌ای با عراق داریم و این یک فرصت تلقی می‌شود. رقم صادرات سال گذشته ما به این کشور، 7 و نیم میلیارد دلار بود و 500 میلیون دلار هم واردات داشتیم.

کرمی پورمقدم پیرامون چشم‌اندازهای آینده تجارت با عراق افزود: کارشناسان اقتصادی برآورد می‌کنند که ظرفیت توسعه صادرات به این کشور سالانه 20 میلیارد دلار است ولی دستیابی به این رقم شروطی دارد. از جمله اینکه زیرساخت‌ها در این کشور فراهم و امنیت برقرار شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق درباره نقل و انتقلات پول در معاملات دو کشور بیان کرد: ما با توجه به تحریم‌ها، مشکلات فراوانی برای انتقال ارز داشتیم که امید داشتیم با برجام حل شود ولی هنوز مشکلاتی برای نقل و انتقال دلار باقی مانده است. از طرفی منابع ارزی عراق هم بیشتر دلار است و کمتر با یورو و سایر ارزها کار می‌کند. زیرا درآمد عراق عمدتا حاصل از صادرات نفتی و به صورت دلار است.

وی برای رفع مشکلات ارزی نیز گفت: در خصوص حل مشکل نقل و انتقال بانکی دلار، چشم‌انداز روشنی برای رفع مشکلات دیده نمی‌شود ولی باید تلاش ‌کنیم ارزهای جایگزین را بین دو کشور تعریف کنیم. از طرفی عراق هم درحال پیشرفت تدریجی است و در آینده اگر بتوان واردات را نیز همپای صادرات با این کشور توسعه دهیم، می‌توان بخشی از مشکلات را با پیمان دوجانبه ارزی حل و فصل کرد.

کرمی پورمقدم با اشاره به آینده روشن برقراری امنیت در این کشور گفت: با فتوای اخیر مرجعیت مبنی بر بسیج مردمی و مجاهدت‌های حشدالشعبی، ارتش و حمایت‌های مستمر ایران از عراق امیدواریم که مشکل ناامنی به‌زودی برطرف شود و نوید بخش رونق بهتر تجارت میان ایران و عراق باشد.

وی درباره همایش امروز اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهارکرد: در این همایش تلاش کردیم تخصصی، جزیی و عملیاتی به مشکلات تجار بپردازیم. زیرا مهمانان همایش بازرگانان هستند که عملا درگیر مشکلات تجاری این کشور هستند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق با اشاره به کاهش صادرات سیمان به این کشور گفت: ما زیرساخت‌های قوی برای تولید سیمان در کشور داریم و انواع مختلف آن را تولید می‌کنیم. این موضوع برای بازارهای عراق جذابیت داشت و تا سال گذشته یکی از اقلام عمده صادرات ما به عراق سیمان بود. اما عراق با هدف محدود کردن ورود سیمان ایران به این کشور تعرفه خاصی را وضع کرد تا به افزایش ظرفیت‌های تولیدی و رونق تولید داخلی خود کمک کرده باشد.

کرمی پورمقدم پیرامون مبادلات تجاری عراق با دیگر کشورهای عربی بیان کرد: عراق برای برخی از کشورهای عربی که در ناامنی این کشور ایفای نقش می‌کنند تعرفه‌های ترجیحی را وضع کرده درحالی که همان محصولات را با تعرفه بالاتر از ایران خریداری می‌کند و این مساله نیاز به مذاکرات در سطوح بالای دولتی دارد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین