کد خبر: ۱۱۴۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که تاکنون تکیه اصلی برای توسعه زیر ساخت ها عمدتا به منابع دولت بوده است گفت: باید به دنبال سازوکارهای دیگری برای تامین مالی زیرساخت های کشور باشیم.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که تاکنون تکیه اصلی برای توسعه زیر ساخت ها عمدتا به منابع دولت بوده است گفت: باید به دنبال سازوکارهای دیگری برای تامین مالی زیرساخت های کشور باشیم.

اسحاق جهانگیری در نشست با مدیران و معاونان وزارت راه و شهرسازی با موضوع اقتصاد مقاومتی افزود: وزارت راه و شهرسازی در سه بخش اصلی زیرساخت های کشور، زمینی، هوایی و دریایی همه چیز آماده دارد ولی یک حلقه مفقوده این وسط وجود دارد و آن این است که تا الان تکیه اصلی برای توسعه زیرساخت ها عمدتا به منابع دولت بوده است.

وی ادامه داد: یعنی به هر میزانی که امکان تخصیص بودجه از طرف دولت وجود داشته این طرح ها توسعه پیدا کرده و هر کجا که محدودیت منابع بوده، پیشرفت به طور طبیعی کنده شده است.

جهانگیری با اشاره به دورنمایی از بودجه در سال های آینده برای اختصاص به زیرساخت های کشور و با طرح این سوال که آیا می توانیم در سال های آینده بخش قابل توجهی از منابع بودجه ای را به زیرساخت های کشور تخصیص دهیم؟ گفت: تقریبا دورنمایی نداریم. اگر توسعه زیرساخت ها اتفاق نیفتد حرف هایی که برای اقتصاد کشور می زنیم خیلی حرف های جدی نخواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به کارها و طرح هایی که در وزارت راه و شهرسازی اجرا شده است گفت: با جوی که در کشور حاکم است عده ای تلاش می کنند که بگویند در کشور کاری انجام نمی شود و توسعه در زیرساخت ها متوقف است؛ در حالی که با گزارش هایی که داده شد، در همه بخش های کشور کارهای مهمی در دست اجرا و ساخت است.

جهانگیری با بیان این که وزارت راه و شهرسازی ماموریت بسیار مهمی دارد گفت: یکی از اصلی ترین حرف هایی که در اقتصاد مقاومتی زده می شود این است که ظرفیت کشور به کار گرفته شود و با تکیه به ظرفیت داخل، اقتصاد کشور حرکت کند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین ظرفیت های کشور موقعیت جغرافیایی آن است. این کشور از نظر جغرافیایی و سیاسی در منطقه بسیار حساسی است و همسایگان متعددی در اطراف آن وجود دارد که در خشکی قرار دارند و برای اینکه به آبهای آزاد دسترسی پیدا کنند و بتوانند از حمل و نقل دریایی استفاده کنند به طور طبیعی باید از فرصت ایران استفاده کنند؛ بنابراین باید از این ظرفیت ها نهایت استفاده را کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که هم در بخش حمل و نقل و هم در بخش ترانزیت هوایی و دریایی ظرفیت های زیادی وجود دارد گفت: هرکدام از آنها ظرفیتی است که در این کشور قرار داده شده است ولی تا الان همه تکیه ما بر این بوده است که تنها ظرفیتی که در کشور وجود دارد نفت است که نفت را برداشت کنیم، بفروشیم و پول آن را در بخش های کشور هزینه کنیم .

جهانگیری با بیان این که یکی از هدف های اصلی اقتصاد مقاومتی این است که این ظرفیت ها به طور کامل شناسایی شود گفت: با گزارش هایی که در بخش حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی داده شد مشخص است که تمرکز بسیار خوبی در این وزارتخانه شکل گرفته که از این ظرفیت به طور جدی استفاده شود.

وی ادامه داد: اگر جایی هم در این بخش ها مثل هوایی ، موانعی وجود دارد که وجود دارد ، باید شورای عالی امنیت ملی و جاهای دیگر کمک کنند تا بتوانیم این موانع را برطرف کنیم.

معاون اول با بیان این که ما در این بخش ها رقبای جدی داریم گفت: اگر ما کمی تعلل کنیم دیگران از آن استفاده می کنند و آن زمان باید چقدر تلاش کنیم تا بتوانیم انواع و اقسام تخفیفات و تسهیلات را لحاظ کنیم تا بتوانیم یکی از امکاناتی که از دست رفته را برگردانیم و شاید هم بعضی مواقع نشود برگردانیم.

وی افزود: در بخش بنادر باید ظرفیت هایی برای نیاز داخلی و آینده ایجاد می کردیم. همه کشورها می خواهند حمل و نقل خود را از مسیر ایران انجام دهند. در بخش ریلی برنامه های مهمی در این دولت پیش بینی شده است، بنابراین نیازمند توسعه هستیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: خیلی از زیرساخت های استان ها انجام شده و اینها نیازمند مقداری اعتبار هستند تا تکمیل و به شبکه حمل و نقل ریلی کشور وصل شوند و از این فرصت برای حمل و نقل استفاده شود.

جهانگیری اظهار داشت: در دوره جنگ، سالی بوده که کل درآمد ارزی کشور 7میلیارد دلار بود و با آن جنگ و اقتصاد کشور را اداره و کالاهای مورد نیاز کشور را وارد کردیم.

وی با تاکید دوباره بر این که سال 94 سال سختی از نظر محدودیت بودجه ای بود، گفت: حتی بخشی از محدودیت بودجه ای در سه، چهار ماه اول امسال نتیجه اتفاق سال 94 است که در پایان سال مجبور به پیش فروش نفت شدیم. نفتی که باید در ماه های اول امسال می آمد و در بودجه 95 استفاده می کردیم در سال 94 فروخته شد.

وی اضافه کرد: حتی با فرض این که با همین 2.5میلیون بشکه نفت و میعانات گازی که صادر می کنیم، قیمت هم پیداست که قیمت نفت دوباره به محدوده 100دلار برنمی گردد. با این پیش بینی که می شود از درآمد دولت کرد معنایش این است که باید ساز و کارهای دیگری برای تامین مالی زیرساخت های کشور انجام داد.

جهانگیری گفت: با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد باید به دنبال راهکارهایی برای توسعه کشور باشیم و خلاقیت ها و نوآوری هایی به کار ببریم که این منابع تامین شود.

وی افزود: در تمام بخش ها، عمده ناوگان ما فرسوده است و در شورای اقتصاد هم تصویب شد که 65هزار کامیون باید نوسازی شود و این به معنای ایجاد بازار بزرگی برای تولید داخل است.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: اگر خودروساز ما دنبال تولید و شریک خارجی است می تواند با استفاده از این فرصت، از شریک خارجی برای توسعه کشور استفاده کند. با تکیه به این بازارها، صنعت داخل کشور شکل می گیرد.

وی اظهار داشت: این بخش کار در صنعت هوایی هم این گونه است. در بخش خرید هواپیما فرصت های بزرگی است که در بخش حمل و نقل وجود دارد. این بازار بزرگی است و باید برای نحوه تامین مالی آن فکر کرد.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: در بخش اتوبوس و ناوگان ریلی نیز همین شرایط وجود دارد و خودرو سازان و صنعتگران کشور می توانند با تکیه بر این بازارها زمینه افزایش تولید خود را برای تامین بازار داخلی و نیز توسعه صادرات فراهم کنند.

وی اضافه کرد: برخی رشته های صنعتی براساس نیازهای بازار ایجاد می شود و اکنون که گفته شده است ناوگان حمل و نقل کشور نیازمند نوسازی است، این یعنی صنعت گران با تکیه بر این بازار می توانند سرمایه گذاری خود را به این سمت سوق دهند و علاوه بر تامین نیازهای داخل، بازارهای صادراتی نیز برای خود پیدا کنند.

جهانگیری ادامه داد: بخش مسکن بخش تعیین کننده ای است. رکودی که در سال های گذشته در بخش مسکن بود به اشتغال و تولید ضربه جدی زد و اگر به دنبال رونق اقتصادی، حرکت چرخ اقتصاد کشور و پاسخگویی به بیکاران جویای کار کشور در بخش های مختلف اقتصادی هستیم باید بخش مسکن فعال شود.

وی با بیان این که مجموعه ستاد اقتصادی کشور باید در این زمینه چاره سازی و ایده پردازی کنند، گفت: خوشبختانه در بخش مسکن از سال گذشته مسکن مهر خوب فعال شده که امید است تکمیل و نقاط ضعف آن رفع و از نقاط قوت آن استفاده شود. میلیاردها تومان در اینجا سرمایه گذاری شده آثار منفی و مثبتی داشته است. باید آنجا که مثبت بوده تقویت و نقاط منفی آن برطرف شود.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با اشاره به برنامه وزارت راه وشهرسازی برای ساماندهی بافت فرسوده اظهار داشت: رسیدگی به بافت های فرسوده در داخل شهرها و نیز حاشیه شهرهای بزرگ از جهات گوناگون دارای اهمیت است به خصوص که این موضوع در حاشیه برخی شهرهای بزرگ نظیر تهران می تواند به آسیب های اجتماعی و بحران تبدیل شود.

وی افزود: باید موضوع بافت فرسوده و ساماندهی حاشیه شهرها به طور جدی در دستور کار قرار گیرد و خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی به صورت محله محور، ساماندهی بافت های فرسوده شهری را در دستور کار خود قرار داده است.

معاون اول رئیس جمهوری بر اهمیت مسکن روستایی نیز تاکید و اضافه کرد: دولت تعهد کرده است که سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی احداث کند چرا که خانه های روستایی در زمان حاضر از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و برای رفع مشکلات مسکن روستاییان نیازمند برنامه ریزی جدی هستیم.

جهانگیری با اشاره به گزارش مدیرعامل بانک مسکن مبنی بر افزایش تسهیلات دهی این بانک در سال جاری افزود: افزایش ارائه تسهیلات بانک مسکن و مجموعه اتفاقاتی که در معاملات مسکن رخ داده نشان دهنده ایجاد تحرک در بخش مسکن است.

**120طرح اولویت دستگاه های اجرایی است

معاون اول رئیس جمهوری در عین حال با یادآوری اینکه برای سال جاری 120 طرح در قالب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان اولویت دستگاه های اجرایی تعیین شده است، گفت: این طرح ها حداقل هایی هستند که دستگاه های اجرایی باید تا پایان سال 95 آنها را عملیاتی کنند.

وی یکی از اولویت های وزارت راه وشهرسازی برای سال 95 را شش طرح ملی ابلاغ شده از سوی ستاد فرماندهی اقصاد مقاومتی از جمله احداث 590 کیلومتر خط ریلی در کشور بیان کرد و افزود: البته محدودیت در بودجه و منابع مالی وجود دارد اما انتظار داریم این وزارتخانه با اولویت بندی و مدیریت صحیح بتواند تکالیف خود را به انجام برساند البته به این موضوع نیز باید توجه کنیم که مجموعه تخصیص های کشور و تسهیلات نظام بانکی باید در وهله نخست به این طرح ها و اولویت ها که توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده اختصاص پیدا کند.

معاون اول رئیس جمهوری از مدیران وزارت راه وشهرسازی خواست به صورت هر دو هفته یک بار گزارشی از روند پیشرفت فیزیکی و اجرای طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی ارائه کنند تا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بتواند گزارش جامعی از روند اجرای اقتصاد مقاومتی به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری ارائه دهد.

**آخوندی: وزارت راه، وزارتخانه ای پروژه محور است

وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه این وزارتخانه، وزارتخانه ای پروژه محور است گفت: وزارت راه و شهرسازی هم نیاز به سیستم های مهندسی و کنترل پروژه دارد و هم نیازمند پشتیبانی های مالی است.

عباس آخوندی افزود: البته از وضعیت بودجه دولت آگاه هستیم اما تامین منابع مالی مورد نیاز برای فعال نگه داشتن کارگاه های مجری پروژه ها نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه است و در همین راستا با وجود همه محدودیت ها، وزارت راه و شهرسازی تاکنون این کارگاه ها را فعال نگه داشته است.

در این نشست همچنین معاونان وزیر راه و شهرسازی هر کدام در سخنانی به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت حوزه مسئولیت خود پرداختند و توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص نحوه عملیاتی شدن پروژه ها و طرح های ابلاغ شده از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و چالش های پیش رو ارائه کردند.

بخش مسکن و شهرسازی، وضعیت نگهداری راه های کشور، سیمای کلی حمل و نقل و حمل و نقل ریلی از جمله محورهایی بود که ازسوی معاونان وزیر راه و شهرسازی گزارش داده شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین