|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۷
کد خبر: ۱۱۳۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۰
یووال استاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهان (موسوم به برجام) گفت که ایران تاکنون به مفاد این توافق پایبند بوده است.
یووال استاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهان (موسوم به برجام) گفت که ایران تاکنون به مفاد این توافق پایبند بوده است.

این توافق که در ژوئیه سال گذشته (۲۰۱۵) به امضا رسید از ژانویه سال جاری میلادی به مورد اجرا گذاشته شده است.

براساس این توافق ایران پذیرفته تا در مقابل لغو تحریم های اقتصادی علیه این کشور محدودیت‌هایی را در مورد برنامه هسته ای خود اعمال کند.

وزیر انرژی اسرائیل که با رادیو اسرائیل صحبت می‌کرد گفت: "این توافقی بد است، اما واقعیت این است که در طی اولین سال نتوانستیم شاهد نقض این توافق از سوی ایران باشیم."

استاینیتز که از شخصیت‌های سیاسی نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر بشمار می‌رود همچنین افزود: "اما هنوزخیلی زود است که درباره موفق بودن این توافق ۱۲ ساله نتیجه‌گیری کرد."

وزیر انرژی اسرائیل این سخنان را در حالی بیان کرد که وزارت دفاع اسرائیل روز جمعه ۵ اوت (۱۵ مرداد) در بیانیه‌ای توافق ایران و قدرت‌های بزرگ جهان را با "توافقنامه مونیخ" در سال ۱۹۳۸ که با نازی‌های آلمان بدست آمد، مقایسه کرده است.

براساس "توافقنامه مونیخ" کشورهای بریتانیا، فرانسه، ایتالیا موافقت کردند تا بخش‌های آلمانی‌نشین کشور چکسلواکی ضمیمه خاک آلمان نازی شود.

در پی انتشار بیانیه وزارت دفاع اسرائیل یک مقام سیاسی این کشور در همان روز با دن شاپیرو، سفیر آمریکا، در بیت‌المقدس درباره این بیانیه دیدار کرد.

متعاقب آن بینامین نتانیاهو هم بار دیگر تاکید کرد که اسرائیل و آمریکا همچنان متحدانی بزرگ هستند.

چندین ماه است که مقامات آمریکا و اسرائیل در مورد شرایط کمک دفاعی ۱۰ ساله جدیدی گفتگو می‌کنند؛ قرار است این توافق جایگزین توافق فعلی که دو سال دیگر (۲۰۱۸) زمان آن بپایان می رسد، شود.

ارزش این توافق سالانه بیش از سه میلیارد دلار برآورد شده است.

منبع: بی بی سی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین