|
|
امروز: شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۵
کد خبر: ۱۱۳۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۵
زهرا نعمتی پرچمدار کاروان ایران با نام کاروان امام رضا(ع) بود. این برای اولین بار بود که یک بانوی معلول پرچمدار کاروان المپیک کشورمان بود.
  المپیک و تخصیص امکانات به کشورهای ساکن در این دهکده ضعیف عمل کردند، در برگزاری مراسم افتتاحیه موفق بودند. مراسمی که بدون اتفاق عجیب و غریب در ورزشگاه ماراکانا به بهترین شکل برگزار شد و تمجید کمیته المپیک را هم به دنبال داشت. همین که برزیلی‌ها توانستند امنیت مراسم افتتاحیه را به‌رغم تمام تهدیدهای تروریستی برقرار کنند نکته مثبتی برای این مراسم بود. البته این روزها جو شهر ریو به شدت امنیتی است و در تمام طول مراسم افتتاحیه هم هلی‌کوپترهای پلیس بر فراز ورزشگاه ماراکانا پرواز می‌کردند.

درست وقتی ورزشگاه ماراکانای شهر ریودوژانیرو غرق در نور و شکوه بود، در خارج از ورزشگاه مردم عصبانی و تبعیض زده برزیل درحال اعتراض و به آتش کشیدن پرچم المپیک بودند. مردم معترض با شعارهایی مبنی بر «مرگ صلح جهانی، دولت فریبکار برزیل و مشکل فقر مردم» با نیروهای امنیتی و پلیس ریو درگیر شدند. در این درگیری چند جوان برزیلی زخمی و البته بازداشت شدند. معترضان برزیلی نسبت به تبعیض‌های اجتماعی و بی‌عدالتی در تخصیص بودجه در ایالت‌های مختلف معترض بودند و پلیس را به تکرار و تشدید این اعتراضات تهدید کردند. آنها از دولت برزیل گله‌مند هستند که به‌رغم تمام مشکلات مالی مردم این کشور چنین بار سنگین مالی را روی دوش مردم گذاشته و برای المپیک هزینه‌های گزافی را متحمل شده است.

استقبال از پناهندگان با پیام صلح

در مراسم افتتاحیه برزیل به‌عنوان میزبان، آخرین تیمی بود که رژه رفت و در آخر تیم پناهنده‌ها که از ١٠ ورزشکار پناهجو تشکیل شده بودید با پرچم المپیک رژه رفتند. توماس باخ، رئیس IOC و بان‌کی‌مون رئیس سازمان ملل متحد به احترام تیم پناهجویان از جای خود برخاستند و ایستاده آنها را تشویق کردند. باخ در صحبت‌های خود ضمن خوشامدگویی به پناهندگان می‌گوید:   «مسیری طولانی را طی کردیم و ٧‌سال تلاش کردیم تا به این‌جا رسیدیم. اعتقاد دارم که المپیک ریو بهترین المپیک خواهد بود. یکی از اتفاق‌های خوب المپیک هزاران‌هزار تن از جوانان است که داوطلب شده‌اند این برنامه را انجام دهند. ما در این المپیک همه با هم برابر هستیم. این‌جا انسان‌ها از یکدیگر جدا نیستند همه با هم هستند و با هم برابرند. احترام، دستاورد بزرگ المپیک برای کل جهان است. من به همه خوشامد می‌گویم و بهترین‌ها را برای همه می‌خواهیم. روح همبستگی را در این المپیک می‌بینیم و همه با هم به پناهندگان خوشامد می‌گوییم.» در تیم پناهجویان، ٥ ورزشکار از سودان، ٢ ورزشکار از سوریه، ٢ جودوکار از کنگو و یک دونده از اتیوپی حضور دارند.

تکذیب حادثه تروریستی

کاروان آمریکا با پرچمداری مایکل فلیپس نابغه شنای دنیا وارد استادیوم ماراکانا شد و به هنگام رژه از مقابل جایگاه ویژه با استقبال جان کری وزیر امور خارجه کشور آمریکا که از بالاترین مقامات سیاسی حاضر در این مراسم بود، روبه‌رو شد. کری به هنگام رژه ورزشکاران کشورش با گوشی تلفن همراه خود فیلمبرداری می‌کرد. همچنین قبل از مراسم افتتاحیه اتفاق عجیبی رخ داد که روزنامه چینی ادعا کرد در جریان یک تیراندازی ٦ خبرنگار چینی کشته شدند اما بقیه رسانه‌های این کشور این اتفاق را تکذیب کردند.

نعمتی سنت‌شکنی کرد

زهرا نعمتی پرچمدار کاروان ایران با نام کاروان امام رضا(ع) بود. این برای اولین بار بود که یک بانوی معلول پرچمدار کاروان المپیک کشورمان بود. نعمتی بانوی پرچمدار ایران در این مراسم به شدت مورد توجه عکاسان و دوربین‌های تلویزیونی حاضر در ورزشگاه قرار گرفت و تماشاگران به‌شدت او را تشویق کردند. یکی از رسانه‌های یونان به پرچمدار زهرا نعمتی در کاروان ایران در مراسم افتتاحیه المپیک ریو ٢٠١٦ پرداخته و آن را یکی از اتفاقات جالب توجه این مراسم عنوان کرده است. سایت اسپورت ٢٤ یونان درباره این موضوع نوشت: «جمهوری اسلامی ایران با این اقدام خود دست به سنت‌شکنی زد زیرا در بسیاری از کشورهای عربی سنت‌های سختی در ازای بانوان وجود دارد. به نظر می‌رسد ایران با این اقدامش سنت‌شکنی کرد و پرچمداری خود را به یک خانم داد.» سایر ورزشکاران ایران در هنگام رژه برای تماشاگران دست تکان می‌دادند و برخی دیگر نیز مشغول عکسبرداری و فیلمبرداری از این لحظات بودند تا به یادگار نگه دارند. مریم ایراندوست، مربی فوتبال بانوان هم با حضور در ریو یکی از ایرانی‌های سرشناس است که می‌خواهد المپیک را از نزدیک ببیند.

غیبت ستاره‌های والیبال در مراسم رژه

مهم‌ترین اتفاق افتتاحیه المپیک برای ایرانی‌ها غیبت ٣ ستاره والیبال که چهره‌های سرشناس ورزش ایران در دنیا هم هستند، بود. سعید معروف، محمد موسوی و شهرام محمودی به‌دلیل این‌که مجوز حضور امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم‌ملی والیبال داده نشده بود، به نشانه اعتراض در رژه راه نرفتند. این درحالی است که سعید معروف چند ساعت قبل از شروع مراسم افتتاحیه با انتشار عکسی از امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم‌ملی والیبال ایران نوشت: «سرپرستى که با وجود غم از دست دادن پدر، تیمو تنها نذاشت تا به مشکل برنخوریم و کاروانى که حتى لباس به ایشون نداد تا بتونه تو مراسم افتتاحیه شرکت کنه. این‌جا با وجود مدال‌هاى رنگارنگ، جاى مدال انسانیت خالیست. بدون تو حتى افتتاحیه المپیک هم براى ما معنا ندارد.» آنها در تصمیمی سه نفره به جای حضور در رژه در اتاق‌هایشان ماندند و به قول محمد موسوی افتتاحیه را از تبلت‌هایشان دیدند. اتفاقی که باعث شد انتقادات زیادی از ستاره‌های
 والیبال شود.

یزدانی‌خرم:   منشأ اعتراض والیبالی‌ها پرچمداری بود

محمدرضا یزدانی خرم، رئیس اسبق فدراسیون والیبال درباره غیبت ٣ والیبالیست ایرانی در مراسم افتتاحیه به «شهروند» می‌گوید: «در تمام دنیا از این مشکلات به وجود می‌آید و ورزشکاران به‌خاطر برخی تصمیمات مدیران اعتراض می‌کنند. با این حال والیبالیست‌ها باید در مراسم افتتاحیه شرکت می‌کردند و تابع مجموعه باشند. الان هم مدیریت کاروان ایران باید قاطعیت خود را نشان دهد. البته به نظر من دلیل اصلی نرفتن والیبالی‌ها اعتراض به پرچمداری بوده است. شاید قهرمانانی مثل سوریان یا کاپیتان تیم‌ملی والیبال دوست داشتند پرچمدار باشند. خصوصا والیبالی‌ها که بعد از ٥٠‌سال به المپیک رفتند و توقع بالایی دارند. موضوع سرپرست تیم والیبال بهانه است و اصل موضوع جای دیگر است. به نظر من شرایط بد دهکده المپیک هم روی روحیه والیبالی‌ها تأثیر گذاشته چون آنها در سال‌های گذشته عادت کرده‌اند در هتل‌های شیک حضور داشته باشند و شرایط دهکده ناراحت‌شان کرده است.»

منبع: شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین